SLOVENSKÁ ĽUPČA. Tradícia tohto festivalu vznikla v hlavách dvoch mužov, profesionálnym životom zasvätených pre hru a výrobu originálneho etnografického prvku tradičnej hudobnej kultúry, hudobného nástroja gajdy. Ľubo Tatarka, domáci hráč a výrobca gájd a Janusz Jaskulski, riaditeľ múzea ľudových nástrojov v Poznani objavili totiž v malom múzeu v Slovenskej Ľupči repliku nálezu kachlice z 15. storočia, na ktorej je znázornený stredoveký gajdoš, plaviaci sa na loďke. Od myšlienky k realizácii už razili cestu spolu s ďalším hráčom a výrobcom gájd, Jurajom Dufekom, hráčom na gajdy a vedúcim skupiny Roc hann, Fredericom Jacq a manažérkou a speváčkou etnických žánrov rôzneho druhu, Janou Orlickou. Z týchto, pôvodne nadšencov, sa vykreoval organizačný tím, ktorý dnes ponúka 2. ročník výnimočného typu festivalu.
Časovo festival nie náhodou zviazal svoju tradíciu s dátumom Turíc a Turíčnym jarmokom v Slovenskej Ľupči. Gajdy počas festivalu znejú, ako stáročia zneli, aj počas nedeľných bohoslužieb v obecných kostoloch, neopomenúc ich súčasť pri akejkoľvek zábave a ich uplatnenie od stredoveku až k súčasnej „novodobej renesancii“. Dôkazom je samotná dramaturgia festivalu, ktorá tento rok ponúka široké spektrum ich využitia. V piatkovom galakoncerte na Hrade Slovenská Ľupča si môžu záujemcovia vypočuť majstrovstvo slovenských hráčov a mladých nadšencov v podaní veľkého gajdošského orchestra Spojené huky Slovenska s tradičným slovenským repertoárom, ale aj veľký slovenský stredoveký gajdošský orchester Bagad Bagdad.
Raritou a pastvou pre oči je spojenie originálnej tanečnej improvizácie v štýle tribe v podaní tria Rustiqua a 8 člennej mladej tanečnej skupiny Pressburger tribal society za doprovodu gájd, perkusií a píšťal Juraja Dufeka, Romana Kozáka a tureckého muzikanta Engina. Neodmysliteľnou súčasťou sú zahraniční hostia. Tento rok reprezentuje Poľsko kapela Platterspiel, ktorá posúva charakter festivalu do stredoveku až baroka. Platterspiel je archetyp poľských gájd s názvom „sierszenki“. V kapele ich doplnia tradičné poľské gajdy a husle. Zvláštnym spojením Poliakov s ďalšou kapelou z Bieloruska, Testamentum Terrae, sú práve spomínané archetypálne gajdy, ktoré v Minsku nazývajú „macianka“. Bieloruská kapela prináša originálnu stredovekú hudbu ľudovú, gajdošskú a dvornú v zložení lutna, cistra, gajdy, flauty, ľudové píšťaly-sapilky, perkusie.
Súčasnú gajdošskú hudbu tento rok reprezentuje výnimočné zoskupenie zložené z multiinštrumentalistu Juraja Dufeka v spojení so známou speváčkou Janou Orlickou, ktorá je zároveň riaditeľkou festivalu a kvartetom českých jazzových muzikantov, ktorí hrajú francúzsku hudbu bretónsku, zaoceánskych departmentov, baskickú, korzickú, či keltskú.
Festival má svoje pokračovanie v sobotu, 11.6.2011 v rámci Turíčneho jarmoku v Slovenskej Ľupči a v popoludňajších hodinách sprievodom gajdošov mestom a vystúpením zahraničných kapiel v areáli Hradu Barbakan v Banskej Bystrici a v nedeľu v rámci evanjelických služieb Božích a nedeľnej liturgie v Slovenskej Ľupči.
Autor: Jana Orlická