Nedeľa, 20. august, 2017 | Meniny má Anabela
Pridajte si svoje mesto

Vedci apelujú: Zachráňme noc!

Svetelné znečistenie oblohy sa stáva vážnym celosvetovým problémom. Upozorrnil na to aj nedávny Envirofilm.

Koľko svetiel potrebuje Banská Bystrica?(Zdroj: TASR - DUŠAN HEIN)

Svetelné znečistenie oblohy sa stáva vážnym celosvetovým problémom. Nie je to iba o tom, že počas teplých májových nocí už nemôžete so svojim milým hľadieť na hviezdy tak, ako kedysi. Tento fenomén prináša mnoho ďalších negatívnych dopadov na život ľudí, zvierat, rastlín a na nočné ekosystémy.

BANSKÁ BYSTRICA. Svieťme si na cestu, nie na hviezdy – aj takýto výstižný názov niesla jedna z kampaní, ktorou chceli astronómovia z celého sveta upozorniť na nebezpečenstvo svetelného znečistenia oblohy a vesmíru. Niekedy je tento fenomén nazývaný aj rušivé svetlo, či svetelný smog. Vzniká nevhodným, predovšetkým verejným osvetľovaním v obývaných oblastiach, odkiaľ sa tmu pomaly snažíme vyhnať. Tma a noc však majú rovnaký význam ako svetlo a deň a na ich prirodzenom striedaní sa v toku času nič nezmenilo.

Na túto vážnu tému upozornili počas nedávneho festivalu Envirofilm aj kozmonaut Ivan Bella a astronóm Pavol Rapavý.

Už počas nedávneho Medzinárodného roka astronómie sa problém svetelného znečistenia dostal medzi jedenásť kľúčových projektov s názvom Tmavá noc. „Ak je pre niekoho zložité predstaviť si, čo to svetelné znečistenie znamená, stačí vyjsť napríklad v noci na Urpín. Odtiaľ jasne uvidíte, aké množstvo svetiel v meste nevhodne a zbytočne svieti smerom k oblohe. Svetelné znečistenie je jednoducho povedané svetlo, ktoré svieti tam, kde nie je potrebné,“ dodal astronóm.

Kozmonaut Ivan Bella počas svojho pobytu na orbitálnej stanici tiež neraz sledoval, aká je naša Zem krehká a zraniteľná.

„Zem vidíte z vesmíru inými očami. Strácajú sa hranice aj rozdiely medzi ľuďmi. Jasne pozorovateľné sú však z výšky aj negatíva, ovplyvnené činnosťou človeka. Ovzdušie, znečistené priemyselnými exhalátmi , ale tiež spomenuté svetelné znečistenie. V obývaných oblastiach vidieť doslova akési svetelné fľaky,“ dodal.

Strácajú sa kontúry, prevládajú šedivé farby. Naopak – v nedotknutých častiach našej Zeme naberajú farby na sile a tvary opäť ožívajú.

Edison by sa čudoval

V čase, keď Thomas Alva Edison objavil v roku 1879 žiarovku, bol to prevratný objav. Nie s každým objavom však dokáže ľudstvo narábať dostatočne šetrne a efektívne. Kým v minulosti ľuďom stačilo, aby im svetlo svietilo pod nohy a nerozbili si v tme nos, dnes to so svetelnými zdrojmi v mnohých smeroch preháňame. V Spojených štátoch napríklad vypočítali, že zbytočné svietenie do vzduchu ročne stojí dve miliardy dolárov. U nás síce takáto štatistika neexistuje, no pohľad na niektoré rozžiarené mestá jasne napovedá, že od efektívneho využívania svetla máme tiež ďaleko.

Naopak, mnohé samosprávy investovali nemalé zdroje do vysvietenia svojich hradov a kultúrnych pamiatok, inde takéto projekty pripravujú. Iste, z hľadiska rozvoja cestovného ruchu je to vždy vítané, má to však aj tienisté stránky. Neraz sa v takýchto prípadoch používa veľmi nevhodné svietenie zdola, ktoré sa odráža rovno k oblohe. Vo svete už v podobných prípadoch radšej nechajú pamiatku v tme, prípadne využijú oveľa vhodnejšie obrysové svietenie.

Dajme noci šancu

Astronómovia z celého sveta upozorňujú, že opatrenia proti svetelnému znečisteniu oblohy patria medzi najlacnejšie a najjednoduchšie. Stačí dodržať pomerne jednoduchú zásadu – svetlá by mali svietiť nadol, nie do horného priestoru. Zriedka sa na to však pamätá aj pri nových projektoch verejného osvetlenia.

Vedecké skúmanie prináša množstvo alarmujúcich údajov. Ak svetlo smeruje kolmo nahor, v atmosfére sa rozptýli iba časť z neho a ostatok uniká do vesmíru. Väčšie mesto osvetlí oblohu až do vzdialenosti sto kilometrov. Prognózy hovoria, že až 99 percent európskej populácie bude časom žiť v oblastiach, zasiahnutých svetelným znečistením.

Nebo bez hviezd

Skúste uprostred rozsvieteného námestia pozorovať hviezdy a budete nepochybne sklamaní. Aj preto si astronómovia vyberajú na sledovanie celkom prirodzene miesta, kde si môžu krásu nočnej oblohy vychutnať naplno. Za najtmavšie miesto na Slovensku sa považuje oblasť Polonín, ktoré získali status Park tmavej oblohy. Hviezdne nebo sa vám tu ešte stále dokáže otvoriť vo svojej prírodnej podobe. Pavol Rapavý dodáva, že sťažené sledovanie nočnej oblohy je iba vrcholom pomyselného ľadovca, ktorý je spojený s rušivým svetlom. „Má to mnoho ďalších negatív. Silné reflektory sú napríklad pascou pre hmyz. Ak by pri tom išlo iba o komáre, asi by to nebolo až také zlé. Uhynie však obrovské množstvo hmyzu, ktorý je dôležitý pre rozmnožovanie rastlín,“ doplnil astronóm.

Modrá nie je vždy dobrá

Viaceré výskumy potvrdili fatálny dopad na živočíchy, ktoré sú aktívne v noci. Jediné písmeno svetelnej reklamy dokáže zabiť 100 tisíc kusov hmyzu, pričom za najväčšieho zabijaka sa považujú svetlá modrej farby. Rovnako negatívne pôsobia silné svetlá na plazy, či obojživelníky. Pavol Rapavý vysvetľuje: „Napríklad na kalifornských plážach riešia problém s ohrozeným druhom korytnačky karety veľkej aj tým, že v čase jej liahnutia na plážach stlmia svetlá, alebo ich vypínajú úplne.“

Svetlo mýli karety natoľko, že sa za nimi vyberie v presvedčení, že ide k moru. V skutočnosti sa od neho vzďaľuje a môže uhynúť. Vzácna kareta sa tak dostala na mnohých miestach do priameho ohrozenia a hrozilo jej vyhynutie.

Problémy robia mestské svetlá aj vtákom, ktorí migrujú počas noci. Svetlá ich môžu dezorientovať, takže často zosadnú a let nedokončia. Ťažko rozoznávajú príchod dňa a spievajú aj v noci. Na náraz do osvetlených budov doplácajú stovky vtákov: „Počas jednej pozorovacej noci v Toronte našli pri výškových budovách uhynutých takmer 600 vtákov. Išlo o približne 28 druhov,“ hovorí astronóm.

Z osvetlených starých kostolov a hradov zas odlietajú sovy a presúvajú sa za tmou. Kde ich niet, tam sa zvyčajne premnožia hraboše, na ktoré treba následne použiť chemický postrek. Začarovaný kruh, ktorý ide v konečnom dôsledku proti človeku.

Sami proti sebe

Nadmerným a zle technicky riešeným osvetľovaním ide ľudstvo proti sebe a odborníci upozorňujú na mnohé biomedicínske dôsledky a vplyv na vznik viacerých civilizačných chorôb. Asi netreba pripomínať, že človek sa počas noci rýchlejšie zregeneruje v tme. Napriek tomu musia mnohí z nás trpieť verejné osvetlenie rovno pred domom a chrániť sa žalúziami. Nadmerné osvetlenie má navyše vplyv na vyššiu produkciu skleníkových plynov a z ekonomického pohľadu má za následok nadmernú spotrebu energie. Navyše, ľudstvo ovplyvnené konzumom akoby nemalo mieru – okrem bežného osvetlenia s obľubou púšťame do vzduchu iba pre zábavu laser, či rôzne rotačné svietidlá.

Spravodajstvo

1. Foťte rýchlo. Najznámejšia drevenička Horehronia to má spočítané Foto 2 778
  2. Po horúčavách prídu búrky, intenzívny dážď a prudké ochladenie 784
  3. Muž z Predajnej našiel pri kosení granát 377
  4. Vďaka snahe vedenia mesta sú v Brezne opravené aj niektoré cesty, ktoré sú v správe iných subjektov 346
  5. Vytrhol mu z ruky sto eur a ušiel s nimi 233
  6. Väzňa, ktorý ušiel v Banskej Bystrici, chytili po pár hodinách (+ FOTO a VIDEO) Foto 123
  7. Dedinou roka sa síce Hronsek ani Pohorelá nestali, no zaradili ich medzi klenotnice 122
  8. Exkluzívna hokejová publikácia "Prvýkrát majstri" vychádza začiatkom septembra 101
  9. Barani vo fantastickej atmosfére porazili účastníka KHL 90
  10. Čo s načatým víkendom? Tu sú naše tipy 70

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Foťte rýchlo. Najznámejšia drevenička Horehronia to má spočítané

Chamkova stodola, pravdepodobne najfotografovanejšia drevená stavba Horehronia, je podľa odborníka v značne narušenom stave.

Po horúčavách prídu búrky, intenzívny dážď a prudké ochladenie

Pre okresy Banská Bystrica a Brezno platí výstraha druhého stupňa.

Muž z Predajnej našiel pri kosení granát

Na miesto vyrazil policajný pyrotechnik.

V rámci výstavby obchvatu Brezna sa primátorovi Tomášovi Abelovi a jeho zástupcovi Jánovi Králikovi podarilo dohodnúť opravu ciest, ktoré patria Slovenskej správe ciest. Vďaka ich iniciatíve má nový povrch aj Ulica Fraňa Kráľa.

Vytrhol mu z ruky sto eur a ušiel s nimi

Mladého muža z Osrblia takto neobvykle okradli pred reštauráciou vo Valaskej.

Blízke regióny

Dobre si uhla a vyrazila na cesty. Ďaleko nedošla

Mladá žena nafúkala vyše dve promile.

Kde sa dá dobre a zadarmo okúpať - Liptovský Ján

Množstvo ľudí navštevuje akvaparky a miesta, kde je potrebné platiť, no v Liptove je niekoľko zaujímavých destinácii, kde okrem cesty nestratíte ani cent.

Kde sa dá dobre a zadarmo okúpať - Bobrovec

Mladá žena nabúrala do stromu. Nafúkala viac ako dve promile

Pijú a následne šoférujú nielen muži. Z času na čas si dobre „uhnú“ aj ženy.

Kde sa dá dobre a zadarmo okúpať - Smrečany

Všetky správy

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

Zomrel účastník motoristického podujatia v Lehote pod Vtáčnikom

Smrť tridsaťjedenročného pretekára nezapríčinila nehoda.

Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap, tvrdí fotografka z Tour

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Kam vyraziť