BANSKÁ BYSTRICA.Podtitul Kapitola z dejín slovenského výtvarného expresionizmu vystihuje tému výstavy Obrazy roztriešteného sveta, ktorú v stredu sprístupní Stredoslovenská galéria v priestoroch banskobystrického Betlenovho domu. Ako uviedol jej kurátor Miroslav Haľák, výstava návštevníkom priblíži spôsob, akým sa expresionizmus vyrovnal s náročnou politicko-spoločenskou situáciou na Slovensku v˙tridsiatych, štyridsiatych a˙päťdesiatych rokoch prostredníctvom jeho umeleckých inštrumentov a˙výtvarného poňatia, keď sa jeho postupy automaticky a˙často podvedome stávajú súčasťou najrôznejších maliarskych koncepcií. Expresionizmus a jeho kľúčová myšlienka legitímnosti výsostne subjektívnej transformácie objektívnej skutočnosti rezonuje v˙celom umeleckom svete. Premenou, ktorá radikálne mení prístup maliara k˙okolitému svetu je v˙tomto umeleckom smere práve autorova individualita, jeho vnútorná pohnútka vystupujúca do popredia vďaka nepotlačenej expresii - výrazu. Podľa Haľáka umelecká produkcia na Slovensku v˙prvej polovici dvadsiateho storočia, ktorá vykazuje znaky expresionizmu, zatiaľ len čaká na systematickejší výskum. „Pluralitný charakter výtvarnej tvorby a˙často jej anachronický vývoj v˙tom čase na Slovensku neumožňuje nazerať na tvorbu umelcov ako Jakoby, Collinasy, Gwerk, Jasusch, Daňo rovnakými kritériami, ako by to bolo v˙prípade nemeckého, rakúskeho či severoeurópskeho expresionizmu. Existuje však analogický fenomén spájajúci výtvarnú produkciu zmienených umelcov na Slovensku a˙tou je práve zmena premisy v˙tvorbe. Elementárne nóvum je v˙tomto zmysle postupná diferenciácia pohľadu z˙objektu na subjekt - na jeho vnútro a˙jeho reflexiu smerom von, prostredníctvom výsostne originálneho výrazu, teda expresie," uviedol Haľák. Výstava Obrazy roztriešteného sveta bude v Betlenovom dome sprístupnená do 13. novembra.