BANSKÁ BYSTRICA.Nedostatok vodičov z povolania sa môže stať na Slovensku v blízkej budúcnosti vážnym problémom. Formou otvoreného listu na to upozornila premiérku Ivetu Radičovú Slovenská únia vodičov a súčasne vyzvala vládu, aby vo veci konala. Podľa prezidenta únie Jána Mlynára hrozí, že vodiči z povolania začnú za prácou hromadne odchádzať do krajín EÚ. Samotný šéf únie Mlynár tak už urobil a v súčasnosti pracuje ako šofér autobusu v Nórsku. „ Odhadujem, že iba v samotnom Oslo a jeho okolí pracuje okolo dvesto vodičov zo Slovenska," povedal.
Platové a pracovné podmienky v Nórsku a na Slovensku sú podľa neho neporovnateľné: „ Okrem platového ohodnotenia je zabezpečená aj starostlivosť o zamestnancov. Zdarma majú obuv a oblečenie na zimné aj letné obdobie, zamestnávateľ im hradí okuliare a optické pomôcky, neobmedzene a zdarma majú k dispozícii saunu a plaváreň."
Podobnú skúsenosť má aj Marek z okresu Banská Bystrica, ktorý sa zamestnal u prepravcu v Holandsku: „ Máme rôzne zamestnanecké výhody a ohodnotenia, takže jediný problém vidím v odlúčenosti od rodiny," povedal.
Prezident únie upozorňuje, že na Slovensku môže kvôli chýbajúcim vodičom nastať v budúcnosti dopravný kolaps. „ Veľa majiteľov dopravných a prepravných spoločností nevypláca vodičom mzdu tak, ako káže zákon a dostávajú nízky základný plat. Stravné tiež nie je vyplácané v plnej výške a v niektorých prípadoch vôbec. Majitelia sa zväčša vyhovárajú na nesolventnosť iných firiem a dlhé doby splácania faktúr," dodal.
Únia nesúhlasí ani s novou legislatívnou úpravou zdanenia diét a vreckového. Mlynár tvrdí, že nemôžu byť zdanené peniaze, ktoré už raz zdanené boli: „ Čiže potraviny a strava, ktorú si zabezpečujem na služobnej ceste už podľahli dani z pridanej hodnoty. To by potom musel daňový úrad vrátiť čiastku dane tak, ako je to napríklad v Nórsku. Tam každý zamestnanec dostane raz ročne vykompenzovanú daň presne 10% z hrubého zárobku na svoj účet v banke ako kompenzáciu."
Únia zastáva názor, že plat slovenských vodičov z povolania by mal byť rozdelený do tried podľa váhovej kategórie vozidla, na ktorom vodič jazdí. Váhová kategória vozidiel by tvorila základ mzdy vodiča, z ktorej by sa odvádzali odvody do sociálnej a zdravotnej poisťovne. K tomu by sa prirátali iné dohodnuté položky ako hodinová sadzba, jazda v noci, ako aj práca cez soboty a nedele, či vo sviatok.
So žiadosťou o vyjadrenie k problému sme sa obrátili aj na tlačový odbor Úradu vlády SR, no do uzávierky sme odpoveď nedostali.