Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Vo Vlkanovej chcú vyrábať ľudový elektromobil

Každodenná jazda autom do práce a naspäť, vyzdvihnutie detí zo školy alebo škôlky, nejaký ten nákup počas pracovného týždňa v stredne veľkom slovenskom meste za tri eurá.

Ľudový elektromobil je zaujímavpu novinkouĽudový elektromobil je zaujímavpu novinkou (Zdroj: JÁN KROŠLÁK- SME)

O približne rok by mohli prvé elektromobily začať vyrábať vo Vlkanovej.

VLKANOVÁ . Vlkanovská firma HTMAS, ktorá sa špecializuje na podnikanie v segmente obnoviteľných zdrojov energie, reálne plánuje výrobu licenčného talianskeho ľudového elektromobilu Grecav. V prvom pláne uvažuje o spolupráci a s podporou od štátu, ak nebudú rokovania úspešné, pustia sa do projektu sami.

Dvojmiestne auto na elektrický pohon, alebo jeho verzia, malý pick up s nosnosťou 250 kilogramov, sú homologizované v Európskej únii a majú pre túto skupinu áut ojedinelé crash testy. Auto s dojazdom vyše sto kilometrov robí jeden kilometer za približne tri eurocenty.

Konateľ spoločnosti Maroš Hudoba odhaduje, že so štátnou pomocou by dokázali elektromobil predávať za menej ako osem a pol tisíc a bez nej pod desať tisíc eur vrátane DPH. Náklady na sto kilometrov sa rovnajú dvoj maximálne trojtýždňovému pozeraniu plazmového televízora.

Elektromobil chcú vyrábať priamo vo Vlkanovej pri Banskej Bystrici. Projekt počíta najprv s montážou tisíc až 1500 kusov ročne, neskôr aj s výrobou dielcov a s presunutím celej výroby elektromobilu z Talianska na Slovensko, s predpokladanou kapacitou do desať tisíc áut ročne. Taliani začnú elektromobil Grecav Sonique vyrábať v septembri.

„Fabrika by bola zo začiatku len montážnou linkou. Neskôr chceme výrobu komponentov a celého elektromobilu presunúť do Vlkanovej a produkovať aj pre iné európske trhy. Takmer 90 percent auta sme schopní vyrobiť na lokálnej úrovni,“ tvrdí Hudoba.

Ľudové auto

Prototyp dvojmiestneho elektromobilu Grecav Sonique je veľký približne ako starý Fiat 500. Malé autíčko má prekvapivo dosť miesta pred prednými sedadlami, aj priestor vzadu na nákup, či pracovné tašky. Dynamika vozidla s elektromotorom s výkonom 15 kilowatov, 20,4 koní a s krútiacim momentom 80 Newtonmetrov je prekvapujúca.

Interiér ekológa je primeraný účelu. Pedále brzda, plyn, retro radiaca páka slúži len na pohyb auta dopredu a dozadu. Zaujímavosťou je prepínanie pre šetriaci režim a dynamickejšiu jazdu, ktorá samozrejme ovplyvňuje dojazd. Maximálna rýchlosť je 90 kilometrov za hodinu, pick up o desať kilometrov menej.

Dojazd vozidla v šetriacom režime je 120 až 130 kilometrov, pri dynamickejšej jazde 100 kilometrov. Štandardne prejde človek po meste, a to aj Bratislave, asi 40 kilometrov za deň. Ak by predsa len nestačilo, v aute je integrovaná zásuvka, takže batéria sa dá dobiť priamo zo siete.

Kapacita LiFe batérie je 20 kilowathodín. Štandardne sa dá dobiť za približne päť hodín, rýchlonabíjanie skráti dobu na polovicu až tretinu. Batéria je stavaná na 3500 nabíjacích cyklov, čiže pri bežnej prevádzke vydrží deväť rokov.

Jazdenie v zime znižuje dojazd. Podľa testov vo Fínsku výrobca odhaduje mínus desať kilometrov.

„Toto je auto pre 80 percent obyvateľov Slovenska. Náklady na jeden kilometer sú tri centy,“ dodáva Hudoba.

Auto pre starostov

Starosta Vlkanovej Ľubomír Longauer je nadšený. Projekt už predstavil županovi Vladimírovi Maňkovi a nedávno sa v elektromobile previezol aj premiér Róbert Fico. Obec už pripravuje výstavbu prvých dobíjacích staníc.

Vlkanová má sľúbené peniaze z eurofondov na rekonštrukciu verejného osvetlenia. „Možno budeme prvou obcou na Slovensku, ktorá bude mať dve tri dobíjacie stanice pre elektromobily,“ dodal.

Obec je vzdialená od úradov v Banskej Bystrici okolo 15 kilometrov. Longauer ročné náklady na cesty odhaduje na tisíce eur, v prípade elektromobilu hovorí o stovkách. Solárne strechy by znížili náklady takmer na nulu.

Pomoc štátu

Vlkanovská firma už podpísala s Talianmi zmluvu o budúcej zmluve a o podpore rokuje s vládou, špeciálne s ministerstvom školstva. Prvé výsledky posúdenia životaschopnosti projektu by mohli byť známe už koncom budúceho týždňa.

„Pri výrobe chceme prepojiť školstvo s priemyslom. Priamo vo Vlkanovej by sme spojili výučbu s praxou. Študenti stredných škôl by počas štúdia praxovali priamo na výrobných linkách, vysoké školy by sa mohli podieľať na výskume a vývoji. Slovensko nedokáže konkurovať automobilkám vo vývoji dieselových a benzínových motorov, ale pri elektromobiloch to môže byť náš slovenský vývoj,“ hovorí predkladateľ projektu.

Hudoba hovorí o možnosti klasického joint venture so štátom. „Korektná obchodná spolupráca. Vláda zainvestuje, investície má kryté aktívami firmy, v ktorej má podiel, my dáme peniaze formou hál a pozemkov, know how a budeme vyvíjať obchodovateľný produkt,“ predstavuje si spoluprácu so štátom.

Celkovú investíciu odhadujú na 20 miliónov eur . Fabrika by zamestnala 150 ľudí a v sekundárnom dodávateľskom sektore ďalších 400.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 508
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 561
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 425
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 836
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 231
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 548
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 554
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 069
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 103
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 628
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Z Fiľakova hlásia 16 pozitívnych, v žiarskej osade je záujem o testovanie (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Testovanie v osade Pod Kortínou.

Trojhodinový sklz v Povrazníku dobehli. Prakticky všetko si však museli zabezpečiť sami

Testov zrejme nebude dosť, chcú preto v prvom rade otestovať svojich obyvateľov.

Testovanie sa začalo v Povrazníku so sklzom, nedodali im testy a certifikáty.

V Jakube ľudia trpezlivo čakajú, podľa veliteľa incidenty nemali

Pred futbalovým ihriskom v banskobystrickej mestskej časti Jakub postávali ľudia, ktorí sa chceli dať otestovať na nový koronavírus už pred siedmou hodinou ráno.

Aktivistka: Mnohí ľudia verili hoaxom, podarilo sa nám to zmeniť

Je predpoklad, že z Cementárenskej cesty sa prídu dať otestovať všetci, záujem je veľký.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Z Fiľakova hlásia 16 pozitívnych, v žiarskej osade je záujem o testovanie (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Testovanie v Žilinskom kraji prebieha bez výraznejších problémov (minúta po minúte)

Pred synagógou si rozložili aparatúru žilinskí dídžeji. Centrom mesta sa rozliehala hudba, ktorou chcú spríjemniť čakanie. Tvrdia, že dnes to nie je párty.

Už ste čítali?