Štvrtok, 18. január, 2018 | Meniny má Bohdana
Pridajte si svoje mesto

Vo Vlkanovej chcú vyrábať ľudový elektromobil

Každodenná jazda autom do práce a naspäť, vyzdvihnutie detí zo školy alebo škôlky, nejaký ten nákup počas pracovného týždňa v stredne veľkom slovenskom meste za tri eurá.

Ľudový elektromobil je zaujímavpu novinkou(Zdroj: JÁN KROŠLÁK- SME)

O približne rok by mohli prvé elektromobily začať vyrábať vo Vlkanovej.

VLKANOVÁ . Vlkanovská firma HTMAS, ktorá sa špecializuje na podnikanie v segmente obnoviteľných zdrojov energie, reálne plánuje výrobu licenčného talianskeho ľudového elektromobilu Grecav. V prvom pláne uvažuje o spolupráci a s podporou od štátu, ak nebudú rokovania úspešné, pustia sa do projektu sami.

Dvojmiestne auto na elektrický pohon, alebo jeho verzia, malý pick up s nosnosťou 250 kilogramov, sú homologizované v Európskej únii a majú pre túto skupinu áut ojedinelé crash testy. Auto s dojazdom vyše sto kilometrov robí jeden kilometer za približne tri eurocenty.

Konateľ spoločnosti Maroš Hudoba odhaduje, že so štátnou pomocou by dokázali elektromobil predávať za menej ako osem a pol tisíc a bez nej pod desať tisíc eur vrátane DPH. Náklady na sto kilometrov sa rovnajú dvoj maximálne trojtýždňovému pozeraniu plazmového televízora.

Elektromobil chcú vyrábať priamo vo Vlkanovej pri Banskej Bystrici. Projekt počíta najprv s montážou tisíc až 1500 kusov ročne, neskôr aj s výrobou dielcov a s presunutím celej výroby elektromobilu z Talianska na Slovensko, s predpokladanou kapacitou do desať tisíc áut ročne. Taliani začnú elektromobil Grecav Sonique vyrábať v septembri.

„Fabrika by bola zo začiatku len montážnou linkou. Neskôr chceme výrobu komponentov a celého elektromobilu presunúť do Vlkanovej a produkovať aj pre iné európske trhy. Takmer 90 percent auta sme schopní vyrobiť na lokálnej úrovni,“ tvrdí Hudoba.

Ľudové auto

Prototyp dvojmiestneho elektromobilu Grecav Sonique je veľký približne ako starý Fiat 500. Malé autíčko má prekvapivo dosť miesta pred prednými sedadlami, aj priestor vzadu na nákup, či pracovné tašky. Dynamika vozidla s elektromotorom s výkonom 15 kilowatov, 20,4 koní a s krútiacim momentom 80 Newtonmetrov je prekvapujúca.

Interiér ekológa je primeraný účelu. Pedále brzda, plyn, retro radiaca páka slúži len na pohyb auta dopredu a dozadu. Zaujímavosťou je prepínanie pre šetriaci režim a dynamickejšiu jazdu, ktorá samozrejme ovplyvňuje dojazd. Maximálna rýchlosť je 90 kilometrov za hodinu, pick up o desať kilometrov menej.

Dojazd vozidla v šetriacom režime je 120 až 130 kilometrov, pri dynamickejšej jazde 100 kilometrov. Štandardne prejde človek po meste, a to aj Bratislave, asi 40 kilometrov za deň. Ak by predsa len nestačilo, v aute je integrovaná zásuvka, takže batéria sa dá dobiť priamo zo siete.

Kapacita LiFe batérie je 20 kilowathodín. Štandardne sa dá dobiť za približne päť hodín, rýchlonabíjanie skráti dobu na polovicu až tretinu. Batéria je stavaná na 3500 nabíjacích cyklov, čiže pri bežnej prevádzke vydrží deväť rokov.

Jazdenie v zime znižuje dojazd. Podľa testov vo Fínsku výrobca odhaduje mínus desať kilometrov.

„Toto je auto pre 80 percent obyvateľov Slovenska. Náklady na jeden kilometer sú tri centy,“ dodáva Hudoba.

Auto pre starostov

Starosta Vlkanovej Ľubomír Longauer je nadšený. Projekt už predstavil županovi Vladimírovi Maňkovi a nedávno sa v elektromobile previezol aj premiér Róbert Fico. Obec už pripravuje výstavbu prvých dobíjacích staníc.

Vlkanová má sľúbené peniaze z eurofondov na rekonštrukciu verejného osvetlenia. „Možno budeme prvou obcou na Slovensku, ktorá bude mať dve tri dobíjacie stanice pre elektromobily,“ dodal.

Obec je vzdialená od úradov v Banskej Bystrici okolo 15 kilometrov. Longauer ročné náklady na cesty odhaduje na tisíce eur, v prípade elektromobilu hovorí o stovkách. Solárne strechy by znížili náklady takmer na nulu.

Pomoc štátu

Vlkanovská firma už podpísala s Talianmi zmluvu o budúcej zmluve a o podpore rokuje s vládou, špeciálne s ministerstvom školstva. Prvé výsledky posúdenia životaschopnosti projektu by mohli byť známe už koncom budúceho týždňa.

„Pri výrobe chceme prepojiť školstvo s priemyslom. Priamo vo Vlkanovej by sme spojili výučbu s praxou. Študenti stredných škôl by počas štúdia praxovali priamo na výrobných linkách, vysoké školy by sa mohli podieľať na výskume a vývoji. Slovensko nedokáže konkurovať automobilkám vo vývoji dieselových a benzínových motorov, ale pri elektromobiloch to môže byť náš slovenský vývoj,“ hovorí predkladateľ projektu.

Hudoba hovorí o možnosti klasického joint venture so štátom. „Korektná obchodná spolupráca. Vláda zainvestuje, investície má kryté aktívami firmy, v ktorej má podiel, my dáme peniaze formou hál a pozemkov, know how a budeme vyvíjať obchodovateľný produkt,“ predstavuje si spoluprácu so štátom.

Celkovú investíciu odhadujú na 20 miliónov eur . Fabrika by zamestnala 150 ľudí a v sekundárnom dodávateľskom sektore ďalších 400.

Spravodajstvo

 


  1. Ján Lunter štartuje transparentný úrad, dnes predstavil víziu Foto 631
  2. Na Donovaloch zahynul lyžiar, narazil do vetrolamov Foto 462
  3. Protipovodňové opatrenia sú na spadnutie, obyvateľom chýbajú informácie Foto 242
  4. Po dnešnom peknom dni nám opäť hrozia záveje aj silný vietor 234
  5. Legendárneho zubra Putifára doviezol na Slovensko rodák z Tajova 185
  6. Dopravnú situáciu v kraji komplikuje poľadovica, Donovaly pre nákladné autá dočasne uzavreli Foto 126
  7. Samosprávny kraj považuje za jednu z najhlavnejších priorít dobudovanie R2 79
  8. Na Moskovskej zrazilo auto chodkyňu, utrpela zranenie hlavy 77
  9. Poľskí turisti uviazli v zľadovatenom teréne pod hrebeňom Veľkej Fatry 55
  10. Jazdil po Bystrici pod parou, zvyšok trestu mu odpustili 36

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Ján Lunter štartuje transparentný úrad, dnes predstavil víziu

Zriadil napríklad telefónnu linku, na ktorú mu môžu obyvatelia kraja vo vyhradenom čase volať, na webovej stránke budú môcť sledovať jeho týždenný pracovný program.

Na Donovaloch zahynul lyžiar, narazil do vetrolamov

Horskí záchranári začali s jeho oživovaním už na svahu. Lyžiar nemal na hlave prilbu.

Protipovodňové opatrenia sú na spadnutie, obyvateľom chýbajú informácie

V priebehu budúceho roka sa má v Banskej Bystrici začať s budovaním protipovodňových opatrení. Obyvatelia kritizujú, že o projekte vedia minimum.

Po dnešnom peknom dni nám opäť hrozia záveje aj silný vietor

Pre okresy Banská Bystrica a Brezno vydali meteorológovia na zajtrajšok výstrahu druhého stupňa pred vetrom a prvého stupňa pred snehovými jazykmi a závejmi.

Legendárneho zubra Putifára doviezol na Slovensko rodák z Tajova

Július Murgaš dostal ako lesný odborník Tatranského národného parku za úlohu priviesť z Poľska do vtedajšieho Československa prvého zubra. A podarilo sa mu objaviť kapitálny kus. Putifár sa dodnes považuje za praotca všetkých slovenských zubrov.

Blízke regióny

Dychvyrážajúci pohľad do domu na juhu Slovenska (+ FOTO)

Deti vyrastajú v neľudských podmienkach v malej dedine na Gemeri.

Vodič BMW zrážku so smetiarskym autom neprežil

Včerajšiu štatistiku dopravných nehôd doplnila aj tragická.

Olympijský turnaj si zahrajú aj traja hokejisti spojení so Zvolenom

Vedenie slovenskej hokejovej reprezentácie zverejnilo nomináciu na olympijský turnaj.

Trnavohorčan (†40) zrážku so smetiarskym autom neprežil

Jedna z nehôd v utorok, keď sa na cestách tvorila poľadovica, mala fatálne následky.

Všetky správy

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

Boli sme na Babišovom Čapím hnízde. Nikde nikto, len hotel takmer plný

Žiadny podvod, opakuje český premiér. Podvod naznačujú európski vyšetrovatelia.

Zomrel herec Vladimír Bartoň

Na doskách DAB vytvoril rad nezabudnuteľných postáv v mnohých inscenáciách, známy bol aj z televíznych inscenácií, seriálov a filmov.

Bola vonku so psami a zmizla. Po jedenástich dňoch našli zrejme jej mŕtve telo

Miroslava Sojáková pracovala na marketingovom oddelení bratislavskej zoo.