BREZNO. O obchvate Brezna sa najnovšie hovorí ako o stavbe, kde si niekto prilepšil z peňazí, určených na výkup dotknutých pozemkov a nehnuteľností. Ak je totiž pravda, že bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny v čase príprav stavby informoval Jaroslava Demiana, primátora Brezna, že Slovenská správa ciest prostriedky na tento účel dostala, na mieste je otázka, kam sa podeli. Lebo Juraj Valent, vedúci investorského útvaru SSC Banská Bystrica stále tvrdí jedno a to isté: „Nie, peniaze vyčlenené neboli.“
Budúcnosť bez termínu
Ministerstvo dopravy 8. marca 2011 na základe zistenia, že na stavbu neboli zabezpečené finančné prostriedky a neplánovali sa ani na najbližšie roky, majetkoprávnu aj projektovú prípravu doterajšieho riešenia I. etapy obchvatu pozastavilo. Nedostatok kapitálových výdavkov v štátnom rozpočte pre SSC to v súčasnosti ani výhľadovo v roku 2012 neumožňuje. Nepočíta sa ani s čerpaním prostriedkov z fondov EÚ. Po pracovnom rokovaní na Ministerstve dopravy SR 17. mája, ktoré vyvolal Demianov otvorený list šéfovi rezortu Jánovi Figeľovi je zatiaľ isté len jedno: Slovenská správa ciest, Banská Bystrica má do konca decembra zabezpečiť vypracovanie technickej štúdie možných alternatív trasovania obchvatu Brezna, porovnať ich a vyhodnotiť. Ministerstvo chce nájsť pre Brezno takú alternatívu obchvatu, ktorá bude v budúcnosti technicky aj ekonomicky zvládnuteľná.
Mesto potrebuje kompletný odklon
„Dúfam, že na ďalšom pracovnom stretnutí dostanem odpoveď aj na ďalšie otázky, ktoré som v liste uviedol. Napríklad, odkiaľ plynie presvedčenie ministerstva, že trasa popri trati je lacnejšia, menej sa dotkne životného prostredia a majetku občanov. Čo bude nasledovať, ak nový variant výhodnejší nebude, alebo, prečo peniaze na realizáciu stavby nie sú, no na porovnávaciu štúdiu pre SSC sú,“ citoval.
Dôvodom, pre ktorý v územnom pláne mesta schváleného v roku 2001 nefiguruje alternatívna trasa obchvatu popri železničnej trati bolo podľa Demiana zamietavé stanovisko Železníc SR. „Otázkou je, ako by sa postavili ŽSR k veci teraz, po desiatich rokoch. My sme v Bratislave dali jednoznačne najavo, že sme za lacnejší variant. Ale s tým, že vyrieši aj napojenie na cestu smerom Čierny Balog a takisto na Tisovec. Inak odkloníme tranzitnú dopravu z centra mesta iba čiastočne, “ zdôraznil. S čerpaním prostriedkov z fondov EÚ na obchvat Brezna sa už zrejme počítať nedá.