BANSKÁ BYSTRICA. Vlastníkom bytov na Sládkovičovej ulici 50 v Banskej Bystrici došla trpezlivosť. K správcovi bytovky – spoločnosti MŠM mali síce výhrady dlhodobo, pohár trpezlivosti však pretiekol pri vyúčtovaní nákladov za minulý rok. Mnohých vlastníkov bytov zaskočili vysoké nedoplatky, ktoré v niektorých prípadoch prekročili sumu tisíc eur. „ Správca nám ani po našich urgenciách nevysvetlil, prečo náklady takto stúpli a nedokázal vlastníkom tento radikálny nárast nijakým spôsobom zdokladovať,“ povedal zástupca bytového domu Jaroslav Kvas. Keďže obyvatelia nevedeli, za čo vlastne majú zaplatiť, väčšina z nich sa rozhodla nedoplatky neuhradiť.
Na júnovej schôdzi vlastníkov bytov rozhodli, že správcovskej spoločnosti vypovedajú na základe dlhodobej nespokojnosti zmluvu. Výpovedná lehota uplynie na konci septembra, od októbra by mala správu prevziať nová správcovská spoločnosť - s.r.o. BYTOS. V prípade, že jej súčasný správca odmietne odovzdať výkon správy, vylúčená nie je ani súdna dohra. Ako upresnila obyvateľka bytovky Karla Jelenská, o výpovedi pre súčasného správcu rozhodlo 47 z celkove 55 vlastníkov bytov.
Správca výpoveď neakceptuje
Spoločnosť MŠM považuje výpoveď zo strany vlastníkov bytov za neplatnú. Hoci sme jej konateľovi Máriusovi Mikovi chceli poskytnúť priestor na vyjadrenie, odmietol ho. Iba formou SMS správy nám napísal, že „ vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovanie pre podozrenie z trestného činu sa k uvedenej záležitosti nebude vyjadrovať.“ V liste, ktorý spoločnosť MŠM doručila vlastníkom bytov sa však konštatuje, že hromadnú výpoveď zmluvy o výkone správy považuje spoločnosť za neplatnú. Jedným z dôvodov má byť, že takýto postup je v rozpore s individuálnymi zmluvami o výkone správy a dodatkom pre výstavbu blokovej kotolne. V nej sa vlastníci bytov mali zaviazať plniť záväzky do doby splatnosti úveru, poskytnutého na vybudovanie vlastnej kotolne. Veľká časť nájomníkov však zmluvy o výkone správy ani nemá.
Štyri dni bez teplej vody
V prvej polovici augusta si vlastníci bytov našli v schránkach výzvu, že ak budú naďalej hromadne ignorovať povinnosť úhrady nákladov vyúčtovania a neurobia tak do stanovenej lehoty piatich dní, správca im zastaví dodávky teplej vody a zaúčtuje im penále z nedoplatkov. Neostalo iba pri vyhrážkach. V noci z 19. na 20 augusta správcovská spoločnosť zastavila dodávky teplej vody a demontovala časť zariadenia kotolne. „ Kotolňa pritom nie je majetkom správcovskej spoločnosti, ale vlastníkov bytov. Bol to zásah do našich vlastníckych práv,“ dodal Jaroslav Kvas.
Trvalo približne štyri dni, než sa dodávky teplej vody podarilo obnoviť. Vlastníci si privolali odbornú firmu, ktorá mala preveriť funkčnosť kotolne. Tá konštatovala vypnutý prívod elektrickej energie, demontovanú úpravňu vody a modulu, ktorý zabezpečoval riadiaci systém. Stav kotolne po tomto konštatovaní neumožňoval bezpečnú prevádzku. Vlastníci bytov nakoniec zabezpečili opätovné spojazdnenie kotolne s tým, že technicky bude jej činnosť zabezpečovať nová spoločnosť. „ Vymenili sme na kotolni zámky, no už 26. augusta prišiel správca aj s policajnou hliadkou a žiadal umožniť vstup do kotolne,“ hovorí Karla Jelenská. Vlastníci však privolanú políciu informovali, že kotolňa nie je vlastníctvom správcovskej spoločnosti a že správca nerešpektuje nadpolovičnú vôľu vlastníkov, súvisiacu s výpoveďou správy. Príslušníci akceptovali vlastnícke práva a správcu upozornili, že za neoprávnený vstup môže byť postihovaný.
Čoskoro nastúpi nový správca
Situácia v bytovke je v súčasnosti stále zložitá. Od októbra prevezme správu nová spoločnosť a je otázne, či im ju bývalý správca odovzdá bez problémov. Už v priebehu septembra by mali vlastníci bytov podpisovať nové zmluvy o výkone správy. Keďže mesačné platby sa účtujú v mesačnom predstihu, za október by už mali platiť zálohy novému správcovi. V prípade, že bývalý správca odmietne presunúť kompetencie novému, súdnou cestou by sa už mala domáhať svojich práv nová správcovská spoločnosť.