BANSKÁ BYSTRICA. Zachovanie sídla Daňového riaditeľstva SR, respektíve jeho nástupníckeho Finančného riaditeľstva SR v Banskej Bystrici, rýchlejšiu výstavbu rýchlostných ciest R1 a R2 v Banskobystrickom kraji, za ktoré sa už vyslovili viacerí regionálni predstavitelia, podporujú aj predsedovia regionálnych združení miest a obcí (ZMO) v Banskobystrickom kraji. Na svojom tohtotýždňovom pracovnom stretnutí na banskobystrickom župnom úrade prijali vyhlásenie, ktorým sa pripojili k uzneseniu, ktoré k téme sídla finančného riaditeľstva a výstavby rýchlostných ciest prijalo minulý týždeň župné zastupiteľstvo.
Ako ďalej informovala Iveta Kureková z kancelárie banskobystrického župana, predsedovia regionálnych ZMO v Banskobystrickom kraji v svojom vyhlásení upozorňujú, že pokračovanie vo výstavbe rýchlostnej cesty R2 v trase Zvolen- Lučenec - Rimavská Sobota - Rožňava - Košice je pre rozvoj južnej časti Banskobystrického kraja nevyhnutné. Ide totiž o oblasť s najväčšou mierou nezamestnanosti na Slovensku, ktorá je dlhodobo ekonomicky, sociálne a spoločensky poddimenzovaná, a to aj z dôvodu nevybudovanej cestnej infraštruktúry a napojenia na rýchlostné komunikácie. Upozornili aj na potrebu výstavby obchvatu Žiaru nad Hronom ako súčasti R2 z Trenčína do Košíc a dobudovanie rýchlostnej cesty R1 v úseku Banská Bystrica – Ružomberok a jej napojenie v Ružomberku na diaľnicu D1, čím sa zabezpečí prepojenie stredného a severného Slovenska. Pripomenuli, že Banská Bystrica ako jediné krajské mesto na Slovensku nie je napojené na diaľničnú sieť, keď R1 nateraz končí v tomto meste.
Postup vlády, ktorá plánuje umiestniť budúce Finančné riaditeľstvo SR v Bratislave a výstavbu rýchlostných ciest R1 a R2 oproti pôvodným termínom odsúva, podľa predstaviteľov regionálnych ZMO v Banskobystrickom kraji nerieši znižovanie regionálnych rozdielov a je voči Banskobystrickému kraju diskriminačný. Podobný názor už minulý týždeň vo svojich jednomyseľne prijatých uzneseniach deklarovali aj banskobystrické mestské a župné zastupiteľstvo. Prehodnotiť plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2014, tak aby zahŕňal pôvodne stanovené termíny výstavby R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka, teda s jej predpokladaným ukončením do roku 2016, požiadali ministra dopravy Jána Figeľa v otvorenom liste 9. júna aj primátori Banskej Bystrice a Ružomberka Peter Gogola a Ján Pavlík.