BANSKÁ BYSTRICA . Pre mestá Banská Bystrica a Ružomberok je presunutie výstavby rýchlostnej cesty R1 v úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča – Ružomberok na bližšie nestanovený termín druhej polovice tohto desaťročia neprijateľné a nemôžu s ním súhlasiť. Uvádzajú to primátori týchto miest Peter Gogola a Ján Pavlík v spoločnom vyhlásení a pripomienkach k Programu pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 - 2014, ktoré dnes adresovali ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi. „Žiadame o prehodnotenie významu trasy R1 Banská Bystrica – Ružomberok a akceptovanie pôvodne stanovených termínov výstavby úsekov cesty R1, ktoré predpokladajú ukončenie výstavby do roku 2016,“ uvádzajú vo vyhlásení primátori.
Program, ktorý ministerstvo dopravy predložilo koncom mája do medzirezortného pripomienkového konania, s rozbehnutím výstavby zhruba 50-kilometrového úseku predĺženia R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka nepočíta. V Banskobystrickom kraji sa má podľa neho do roku 2014 začať iba výstavba rýchlostnej cesty R2 v úseku od Zvolena po Kriváň v okrese Detva, v polovičnom profile obchvat obce Mýtna v okrese Lučenec a prípadne obchvat Žiaru nad Hronom, ktorý je v programe uvedený ako rezervný projekt.
Životne dôležité prepojenie
Ako ďalej primátori Gogola a Pavlík uvádzajú v spoločných pripomienkach, význam trasy umožňujúcej priame napojenie miest Banská Bystrica a Ružomberok na diaľnicu D1 a vybudovanie významného severojužného dopravného prepojenia v trase historickej európskej cesty E 77 od Budapešti na Krakov, je pre celý priestor banskobystricko-zvolenského osídlenia a priestoru Oravy a Liptova životne dôležitý. Prepojenie miest Banská Bystrica a Ružomberok prostredníctvom rýchlostnej komunikácie R1 má navyše mimoriadny význam pre ochranu vodných zdrojov slúžiacich pre banskobystrický región, ktoré sa nachádzajúcich v trase cesty I/59 cez horský priechod Donovaly, ktorý mala trasa plánovaného predĺženia R1 obchádzať. "Dobudovanie R1 predstavuje alternatívu a záložné prepojenie v smere východ – juhozápad SR a je významným priamym prepojením v smere sever – juh," pripomínajú primátori Banskej Bystrice a Ružomberka.
Primátori tiež kritizujú, že pri nezaradení predĺženia R1 medzi priority Programu pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 vychádzalo ministerstvo dopravy z nepodložených predpokladov. "V dokumente sa predpokladá, že po dobudovaní trasy R1 od Trnavy po Banskú Bystricu bude presmerovaná časť tranzitnej dopravy medzi západnou a východnou polovicou územia SR z Považia na Pohronie. Tak isto sa v tomto dokumente predpokladá, že po dobudovaní celej trasy diaľnice D1 po roku 2016 sa väčšina tranzitu vráti na Považie a preto sa vzhľadom k limitovaným zdrojom nepovažuje za účelné zároveň s diaľnicou D1 budovať aj predĺženie trasy R1 z Banskej Bystrice po Ružomberok. Toto tvrdenie je však v tomto dokumente len predpoklad, bez doloženia faktov, ktoré by tento predpoklad potvrdzovali," uvádzajú vo svojich pripomienkach primátori.