ČIERNY BALOG. Keď sa pred takmer tridsiatimi rokmi objavila prvá skupina záchranárov lesnej úzkokoľajky, na začiatku dediny stála veľká tabuľa s nápisom Vitajte v povstaleckej obci Čierny Balog. Na tom, a na pamätnej izbe v kultúrnom dome fungoval celý tamojší „cestovný ruch".
Posledných päť-šesť rokov privádza Čiernohronská železnica do obce okolo 40 tisíc návštevníkov. Sama, ako nezisková organizácia existuje z približných 200 tisíc eur ročne. Sú to prostriedky od sponzorov, z vlastných tržieb a z príspevkov obce. Mimochodom, obecných 3 tisíc eur, ktoré si musela nedávno „vymedializovať" je podstatne menej, ako schvaľujú poslanci obecného zastupiteľstva rovnako neziskovej Vydre, alebo Lesníckemu skanzenu, ktorý, pre zmenu dotujú Lesy SR, čiže štát.
Uznanie verejnosti a gavalierske gesto
Čiernohronská železnica dostala v tohtoročnej ankete Top 7 Brezna, v kategórii organizácia najviac hlasov.
K radosti z ocenenia, ktoré získala už po tretí raz pribudla minulý štvrtok ďalšia. Za jeden milión 200 tisíc eur. Ide o peniaze pre ČHŽ a maďarského partnera Nagyborszony kisvasut na spoločný slovensko-maďarský projekt v celkovej čiastke 1 milión 800 tisíc eur. Dohodu podpísali 18.novembra, pričom maďarská strana potvrdila aj svoju veľkorysosť. Väčší podiel prostriedkov z fondov EÚ poskytne totiž Čiernohronskej železnici.
Predĺžia živú trať, školákom postačí jeden lístok
„Peniaze investujeme okrem iného do rekonštrukcie trojkilometrového úseku železnice po Dobroč. S prácami začneme už na jar. Trať chceme spojazdniť a využívať aj pre miestnu dopravu. Našim kolegom v Maďarsku a ich lesnej železnici zabezpečíme zrepasované historické vozne a lokomotívy. Hlavným poslaním spoločného projektu, je rozšírenie prihraničnej spolupráce. Tak, aby škála ponuky v rámci partnerských železníc a turizmu bola pre návštevníkov obojstranne zaujímavá a atraktívna," povedal riaditeľ ČHŽ Aleš Bílek.
V súvislosti s predĺžením trate po Dobroč naznačil, že chce s vedením SAD Zvolen prerokovať platnosť jedného cestovného lístka na linkách dopravcu aj po Čiernohronskej železnici. "Vidím v tom výhodu najmä pre školské deti," povedal.