Nedeľa, 23. júl, 2017 | Meniny má Oľga
Pridajte si svoje mesto

Vo Vlkanovej chcú vyrábať ľudový elektromobil

Každodenná jazda autom do práce a naspäť, vyzdvihnutie detí zo školy alebo škôlky, nejaký ten nákup počas pracovného týždňa v stredne veľkom slovenskom meste za tri eurá.

Ľudový elektromobil je zaujímavpu novinkou(Zdroj: JÁN KROŠLÁK- SME)

O približne rok by mohli prvé elektromobily začať vyrábať vo Vlkanovej.

VLKANOVÁ . Vlkanovská firma HTMAS, ktorá sa špecializuje na podnikanie v segmente obnoviteľných zdrojov energie, reálne plánuje výrobu licenčného talianskeho ľudového elektromobilu Grecav. V prvom pláne uvažuje o spolupráci a s podporou od štátu, ak nebudú rokovania úspešné, pustia sa do projektu sami.

Dvojmiestne auto na elektrický pohon, alebo jeho verzia, malý pick up s nosnosťou 250 kilogramov, sú homologizované v Európskej únii a majú pre túto skupinu áut ojedinelé crash testy. Auto s dojazdom vyše sto kilometrov robí jeden kilometer za približne tri eurocenty.

Konateľ spoločnosti Maroš Hudoba odhaduje, že so štátnou pomocou by dokázali elektromobil predávať za menej ako osem a pol tisíc a bez nej pod desať tisíc eur vrátane DPH. Náklady na sto kilometrov sa rovnajú dvoj maximálne trojtýždňovému pozeraniu plazmového televízora.

Elektromobil chcú vyrábať priamo vo Vlkanovej pri Banskej Bystrici. Projekt počíta najprv s montážou tisíc až 1500 kusov ročne, neskôr aj s výrobou dielcov a s presunutím celej výroby elektromobilu z Talianska na Slovensko, s predpokladanou kapacitou do desať tisíc áut ročne. Taliani začnú elektromobil Grecav Sonique vyrábať v septembri.

„Fabrika by bola zo začiatku len montážnou linkou. Neskôr chceme výrobu komponentov a celého elektromobilu presunúť do Vlkanovej a produkovať aj pre iné európske trhy. Takmer 90 percent auta sme schopní vyrobiť na lokálnej úrovni,“ tvrdí Hudoba.

Ľudové auto

Prototyp dvojmiestneho elektromobilu Grecav Sonique je veľký približne ako starý Fiat 500. Malé autíčko má prekvapivo dosť miesta pred prednými sedadlami, aj priestor vzadu na nákup, či pracovné tašky. Dynamika vozidla s elektromotorom s výkonom 15 kilowatov, 20,4 koní a s krútiacim momentom 80 Newtonmetrov je prekvapujúca.

Interiér ekológa je primeraný účelu. Pedále brzda, plyn, retro radiaca páka slúži len na pohyb auta dopredu a dozadu. Zaujímavosťou je prepínanie pre šetriaci režim a dynamickejšiu jazdu, ktorá samozrejme ovplyvňuje dojazd. Maximálna rýchlosť je 90 kilometrov za hodinu, pick up o desať kilometrov menej.

Dojazd vozidla v šetriacom režime je 120 až 130 kilometrov, pri dynamickejšej jazde 100 kilometrov. Štandardne prejde človek po meste, a to aj Bratislave, asi 40 kilometrov za deň. Ak by predsa len nestačilo, v aute je integrovaná zásuvka, takže batéria sa dá dobiť priamo zo siete.

Kapacita LiFe batérie je 20 kilowathodín. Štandardne sa dá dobiť za približne päť hodín, rýchlonabíjanie skráti dobu na polovicu až tretinu. Batéria je stavaná na 3500 nabíjacích cyklov, čiže pri bežnej prevádzke vydrží deväť rokov.

Jazdenie v zime znižuje dojazd. Podľa testov vo Fínsku výrobca odhaduje mínus desať kilometrov.

„Toto je auto pre 80 percent obyvateľov Slovenska. Náklady na jeden kilometer sú tri centy,“ dodáva Hudoba.

Auto pre starostov

Starosta Vlkanovej Ľubomír Longauer je nadšený. Projekt už predstavil županovi Vladimírovi Maňkovi a nedávno sa v elektromobile previezol aj premiér Róbert Fico. Obec už pripravuje výstavbu prvých dobíjacích staníc.

Vlkanová má sľúbené peniaze z eurofondov na rekonštrukciu verejného osvetlenia. „Možno budeme prvou obcou na Slovensku, ktorá bude mať dve tri dobíjacie stanice pre elektromobily,“ dodal.

Obec je vzdialená od úradov v Banskej Bystrici okolo 15 kilometrov. Longauer ročné náklady na cesty odhaduje na tisíce eur, v prípade elektromobilu hovorí o stovkách. Solárne strechy by znížili náklady takmer na nulu.

Pomoc štátu

Vlkanovská firma už podpísala s Talianmi zmluvu o budúcej zmluve a o podpore rokuje s vládou, špeciálne s ministerstvom školstva. Prvé výsledky posúdenia životaschopnosti projektu by mohli byť známe už koncom budúceho týždňa.

„Pri výrobe chceme prepojiť školstvo s priemyslom. Priamo vo Vlkanovej by sme spojili výučbu s praxou. Študenti stredných škôl by počas štúdia praxovali priamo na výrobných linkách, vysoké školy by sa mohli podieľať na výskume a vývoji. Slovensko nedokáže konkurovať automobilkám vo vývoji dieselových a benzínových motorov, ale pri elektromobiloch to môže byť náš slovenský vývoj,“ hovorí predkladateľ projektu.

Hudoba hovorí o možnosti klasického joint venture so štátom. „Korektná obchodná spolupráca. Vláda zainvestuje, investície má kryté aktívami firmy, v ktorej má podiel, my dáme peniaze formou hál a pozemkov, know how a budeme vyvíjať obchodovateľný produkt,“ predstavuje si spoluprácu so štátom.

Celkovú investíciu odhadujú na 20 miliónov eur . Fabrika by zamestnala 150 ľudí a v sekundárnom dodávateľskom sektore ďalších 400.

Spravodajstvo

 


  1. FOTO: Donovaly otvárajú detský park, ktorý na Slovensku nemá obdobu 18 917
  2. FOTO: Kordícky extrém preveril sily poltisícky pretekárov. Na víťaznom stupienku aj Nasťa Kuzminová 357
  3. Kotleba sa chystá porušiť zákon vo svoj prospech, tvrdí poslanec Martin Klus 254
  4. Vodiči, pripravte sa na dopravné obmedzenia 187
  5. SLOVNAFT CUP: Šalková a Jupie postupujú ďalej, šok v Bacúchu (+FOTO) 168
  6. Podbrezová v úvode zaváhala na juhu 97
  7. Kúpalisko v Strelníkoch vyhľadávajú ľudia zďaleka 96
  8. Breznianska nemocnica sa pýši modernizáciou priestorov 50
  9. Krajský súd rozhodol o treste pre Jána Černáka 41
  10. Bystrická Dukla s veľkou posilou: Pod Urpín prichádza Štefan Svitko 39

Riešime za Vás

Vrak auta
Banská Bystrica

Vrak auta

V riešení
Chodník pred Strážovskou 1
Banská Bystrica

Chodník pred Strážovskou 1

V riešení
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

FOTO: Donovaly otvárajú detský park, ktorý na Slovensku nemá obdobu

Počas leta sú Donovaly "hlavným mestom detí".

Kotleba sa chystá porušiť zákon vo svoj prospech, tvrdí poslanec Martin Klus

Ľudí pozýva na protestné zhromaždenie pred župný úrad.

Vodiči, pripravte sa na dopravné obmedzenia

Úplne uzatvorené zostanú dve ulice.

Blízke regióny

V Kľačianskej doline došlo k tragédii

Starší muž zahynul pri práci v lese.

V Žiari hľadajú strateného muža (80)

Pátracia akcia pokračuje už druhý deň. Dôchodca sa vybral na Šibeničný vrch.

Fiľakovský hrad odhalil ďalšie tajomstvá

Počas archeologického výskumu našli na hrade vzácne predmety.

Cyklista narazil do zvodidiel, letel k nemu záchranársky vrtuľník

S vážnym zranením hlavy cyklistu previezli do nemocnice.

Vďaka dôchodcovi sa stala novohradská škola svetovým unikátom

Pre deti vymyslel hru, akú nikde na svete nenájdete. Basketbalové kolky už nainštalovali v miestnej škole.

Všetky správy

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral. V Štúrove žena štrnásť rokov púšťala od rána do večera nahlas operné árie

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

Countryfest v Bohuniciach predčasne ukončili pre smrť speváka

Karel Mrkvička, spevák, gitarista a manažér českej kapely Taxmeni dnes skolaboval počas vystúpenia na Countryfeste v Jaslovských Bohuniciach. Záchranári mu už pomôcť nedokázali.

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom. Nič také v celej postkomunistickej Európe nenájdete.

Jednoduchý návod na to, ako na cestách neutŕžiť hanbu

Sú národy, ktorých turisti majú vo svete zlé meno. Aby ste sa nimi nestali, nechajte sa viesť tipmi, ako cestovať tak, aby po vás zostal dobrý dojem.

Kam vyraziť