BREZNO. Slovenská správa ciest Banská Bystrica, Obvodný úrad Brezno a Mesto Brezno dostali v týchto dňoch z Ministerstva dopravy a regionálneho rozvoja SR list rovnakého znenia. Týka sa výstavby obchvatu Brezna. Napriek tomu, že niektorým priamo zainteresovaným bola časť uvedených skutočností dôverne známa text potvrdzuje, že zavádzali verejnosť, a údajne to robia dodnes. Výstavbu I. etapy obchvatu Brezna od Baniska po Baldovský most riešil na výjazdovom zasadnutí Vlády SR v Brezne bývalý premiér, ako „hotovú vec“. Mala sa začať do 31. decembra 2009. Neskôr, zruba rok po termíne vtedajší štátny tajomník ministerstva dopravy pre náš týždenník uviedol, že základný kameň stavby slávnostne položia v novembri 2010. „Neprichádza do úvahy“, oponoval Juraj Valent, námestník investičnej výstavby Slovenskej správy ciest Banská Bystrica. „Pán Švantner nezabezpečil peniaze na výkup pozemkov a nehnuteľností, ktoré budú súčasťou stavby“.
Všetko je inak
Ministerstvo dopravy SR, sekcia, cestnej dopravy, pozemných komunikácií a investičných projektov dnes konštatuje: „Po preverení finančného zabezpečenia plánovanej výstavby cestného obchvatu mesta Brezno, resp. I. etapy bolo zistené, že napriek Uzneseniu Vlády č. 103/2008 bod. B1 neboli na jej realizáciu zabezpečené prostriedky a neplánovali sa ani na najbližšie roky. S týmto projektom sa v zásobníku projektov na financovanie z fondov EU reálne neuvažovalo. Stavba figurovala iba v pôvodnom, širšom, z roku 2007, a to ako „I/66 Brezno-Polomka STO rek. s predpokladaným nákladom 1 miliarda Sk, čiže 33 miliónov eur.“ Pritom len výstavba samotného obchvatu Brezna so štyrmi mostami (cez Hron, ponad železničnú trať, údolie pri Mostárni a nad križovatkou Baldovský most) by si vyžiadala až trojnásobne vyššie náklady.
Obchvat bude, a podstatne lacnejší
Rezortné ministerstvo hľadá pre Brezno iné riešenie. Je totiž prakticky vylúčené aby sa podarilo zabezpečiť finančné krytie na tak nákladný obchvat. Na základe uvedených skutočností v liste ukladá: Zastaviť projektovú a majetkovoprávnu prípravu pôvodného riešenia a preskúmať možné alternatívy trasovania, najmä už v minulosti plánované riešenie v súbehu so železnicou, ktoré sa v predchádzajúcich rokoch v procese projektovej prípravy vôbec nepreverilo. Na základe porovnania alternatív rozhodne o ďalšom postupe investičnej prípravy obchvatu Brezna tak, aby sa z centra mesta odklonila významnejšia časť tranzitných vozidiel. Nový harmonogram bude definovaný v Programe prípravy a výstavby siete ciest I. triedy na roky 2011-2014.