Otvorila sa šanca presadnúť z áut na bicykle

V Banskej Bystrici zatiaľ neexistuje žiadna oficiálna mestská cyklotrasa, zanedbané sú tiež rekreačné cesty pre cyklistov. Východisko ponúka navrhnutý generel nemotorovej dopravy.

Ulice Banskej Bystrice môžu vyzerať aj taktoUlice Banskej Bystrice môžu vyzerať aj takto (Zdroj: Vizualzácia:autori generelu)

BANSKÁ BYSTRICA. Viac ako 46 kilometrov mestských cyklistických ciest by mohlo vzniknúť v najbližších rokoch v Banskej Bystrici. Počíta s tým územný generel nemotorovej dopravy, ktorý prešiel verejným prerokovaním v uplynulom týždni. Okrem vytvorenia desiatich základných cyklistických radiál počíta generel aj s doplnkovými mestskými cyklotrasami a dobudovaním rekreačných ciest. Súčasťou systému by mali byť parkoviská pre bicykle, stojany, požičovne, úschovne , či opravovane bicyklov. Generel nemotorovej dopravy môžu Banskobystričania pripomienkovať do 10. februára.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Andrea Štulajterová, koordinátorka projektu z občianskej Cykloiniciatívy Banská Bystrica konštatovala, že hlavným cieľom generelu je napomôcť, aby sa v Banskej Bystrici začalo pristupovať k životnému prostrediu zodpovednejšie.

„ Tým, že máme spracovanú celkovú koncepciu nemotorovej dopravy vznikol predpoklad, aby sme v budúcnosti mohli systematicky budovať cyklotrasy,“ dodala.

Generel je podľa nej spracovaný v dvoch verziách, pričom krátkodobá by sa dala dokončiť približne do troch rokov.

„ Išlo by o úpravy, ktoré by si nevyžiadali veľké finančné nároky. Je to napríklad zvislé, či vodorovné dopravné značenie, zrezanie obrubníkov a podobne. “

Dôležitejšia je podľa nej dobrá koordinácia pri realizácii projektu, systém opatrení , či vôľa poslancov a obyvateľov mesta pustiť sa do projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Druhá etapa počíta s tým, že do roku 2025 by bolo možné komplex opatrení v cyklodoprave dokončiť. Za ideálny stav autori generelu považujú, ak bude približne 6 – 7 percent Banskobystričanov využívať nemotorovú dopravu na denné presúvanie sa do práce, do obchodov a podobne.

Ľudia sa musia stotožniť s výhodami

Pomer medzi nemotorovou dopravou, osobnými autami a verejnou dopravou je v Banskej Bystrici v súčasnosti nepriaznivý. Takmer 70 percent obyvateľov využíva individuálnu dopravu osobnými automobilmi, podiel prepravy hromadnou dopravou dlhodobo klesá. Andrea Štulajterová je presvedčená, že pre projekt je nevyhnutná aj zmena prístupu k súčasnému spôsobu dopravy. „ Nemotorová doprava má oproti motorovej obrovské výhody. Je lacnejšia, energeticky nenáročná, šetrná k životnému prostrediu aj verejným priestorom. Sú to otázky, ktoré pri dnešnom konzumnom spôsobe života možno ešte nevieme celkom doceniť,“ doplnila.

SkryťVypnúť reklamu

Občianska Cykloiniciatíva zareagovala pred troma rokmi na výzvu OSN a spoločne s mestom sa pustili do vypracovania projektu mestských cyklistických ciest. Celkový finančný vklad do projektu bol 45 tisíc dolárov, pričom z veľkej časti ho hradil donor. Mesto Banská Bystrica prispelo sumou 11 700 eur.

Silná podpora cyklotrasám

Architekt Vladimír Letovanec, ako jeden z autorov návrhu dodal, že východiskom pre spracovanie štúdie bol aj prieskum medzi obyvateľmi mesta. V ňom sa takmer 99 percent opýtaných vyslovilo za budovanie mestských cyklotrás. Problémom by nemala byť ani skutočnosť, že Banská Bystrica leží v hornatom teréne. „ Sedem z desiatich hlavných mestských trás bude vedená v údolí vodných tokov, kde nie sú výrazné stúpania,“ dodal architekt. U zvyšných troch je možné cyklodopravu kombinovať napríklad s elektrobicyklami, či hromadnou dopravou. Trasy k najvyššie položeným obytným súborom na Fončorde a Sásovej sú tiež navrhnuté tak, aby sa vyhýbali strmým stúpaniam.

Predpokladom pre úspech projektu je aj jeho súlad so vznikajúcim územným plánom mesta, pričom sa predpokladajú aj zmeny v organizácii dopravy.

Individuálna doprava zaťažuje aj urbanizmus miest

Spoluautor návrhu Adolf Jebavý povedal, že s verejným priestorom sa treba naučiť zaobchádzať. Individuálna doprava, ktorá hrá v posledných rokoch prím, je totiž vážnou záťažou aj pre urbanizmus miest. V Banskej Bystrici to dokumentuje aj dlhodobý problém s nedostatkom parkovacích miest. Ako príklad ekologického vnímania dopravy uviedol mestá Kodaň a Bern. V Berne tvorí hromadná doprava približne 50 percent, desať percent tvoria cyklisti, desať percent peší a zvyšok pripadá na individuálnu dopravu.

vizib.jpg

vzic.jpg

Vizualizácie:autori generelu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 389
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 787
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 602
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 779
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 603
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 416
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 718
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu