Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Otvorila sa šanca presadnúť z áut na bicykle

V Banskej Bystrici zatiaľ neexistuje žiadna oficiálna mestská cyklotrasa, zanedbané sú tiež rekreačné cesty pre cyklistov. Východisko ponúka navrhnutý generel nemotorovej dopravy.

Ulice Banskej Bystrice môžu vyzerať aj taktoUlice Banskej Bystrice môžu vyzerať aj takto (Zdroj: Vizualzácia:autori generelu)

BANSKÁ BYSTRICA. Viac ako 46 kilometrov mestských cyklistických ciest by mohlo vzniknúť v najbližších rokoch v Banskej Bystrici. Počíta s tým územný generel nemotorovej dopravy, ktorý prešiel verejným prerokovaním v uplynulom týždni. Okrem vytvorenia desiatich základných cyklistických radiál počíta generel aj s doplnkovými mestskými cyklotrasami a dobudovaním rekreačných ciest. Súčasťou systému by mali byť parkoviská pre bicykle, stojany, požičovne, úschovne , či opravovane bicyklov. Generel nemotorovej dopravy môžu Banskobystričania pripomienkovať do 10. februára.

Skryť Vypnúť reklamu

Andrea Štulajterová, koordinátorka projektu z občianskej Cykloiniciatívy Banská Bystrica konštatovala, že hlavným cieľom generelu je napomôcť, aby sa v Banskej Bystrici začalo pristupovať k životnému prostrediu zodpovednejšie.

„ Tým, že máme spracovanú celkovú koncepciu nemotorovej dopravy vznikol predpoklad, aby sme v budúcnosti mohli systematicky budovať cyklotrasy,“ dodala.

Generel je podľa nej spracovaný v dvoch verziách, pričom krátkodobá by sa dala dokončiť približne do troch rokov.

„ Išlo by o úpravy, ktoré by si nevyžiadali veľké finančné nároky. Je to napríklad zvislé, či vodorovné dopravné značenie, zrezanie obrubníkov a podobne. “

Dôležitejšia je podľa nej dobrá koordinácia pri realizácii projektu, systém opatrení , či vôľa poslancov a obyvateľov mesta pustiť sa do projektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhá etapa počíta s tým, že do roku 2025 by bolo možné komplex opatrení v cyklodoprave dokončiť. Za ideálny stav autori generelu považujú, ak bude približne 6 – 7 percent Banskobystričanov využívať nemotorovú dopravu na denné presúvanie sa do práce, do obchodov a podobne.

Ľudia sa musia stotožniť s výhodami

Pomer medzi nemotorovou dopravou, osobnými autami a verejnou dopravou je v Banskej Bystrici v súčasnosti nepriaznivý. Takmer 70 percent obyvateľov využíva individuálnu dopravu osobnými automobilmi, podiel prepravy hromadnou dopravou dlhodobo klesá. Andrea Štulajterová je presvedčená, že pre projekt je nevyhnutná aj zmena prístupu k súčasnému spôsobu dopravy. „ Nemotorová doprava má oproti motorovej obrovské výhody. Je lacnejšia, energeticky nenáročná, šetrná k životnému prostrediu aj verejným priestorom. Sú to otázky, ktoré pri dnešnom konzumnom spôsobe života možno ešte nevieme celkom doceniť,“ doplnila.

Skryť Vypnúť reklamu

Občianska Cykloiniciatíva zareagovala pred troma rokmi na výzvu OSN a spoločne s mestom sa pustili do vypracovania projektu mestských cyklistických ciest. Celkový finančný vklad do projektu bol 45 tisíc dolárov, pričom z veľkej časti ho hradil donor. Mesto Banská Bystrica prispelo sumou 11 700 eur.

Silná podpora cyklotrasám

Architekt Vladimír Letovanec, ako jeden z autorov návrhu dodal, že východiskom pre spracovanie štúdie bol aj prieskum medzi obyvateľmi mesta. V ňom sa takmer 99 percent opýtaných vyslovilo za budovanie mestských cyklotrás. Problémom by nemala byť ani skutočnosť, že Banská Bystrica leží v hornatom teréne. „ Sedem z desiatich hlavných mestských trás bude vedená v údolí vodných tokov, kde nie sú výrazné stúpania,“ dodal architekt. U zvyšných troch je možné cyklodopravu kombinovať napríklad s elektrobicyklami, či hromadnou dopravou. Trasy k najvyššie položeným obytným súborom na Fončorde a Sásovej sú tiež navrhnuté tak, aby sa vyhýbali strmým stúpaniam.

Predpokladom pre úspech projektu je aj jeho súlad so vznikajúcim územným plánom mesta, pričom sa predpokladajú aj zmeny v organizácii dopravy.

Individuálna doprava zaťažuje aj urbanizmus miest

Spoluautor návrhu Adolf Jebavý povedal, že s verejným priestorom sa treba naučiť zaobchádzať. Individuálna doprava, ktorá hrá v posledných rokoch prím, je totiž vážnou záťažou aj pre urbanizmus miest. V Banskej Bystrici to dokumentuje aj dlhodobý problém s nedostatkom parkovacích miest. Ako príklad ekologického vnímania dopravy uviedol mestá Kodaň a Bern. V Berne tvorí hromadná doprava približne 50 percent, desať percent tvoria cyklisti, desať percent peší a zvyšok pripadá na individuálnu dopravu.

vizib.jpg

vzic.jpg

Vizualizácie:autori generelu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 546
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 500
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 276
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 568
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 806
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 700
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 641
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 370
  9. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 197
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 174
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Tóth sa pred Dudinskou päťdesiatkou izoloval

Hlavné je splniť limit, prízvukuje slovenská chodecká jednotka

Matej Tóth ako ho poznáme, na čele.

V kraji sú na tom najhoršie okresy Banská Bystrica a Brezno

Včera zistili na Slovensku viac ako 2 200 nakazených. 210 z toho v Banskobystrickom kraji. 56 v okrese Banská Bystrica a 45 v okrese Brezno.

Ilustračné foto.

Bystrickí leteckí záchranári pomáhali pilčíkovi, na ktorého spadol strom

Po ošetrení ho previezli do Rooseveltovej nemocnice.

Na pomoc privolali záchranársky vrtuľník.

V Banskej Bystrici sa počíta so 60 odberovými miestami po celom meste

Mesto Banská Bystrica počíta v súvislosti s chystaným celoplošným testovaním na nový koronavírus zhruba so 60 odberovými miestami.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch v Bratislave.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prinášame informácie o pripravovanom testovaní na Orave

Získať dobrovoľníkov ku odberom je v niektorých dedinách ťažké, v Sihelnom bude pomáhať aj starosta.

Sedemnásťročného chlapca zavalil strom

Leteckých záchranárov zo Žiliny privolali dnes dopoludnia na pomoc 17-ročnému chlapcovi, ktorého v lesnom teréne v katastri obce Zákopčie zavalil strom.

Už ste čítali?