BANSKÁ BYSTRICA. Neprehľadné zverejňovanie zmlúv a faktúr Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), ktoré občanom neumožňuje zmluvy a faktúry vyhľadávať podľa zadaných kritérií, by malo byť čoskoro minulosťou. Ako uviedol hovorca župy Peter Hajnala, úrad samosprávneho kraja si objednal nový centrálny register zmlúv, objednávok a faktúr, v ktorom bude možné interaktívne filtrovať a prehliadať jednotlivé evidencie a súvisiace dokumenty. Dodá ho banskobystrická firma Geminy, s. r. o., ktorú úrad vybral na základe prieskumu trhu. "Výherca bol vybratý z troch oslovených dodávateľov a kritériom pre výber firmy bola výsledná cena za dodanie diela, respektíve služby. Cena za vytvorenie tohto komplexného riešenia je 4 320 eur s DPH a jeho nasadenie sa plánuje na mesiac apríl," uviedol Hajnala s tým, že odkazy na jednotlivé evidencie pre župný úrad a organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti Banskobystrického samosprávneho kraja budú následne zverejnené na ich webových stránkach.
Súčasný spôsob zverejňovania zmlúv a faktúr Banskobystrického samosprávneho kraja zhodnotila organizácia Transparency International Slovensko vo svojom prieskume ako zverejňovanie zo zákonnej povinnosti, ale nie ako služby pre občana. Občanom zaujímajúcim sa o správu verejných vecí župná samospráva kontrolu zmlúv a faktúr neuľahčuje, porovnávanie podľa zmluvných súm či druhej zmluvnej strany si môžu robiť iba prostredníctvom otvárania jednotlivých zmlúv cez odkazy zverejnené v zoznamoch. Banskobystrický samosprávny kraja spolu s Trenčianskym zverejňujú podľa výsledkov prieskumu Transparency International svoje zmluvy najhorším spôsobom zo všetkých krajských samospráv.
Hajnala uviedol, že súčasný spôsob zverejňovania župa zaviedla ako dočasný. "Uvedomujeme si, že nebola splnená požiadavka čitateľnosť dokumentov v zmysle výnosu Ministerstva financií Slovenskej republiky o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy, pre zverejňovanie elektronických dokumentov na internetových stránkach. Zákonná úprava však prišla až po schválení nášho rozpočtu a hľadali sa preto zdroje potrebné na zabezpečenie nového systému," uviedol hovorca. Dodal, že župa zároveň hľadala spôsob, ako pomôcť aj organizáciám vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, ktorých sa povinnosť zverejňovať zmluvy a faktúry tiež týka.