Rodičia žiakov z oboch škôl sa bránia petíciami. Riaditelia ostatných škôl racionalizáciu podporili.
BANSKÁ BYSTRICA. Na aprílovom rokovaní zastupiteľstva by mali mestskí poslanci rozhodovať aj o návrhu mesta na racionalizáciu základných škôl. V ohrození sa ocitli dve školy.
Návrh počíta s tým, že žiaci zo Základnej školy na Okružnej ulici prestúpia na ZŠ Moskovská, s čím rodičia žiakov zásadne nesúhlasia. Svoj nesúhlas jednoznačne vyjadrili na plenárnom stretnutí.
Školu na Tatranskej ulici v Sásovej by čakalo zlúčenie so Sitnianskou, časť žiakov by zrejme prešla na Pieninskú, prípadne by sa niektorí rodičia rozhodli dať dieťa do škôl v centre mesta. Každá z možností im však výrazne komplikuje život.
Ekonomické dôvody
Mesto zdôvodňuje nevyhnutnosť racionalizácie tým, že v tomto roku by ňou ušetrili takmer 111-tisíc eur. V budúcom a nasledujúcich rokoch sa počíta s úsporou po takmer 404 500 eur. Podarilo by sa tak znížiť počet škôl, ktoré dosahujú červené čísla.
Takýchto škôl je v súčasnosti desať zo štrnástich. Návrh racionalizácie podporil aj Klub riaditeľov verejných základných škôl, okrem riaditeliek dvoch dotknutých škôl.
Hovorkyňa primátora Monika Pastuchová pred časom informovala, že v roku 2012 chýba na prevádzku mestských základných škôl 238 500 eur.
Demografický vývoj klesol , kapacity škôl nie sú naplnené a ich využiteľnosť je iba 51, 96 percenta. Na investície v základných školách je navyše potrebných okolo 6, 5 milióna eur.
Proti rušeniu Okružnej viac ako 3500 podpisov
Na oboch školách, ktorým hrozí zánik, organizujú zástupcovia rodičov petície. Pod petíciu proti rušeniu Základnej školy na Okružnej ulici sa už podpísalo viac ako 3 500 obyvateľov Banskej Bystrice.
Predsedníčka Rady školy Adriana Kuchárová je presvedčená, že ide o necitlivé riešenie, ktoré môže negatívne zasiahnuť do života mnohých rodín: „Školu navštevuje 155 žiakov, takže ide vyslovene o rodinný typ školy. Bol to jeden z hlavných dôvodov, pre ktorý som túto školu pre dieťa vybrala. Nikdy som nemala dôveru vo veľké školy, zlučovanie je pre mňa preto neprijateľné riešenie. Ak školu zrušia, budem voliť krajnú možnosť. Odsťahovať sa z Banskej Bystrice do niektorej z blízkych obcí, kde by som našla pre dieťa podobný typ školy, ako je táto,“ dodala.
Zástupca rodičov Lukáš Meloš dúfa, že poslanci návrh nepodporia: „ Dostali v komunálnych voľbách dôveru obyvateľov s tým, že budú hájiť naše záujmy.“ Spochybňuje aj kľúč, podľa ktorého ostal čierny Peter v rukách škôl na Okružnej a Tatranskej.
„ Audit robila agentúra zo Zvolena a nie je celkom jasné, podľa čoho navrhla z desiatich škôl v červených číslach práce tieto dve,“ doplnil.
Škola uspela vo viacerých projektov vzdelávania rómskych žiakov a detí zo znevýhodneného prostredia. Navštevuje ju približne 28 percent rómskych detí, od roku 2009 tu funguje nultý ročník. Podľa zástupkyne riaditeľky ZŠ Jany Glorikovej by bol tento typ vzdelávania zlúčením škôl ohrozený.
„ Doteraz sme sa nedozvedeli, čo by sa v prípade podpory návrhu stalo s učiteľmi školy a čo s budovou. Či ju mesto bude chcieť predať, alebo ju jednoducho nechá schátrať,“ dodala zástupkyňa. Za veľkú chybu považuje tiež to, že mesto prišlo s návrhom racionalizácie až po tom, čo sa na školách uskutočnili zápisy prvákov.
Zástupcovia rodičov dodávajú, že v prípade, ak racionalizácia cez zastupiteľstvo prejde, zvážia aj právne kroky.
Návrh považujú za nelogický aj na Tatranskej
Petíciu rozbehli aj na ZŠ Tatranská v Sásovej . Návrh označili rodičia za nelogický a nekoncepčný, keďže škola je známa vysokou kvalitou výchovno – vzdelávacieho procesu a bezbariérovým riešením priestorov.
„ Škola nás ako rodičov zaujala svojimi prioritami vo vzdelávacom programe, dobrým menom a výsledkami výchovno - vzdelávacieho procesu,“ hovorí predsedníčka Rady rodičovského združenia Dana Kyjanicová. Popri výborných výsledkoch žiakov v Monitore 9, vedomostných a športových súťažiach, poukázala aj na ukážkové riešenie bezbariérových prístupov.
„V škole je vytvorený bezbariérový predný a zadný vchod , prístup autom k obom vchodom, výťah a sociálne zariadenia pre imobilných, relaxačná miestnosť. So žiakmi pracuje pedagogický zbor, ktorý je nadštandardne vzdelaný pre túto oblasť,“ dodala.
Medzi ďalšími dlhodobými zámermi vyzdvihla zvyšovanie jazykovej gramotnosti, rozvoj spôsobilostí vo využívaní informačných technológií, rozvoj športu a pohybových aktivít:
„Dievčatá hrajú súťaž, organizovanú Slovenskou volejbalovou federáciou. Školský volejbalový klub TATRAN zastrešuje športové talenty zo všetkých základných a stredných škôl v Banskej Bystrici a vychováva budúce reprezentantky Banskej Bystrice vo volejbale.
Pri škole sa nachádza multifunkčné ihrisko a areál je vhodný na rôzne aktivity. Využívajú ho aj rodiny s deťmi počas víkendov, nakoľko sídlisko Sásová nemá vhodné podmienky na rekreačné aktivity.“
Rodičia z Tatranskej majú obavy aj z toho, že ich škola má iný vzdelávací program, ako susedná. „ Napríklad predmet chémia sa na našej škole nevyučuje v 6. ročníku, ale až v siedmom,“ hovorí predsedníčka rady.
Mesto sa bojí ostať v rozhodovaní osamotené
Prednosta mestského úradu Miroslav Rybár je presvedčený, že mesto nemôže byť hlavným a jediným iniciátorom procesu racionalizácie škôl: „Očakávame aktívnu účasť poslancov mestského zastupiteľstva a riaditeľov všetkých základných škôl v meste. Je potrebné, aby volení zástupcovia občanov neboli len v pozícii oponentov a kritikov návrhov vedenia mesta. Naopak, pozývame ich, aby spoločne s nami hľadali východiská a predkladali návrhy. „
Zástupcovia rodičov na Okružnej však oponujú, že vedenie mesta sa chce zbaviť zodpovednosti za takéto rozhodnutie a presúva ju na plecia ostatných riaditeľov škôl.
Finančné prostriedky, ktoré sa ušetria zrušením dvoch škôl podľa nich ani zďaleka nepokryjú náklady, potrebné na fungovanie ostatných a už vôbec nie na súrnu rekonštrukciu štyroch z nich. Zástupcu rodičov Lukáša Meloša zaráža aj to, že pod návrh na racionalizáciu sa zatiaľ nikto z kompetentných činiteľov mesta nepodpísal.
Ani žiaci si školu nechcú dať.