BANSKÁ BYSTRICA. Dôležité trasy v národnom parku Veľká Fatra a Nízke Tatry čaká tento rok obnova turistického značenia. Sedlo Veľký Šturec – Kráľová studňa, Hiadeľ- Hiadeľské sedlo, Dolný Harmanec – Kráľová studňa, Turecká- Pod Líškou, Nemecká – Košarisko je len časť z 43 kilometrového úseku, na ktorom bude do jesene obnovené pásové značenie i smerovníky.
Práce sa zrealizujú vďaka podpore Nadácie Ekopolis, ktorá v rámci programu Živé chodníky podporila projekt Klubu slovenských turistovLokomotíva Banská Bystrica sumou dvetisíc eur.
„Vyberali sme úseky vo vysokohorskom teréne, ktoré sú frekventované a hrozí tam zablúdenie turistov, nebezpečenstvo úrazu a kde sa vplyvom počasia značenie najrýchlejšie ničí," povedala Eva Škutová, predsedníčka Sekcie značenia Klubu slovenských turistov. Avšak nielen poveternostné podmienky, sú nepriateľom turistických značiek. Svoje im doprajú aj vandali, sprejeri či dokonca vlastníci zbraní, ktorí si z nich robia terče. A to všetko aj napriek tomu, že slúžia výhradne pre bezpečnosť ľudí.
Do lesa aj so záhradníckymi nožnicami
Za samotným značením pritom stojí mnoho práce. „To nie je len o tom zobrať farbu, štetec a ísť. Treba vyčistiť kôru, premaľovať, presekať kríky a konáre, aby nezakrývali značku. Súčasťou výbavy je teda aj pílka a záhradnícke nožnice. Dôležité je aj to, aby bol turistický chodník prechodný, aby sa dalo prejsť cez riečky či mokriny. Treba jednoducho vedieť kde značku umiestniť. Všetko toto robia vyškolení, kvalifikovaní značkári," povedal Dušan Kaliský, predseda klubu Lokomotíva.
Práca pritom nekončí ani tu. Rovnako dôležitá je aj organizácia. Aby nenastala spletitosť značiek a bol prehľad o tom, čo sa má kedy urobiť, vedie klub centrálnu evidenciu. Len v okrese Banská Bystrica a Brezno je viac ako tisíc sto kilometrov značených chodníkov.
Nedostatok peňazí
Značky by sa mali obnovovať každé tri roky. Tu však klub turistov naráža na problém, nedostatok financií.
„Dostávame len jednu štvrtinu toho, čo by sme reálne potrebovali. Mnohokrát nás turisti kritizujú, že značky sú zle čitateľné, schátralé, chýbajú alebo smerovníky sú vyvalené. Vieme o tom, ale všetko je to o peniazoch," povedala Škutová. Samotnú prácu navyše zabezpečujú okrem Vysokých a Západných Tatier, dobrovoľníci – značkári z klubu.
„Preplácame im cestovné, kúpime farbu, štetec a dáme symbolickú odmenu. V podstate však pracujú zadarmo a na úrok svojho voľného času," povedala Škutová. Denne zvládnu urobiť tri a pol kilometrový úsek.
Vyrúbu aj strom so značkou
Ich práca však občas vyjde nazmar, a to najmä keď lesníci pri ťažbe dreva vypília i stromy so značkami. „Čas od času k tomu skutočne dochádza, čo je dané bežnými postupmi pri obhospodarovaní lesa," povedal Vlastimil Rezek, hovorca štátneho podniku Lesy SR.
V minulosti ku konzultáciám pri výrube stromov medzi Lesmi SR a Klubom slovenských turistov nedochádzalo. Situácia by sa však mala zmeniť a to aj vďaka podpísaniu memoranda o spolupráci medzi oboma stranami.
„Riešením však nie je oznamovanie výrubu zo strany Lesov SR, ale skôr konzultácie KST s lesníkmi pred každou obnovou značenia turistických trás. Zamedzí sa tak obnove značiek na stromoch určeným v dohľadnom čase na výrub," povedal Rezek.
Aj napriek niekoľkým negatívnym faktorom, ktoré sprevádzajú prácu značkárov, patrí v tomto obore Slovensko spoločne s Českom k svetovej špičke. „Ani vychytené turistické krajiny ako Rakúsko či Nemecko nemajú značkovanie na tak vysokej úrovni ako my," povedala Škutová.