BANSKÁ BYSTRICA. Nový systém parkovania v Banskej Bystrici priniesol tri tarifné pásma pre návštevnícke parkovanie a taktiež rezidentské zóny. V červenom tarifnom pásme, ktoré vyčlenilo zóny v tesnej blízkosti centra zaplatia vodiči zo hodinu parkovania euro, v oranžovej 50 centov. Hodinové státie v zelenej zóne je bezplatné.
Hodinová sadzba v uliciach, priľahlých k námestiu, sa tak v podstate zdvojnásobila, čo sa stalo terčom najväčšej kritiky. Niektorým ľuďom tiež prekáža, že pri SMS parkovaní je cena vyššia o 20 percent. „Neviem si predstaviť, že potrebujem vybaviť naraz tri veci v centre, no na odlišných miestach. Skomplikuje sa to. Niektoré európske mestá to riešia aj tak, že povedzme prvých pätnásť minút je na vyčlenených parkoviskách bezplatných,“ povedal nám jeden z vodičov.
Občiansky aktivista Jaroslav Huba zas v internetovej diskusii označil za chybu, že nové pravidlá neprešli verejnou diskusiou.
Od roku 2008 zabezpečuje v meste platené parkovanie mestská spoločnosť MBB prostredníctvom spoločnosti EEI.
O problémoch parkovania sa hovorilo aj na verejnej diskusii o rozvoji Banskej Bystrice, ktorú pripravili občianska iniciatíva Občania mestu a mimovládna organizácia Aliancia nezávislých. Primátor Peter Gogola konštatoval, že vedenie mesta súčasný systém zdedilo od svojho predchodcu. „Čakáme na spätnú väzbu od vodičov,“dodal.
Vychádzali zo školského modelu
Prevádzkový riaditeľ spoločnosti EEI Ján Tomanovič hovorí, že pri tvorbe systému využili takzvaný školský model, ktorý zohľadňuje základné pravidlá v organizovaní statickej dopravy. Spoplatnenie parkovania na líniových centrách podľa neho využíva väčšina miest Európy: „Je to v prvom rade organizačný nástroj ako motivovať vodičov, aby sa s autami nesnažili ísť priamo do centier miest.“ Viac by sa mala na dopravu do centra využívať MHD, prípadne by tu mala byť ochota prejsť kratšiu trasu pešo. „Z tohto pohľadu parkovanie v Banskej Bystrici zlacnelo, stačí prejsť 50 či 100 metrov pešo,“ doplnil.
Žiadajú viac záchytných parkovísk
Viacerí vodiči nám potvrdili, že takýto systém sa dá uplatniť iba v nadväznosti na kvalitnú parkovaciu infraštruktúru. Tú v Banskej Bystrici považujú za nedostatočnú.
„Naša spoločnosť sa zaviazala preinvestovať 2,5 milióna eur do organizácie dopravy,“ dodal Tomanovič. Analýza pred časom ukázala, že v zóne plateného parkovania, kde je približne 1077 státí, stálo v čase parkovacej špičky 860 áut.
„Ak návštevník mal pocit, že týchto miest je nedostatok, bolo to zrejme závislé od toho, že každý chcel parkovať čo najbližšie k centru.“
Budúcnosť je podľa neho závislá na zmene parkovacích návykov, keďže napríklad v porovnaní s Bratislavou má Banská Bystrica neporovnateľnej menej problémov s parkovaním.
Bystrické lístky propagujú Košice
Jedna z našich čitateliek nás upozornila aj na kurióznu skutočnosť, že na zadnej strane parkovacieho lístka je pozvánka na návštevu Košíc. „ V Banskej Bystrici, ktorá založila svoju stratégiu na rozvoji cestovného ruchu mi to príde zvláštne,“ povedala.
„Je to vyslovene reklamný priestor, ktorý ponúkame komerčným subjektom za cenu nákladov na výrobu týchto lístkov,“ reagoval prevádzkový riaditeľ.