BANSKÁ BYSTRICA. Zimná údržba miestnych komunikácií za mesiace november a december minulého roku stála mesto Banská Bystrica 297 tisíc eur. V porovnaním s tým istým obdobím roku 2009 je to o 37 tisíc viac. Dôvodom má byť väčší počet snežných dní a teda aj vyššia spotreba posypových materiálov. „Za spomínané obdobie sme použili 603 ton chemického a 305 ton interného posypu,“ povedala Renáta Hláčiková, vedúca odboru komunálnych služieb MsÚ v Banskej Bystrici.
Väčšia záťaž aj pre rozpočet kraja
Údržba ciest II. a III. triedy si taktiež vyžiadala viac posypového materiálu ako predchádzajúcu zimnú sezónu. V prípade interného posypu (kamennej drviny) išlo o viac ako dvojnásobné množstvo a to aj napriek tomu, že kraj začal s údržbou o mesiac neskôr ako tomu bolo v roku 2009. „V zimnom období 2009/2010 po intenzívnom snežení v októbri, prišlo oteplenie a v novembri a decembri prevládalo daždivé počasie,“ povedala Peter Hajnala, hovorca BBSK. Z rozpočtu kraja zimná údržba doposiaľ ukrojila vyše 1 milión 862 tisíc eur, čo predstavuje zvýšenie o 531 tisíc 784 eur.
Finančne najnáročnejšie cesty v okolí Banskej Bystrice sú do obcí Kordíky, Králiky, Strelníky, Poniky, Špania Dolina, Čierny Balog či Lom nad Rimavicou. „Na peniaze náročné sú aj úseky III. tried Banská Bystrica - Kremnička, Badín, Kynceľová – Sásová – Kostiviarska. Je tam veľká intenzita dopravy a zásahy zimnej údržby na týchto cestách musia byť realizované viackrát v rámci jednotlivých zmien,“ povedal Hajnala. Značné množstvo peňazí si vyžiada aj Čertovica, Šturec a Donovaly. Na poslednom spomínanom úseku sa na posyp používa výlučne kamenná drvina. Dôvodom sú Jergalské vodné zdroje, ktoré sa tam nachádzajú.
Oprava ciest
Pre mestá či kraje však výdavky spojené so zimným obdobím nekončia len pri údržbe. Výtlky na cestách predstavujú pre samosprávy ďalšiu kapitolu. Mesto zabezpečuje v tomto ročnom období pre nevhodné poveternostné podmienky len nevyhnutné opravy. „Používame finančne menej náročné technológie, ktoré však majú kratšiu životnosť. Na opravu môžeme použiť aj studené zmesi, tieto sú však niekoľkonásobne drahšie ako bežné technologické postupy v letnom období,“ povedala Hláčiková. Aká veľká bude nakoniec investícia do opráv miestnych komunikácií po skončení zimy, bude zrejmé až po schválení rozpočtu na tento rok.
Autor: JČ