BANSKÁ BYSTRICA. Od začiatku prázdnin vstúpil do platnosti nový cestovný poriadok banskobystrickej mestskej hromadnej dopravy. Ani so súčasným časovým harmonogramom spojov sa však obyvatelia Podlavíc nedočkali znovu zavedenia skorej rannej linky o štvrtej hodine. Pre tých, ktorí cestujú za prácou do okolitých miest, je to vážny problém.
„Minulý rok zrušili autobus číslo 34, ktorý chodil o štvrtej ráno. Ľudia sa tak nemajú ako dostať na prvé vlakové spoje. Týka sa to napríklad pracovníkov Podbrezovských železiarní a teda aj môjho manžela. Ten nemá iné východisko ako chodiť pešo. Rovnako je to komplikované aj pre ženy, ktoré predávajú lístky na železničnej stanici,“ povedala Anna Miškovská, obyvateľka mestskej časti Podlavice.
Obyvatelia sa obrátili aj na poslankyňu za svoj volebný obvod Ľubicu Laššákovú. „Na príslušný odbor na Mestskom úrade som poslala informáciu o stave a zároveň žiadosť o ranný spoj, ktorým by sa obyvatelia dostali na železničnú stanicu k spoju do Podbrezovej a do Slovenskej Ľupče. Celkovo ide o približne 10-15 ľudí z mestskej časti Podlavice- Skubín. Dostala som odpoveď , že situácia sa bude riešiť v novom grafikone. Žiaľ, keďže sa tak nestalo, ako poslankyňa za túto mestskú časť budem opätovne žiadať riešenie tejto situácie,“ povedala Laššáková.
Prvý ranný spoj z Podlavíc odchádza šesť minút po piatej, to už je však vlak do Podbrezovej viac ako pol hodinu na ceste. Ľudia, ktorých sa to dotýka si tak musia buď zavčasu privstať a spoľahnúť sa na svoje nohy, alebo zobrať taxík, čo však nie je najlacnejšia záležitosť pri dennodennom využívaní. Zatiaľ sa zdá, že minimálne v najbližšej dobe sa na tom nič nezmení.
„Radi by sme vyšli občanom v ústrety, ale finančné možnosti a ekonomická nákladovosť neumožňujú, aby sme zabezpečili ranný zvoz. Na jednej strane ide o nízky počet cestujúcich na strane druhej o zvýšenie kilometrických výkonov a tým aj nákladov na dopravu. Uvidíme však ako sa budú vyvíjať nové cestovné poriadky počas leta a snáď k nejakému prehodnoteniu by mohlo dôjsť začiatkom septembra či októbra,“ povedala Renáta Hláčiková, vedúca odboru komunálnych služieb MsÚ Banská Bystrica.
Do úvahy nateraz pre potreby skorého ranného spoja nepripadajú ani mikrobusy, ktoré sa museli redukovať pre technické problémy.
„Aj citybusovú dopravu nám v súčasnosti pokrývajú len dva prevádzky schopné autobusy na linke 101. Nemáme takéto vozidlo k dispozícií. Jeho nákup by si vyžadoval kapitálové výdavky,“ povedala Hláčiková. Podlavičania sa nevzdávajú, za znovuobnovenie linky o štvrtej chcú bojovať aj spísaním petície. Spomínaná mestská časť však nie je v rámci Banskej Bystrice jedinou, kde takýto spoj chýba. Na prevažnej väčšine sídlisk vychádzajú do ulíc autobusy tesne pred alebo tesne po piatej hodine rannej.