BANSKÁ BYSTRICA. Majiteľov áut čakajú v centrálnej mestskej zóne (CMZ) Banskej Bystrice od 1. júla zmeny v parkovaní v podobe troch tarifných pásiem a rezidentských zón. Napríklad zonácia umožní dlhšie parkujúcim vodičom platiť podstatne nižšie tarify. Novinka v statickej doprave má pomôcť aj obyvateľom troch lokalít v blízkosti centra. Tí v popoludňajších hodinách často nemajú kde parkovať, disponovať preto budú rezidentskými parkovacími kartami. O novinkách informoval Ján Tomanovič, prevádzkový riaditeľ EEI, s. r. o., ktorá je správcom zóny plateného parkovania v meste.
Tri tarifné pásma sú podľa neho štandardným modelom pre veľkosť Banskej Bystrice, ktorý je osvedčený v mestách západnej Európy už mnoho rokov. Zonácia v parkovaní prinesie podľa jeho slov do mesta moderné trendy dopravného inžinieringu, nakoľko jednotná tarifná štruktúra a neorganizovaná doprava v rámci sídliskových celkov neumožňuje všetkým zaparkovať pohodlne v centre. "Nástroj spoplatnenia pri jednotnej tarifikácii tak stráca organizačný účinok," konštatoval Tomanovič.
Pripravovaná koncepcia, na ktorú vodičov upozorní nové dopravné značenie, prinesie rozdielnu tarifnú štruktúru. "To znamená, že dlhodobo parkujúci návštevník bude mať umožnené za podstatne nižšie tarify zaparkovať na prstenci CMZ a na zriadených záchytných parkoviskách," vysvetlil Tomanovič. Zároveň sa podľa neho uvoľní historické jadro pre návštevníkov, a tiež nebude zaťažované vozidlami hľadajúcimi voľné parkovacie miesta. Tarifné pásmo absolútneho jadra mesta je určené hlavne pre krátkodobých návštevníkov, pričom hodina parkovného bude stáť 1 euro, denné maximum sa nezmení.
Oproti tomu na okraji CMZ v oblastiach, kde sa v súčasnosti platí 50 centov za hodinu a denné maximum je 6 eur, bude jednotná sadzba 1 euro na celý deň. Medzi týmito dvomi hlavnými tarifnými pásmami bude tzv. prechodové so sadzbou 50 centov na hodinu, denné maximum sa zníži na 3 eurá.
Pri záchytných parkoviskách pôjde o revitalizované plochy, ktoré sú aj teraz k dispozícii, ale minimálne navštevované. "Lebo pri jednotnej tarifikácii sa každý vodič snaží zaparkovať čo najbližšie k jadru mesta." Pôjde o parkoviská za domom kultúry, pod Pamätníkom SNP (plánované v 2. tarifnom pásme) či na Partizánskej ceste. "Všetky vymenované parkoviská sú väčšieho rozmeru. Napríklad na Partizánskej ceste pohodlne môže zaparkovať 100 vozidiel a dochádzková vzdialenosť na Hornú ulicu, čo je absolútne centrum mesta, je okolo 150 metrov," zdôraznil Tomanovič.
V obytných zónach nie je v súčasnosti regulované parkovanie poplatkami ani časovým obmedzením. Obytné lokality sú tak preplnené, pričom sa to týka najmä Fortničky, Starého sídliska a časti ulice Kollárová od ulice Figuša Bystrého. Vo všetkých troch oblastiach budú vytvorené rezidentské zóny, kde môžu parkovať len rezidenti s rezidentskou parkovacou kartou, tá bude k dispozícii od 1.7. na predajnom mieste EEI. "Budeme ju emitovať za administratívny poplatok 5 eur," dodal Tomanovič s tým, že poplatok je na jeden rok. Na začiatok chcú zaviesť relatívne voľný režim výdaja týchto kariet, a teda, nárok bude mať na ňu každý obyvateľ, ktorý sa preukáže bydliskom v danej lokalite. Takisto sa musí preukázať, že vozidlo používa na súkromné účely.
Cieľom zavádzania zonácie nielen v Banskej Bystrici je podľa Tomanoviča rozptýliť dopravu. A teda, naučiť vodiča prejsť kúsok aj pešo a nemať snahu za každú cenu zaparkovať čo najbližšie k pešej zóne či historickým skvostom, ktoré si chceme chrániť. "To znamená, je z projektu cítiť prirodzený ekologický aspekt, ktorý chceme posilniť ponúknutím zľavy z predaja parkovacích kariet pre majiteľov hybridných vozidiel," uzavrel Tomanovič.