Nedeľa, 20. august, 2017 | Meniny má Anabela
Pridajte si svoje mesto

Otvorila sa šanca presadnúť z áut na bicykle

V Banskej Bystrici zatiaľ neexistuje žiadna oficiálna mestská cyklotrasa, zanedbané sú tiež rekreačné cesty pre cyklistov. Východisko ponúka navrhnutý generel nemotorovej dopravy.

Ulice Banskej Bystrice môžu vyzerať aj takto(Zdroj: Vizualzácia:autori generelu)

BANSKÁ BYSTRICA. Viac ako 46 kilometrov mestských cyklistických ciest by mohlo vzniknúť v najbližších rokoch v Banskej Bystrici. Počíta s tým územný generel nemotorovej dopravy, ktorý prešiel verejným prerokovaním v uplynulom týždni. Okrem vytvorenia desiatich základných cyklistických radiál počíta generel aj s doplnkovými mestskými cyklotrasami a dobudovaním rekreačných ciest. Súčasťou systému by mali byť parkoviská pre bicykle, stojany, požičovne, úschovne , či opravovane bicyklov. Generel nemotorovej dopravy môžu Banskobystričania pripomienkovať do 10. februára.

Andrea Štulajterová, koordinátorka projektu z občianskej Cykloiniciatívy Banská Bystrica konštatovala, že hlavným cieľom generelu je napomôcť, aby sa v Banskej Bystrici začalo pristupovať k životnému prostrediu zodpovednejšie.

„ Tým, že máme spracovanú celkovú koncepciu nemotorovej dopravy vznikol predpoklad, aby sme v budúcnosti mohli systematicky budovať cyklotrasy,“ dodala.

Generel je podľa nej spracovaný v dvoch verziách, pričom krátkodobá by sa dala dokončiť približne do troch rokov.

„ Išlo by o úpravy, ktoré by si nevyžiadali veľké finančné nároky. Je to napríklad zvislé, či vodorovné dopravné značenie, zrezanie obrubníkov a podobne. “

Dôležitejšia je podľa nej dobrá koordinácia pri realizácii projektu, systém opatrení , či vôľa poslancov a obyvateľov mesta pustiť sa do projektu.

Druhá etapa počíta s tým, že do roku 2025 by bolo možné komplex opatrení v cyklodoprave dokončiť. Za ideálny stav autori generelu považujú, ak bude približne 6 – 7 percent Banskobystričanov využívať nemotorovú dopravu na denné presúvanie sa do práce, do obchodov a podobne.

Ľudia sa musia stotožniť s výhodami

Pomer medzi nemotorovou dopravou, osobnými autami a verejnou dopravou je v Banskej Bystrici v súčasnosti nepriaznivý. Takmer 70 percent obyvateľov využíva individuálnu dopravu osobnými automobilmi, podiel prepravy hromadnou dopravou dlhodobo klesá. Andrea Štulajterová je presvedčená, že pre projekt je nevyhnutná aj zmena prístupu k súčasnému spôsobu dopravy. „ Nemotorová doprava má oproti motorovej obrovské výhody. Je lacnejšia, energeticky nenáročná, šetrná k životnému prostrediu aj verejným priestorom. Sú to otázky, ktoré pri dnešnom konzumnom spôsobe života možno ešte nevieme celkom doceniť,“ doplnila.

Občianska Cykloiniciatíva zareagovala pred troma rokmi na výzvu OSN a spoločne s mestom sa pustili do vypracovania projektu mestských cyklistických ciest. Celkový finančný vklad do projektu bol 45 tisíc dolárov, pričom z veľkej časti ho hradil donor. Mesto Banská Bystrica prispelo sumou 11 700 eur.

Silná podpora cyklotrasám

Architekt Vladimír Letovanec, ako jeden z autorov návrhu dodal, že východiskom pre spracovanie štúdie bol aj prieskum medzi obyvateľmi mesta. V ňom sa takmer 99 percent opýtaných vyslovilo za budovanie mestských cyklotrás. Problémom by nemala byť ani skutočnosť, že Banská Bystrica leží v hornatom teréne. „ Sedem z desiatich hlavných mestských trás bude vedená v údolí vodných tokov, kde nie sú výrazné stúpania,“ dodal architekt. U zvyšných troch je možné cyklodopravu kombinovať napríklad s elektrobicyklami, či hromadnou dopravou. Trasy k najvyššie položeným obytným súborom na Fončorde a Sásovej sú tiež navrhnuté tak, aby sa vyhýbali strmým stúpaniam.

Predpokladom pre úspech projektu je aj jeho súlad so vznikajúcim územným plánom mesta, pričom sa predpokladajú aj zmeny v organizácii dopravy.

Individuálna doprava zaťažuje aj urbanizmus miest

Spoluautor návrhu Adolf Jebavý povedal, že s verejným priestorom sa treba naučiť zaobchádzať. Individuálna doprava, ktorá hrá v posledných rokoch prím, je totiž vážnou záťažou aj pre urbanizmus miest. V Banskej Bystrici to dokumentuje aj dlhodobý problém s nedostatkom parkovacích miest. Ako príklad ekologického vnímania dopravy uviedol mestá Kodaň a Bern. V Berne tvorí hromadná doprava približne 50 percent, desať percent tvoria cyklisti, desať percent peší a zvyšok pripadá na individuálnu dopravu.

vizib.jpg

vzic.jpg

Vizualizácie:autori generelu

Spravodajstvo

 


  1. Kotlebovu jazdu vyprevadili z Bystrice transparentmi ( +FOTO a VIDEO) Foto 4 199
  2. Foťte rýchlo. Najznámejšia drevenička Horehronia to má spočítané Foto 1 316
  3. Po horúčavách prídu búrky, intenzívny dážď a prudké ochladenie 300
  4. Vďaka snahe vedenia mesta sú v Brezne opravené aj niektoré cesty, ktoré sú v správe iných subjektov 260
  5. Muž z Predajnej našiel pri kosení granát 236
  6. Väzňovi, ktorý ušiel vo štvrtok z výkonu trestu, pridajú ďalší rok 192
  7. Vytrhol mu z ruky sto eur a ušiel s nimi 121
  8. Exkluzívna hokejová publikácia "Prvýkrát majstri" vychádza začiatkom septembra 117
  9. Väzňa, ktorý ušiel v Banskej Bystrici, chytili po pár hodinách (+ FOTO a VIDEO) Foto 110
  10. Barani vo fantastickej atmosfére porazili účastníka KHL 85

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Kotlebovu jazdu vyprevadili z Bystrice transparentmi ( +FOTO a VIDEO)

Súčasne vyzvali občanov Slovenska, aby neignorovali vzniknutú situáciu a pri najbližšej príležitosti ukázali neonacistickej strane Mariána Kotlebu, že nie je hlasom slušných ľudí, ktorých predkovia položili životy v boji za demokraciu.

Foťte rýchlo. Najznámejšia drevenička Horehronia to má spočítané

Chamkova stodola, pravdepodobne najfotografovanejšia drevená stavba Horehronia, je podľa odborníka v značne narušenom stave.

Po horúčavách prídu búrky, intenzívny dážď a prudké ochladenie

Pre okresy Banská Bystrica a Brezno platí výstraha druhého stupňa.

Vďaka snahe vedenia mesta sú v Brezne opravené aj niektoré cesty, ktoré sú v správe iných subjektov

V rámci výstavby obchvatu Brezna sa primátorovi Tomášovi Abelovi a jeho zástupcovi Jánovi Králikovi podarilo dohodnúť opravu ciest, ktoré patria Slovenskej správe ciest. Vďaka ich iniciatíve má nový povrch aj Ulica Fraňa Kráľa.

Muž z Predajnej našiel pri kosení granát

Na miesto vyrazil policajný pyrotechnik.

Blízke regióny

Kde sa dá dobre a zadarmo okúpať - Bobrovec

Množstvo ľudí navštevuje akvaparky a miesta, kde je potrebné platiť, no v Liptove je niekoľko zaujímavých destinácii, kde okrem cesty nestratíte ani cent.

Ocenili športovcov i športový kolektív roka

Tituly si odniesli lučeneckí futsalisti a silový trojbojár.

Dobre si uhla a vyrazila na cesty. Ďaleko nedošla

Mladá žena nafúkala vyše dve promile.

Kde sa dá dobre a zadarmo okúpať - Liptovský Ján

Množstvo ľudí navštevuje akvaparky a miesta, kde je potrebné platiť, no v Liptove je niekoľko zaujímavých destinácii, kde okrem cesty nestratíte ani cent.

Zákaz kúpania hygiena vydala pre kúpalisko v Detve

Napriek tomu je kúpalisko otvorené.

Všetky správy

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

Zomrel účastník motoristického podujatia v Lehote pod Vtáčnikom

Smrť tridsaťjedenročného pretekára nezapríčinila nehoda.

Ramsay uzemnil aj Cháru. Nie som demokrat, tvrdí Kanaďan

Som fajn chlapík, keď hráči robia to, čo im poviem, hovorí nový tréner hokejovej reprezentácie

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

Po derby v Trnave zostali zničené toalety + FOTO

Sobotné derby, ktoré skončilo prehrou domácich, malo predohru ešte mimo štadióna. Fanúšikovia Slovana sa predviedli na toaletách.

Kam vyraziť