BANSKÁ BYSTRICA. Približne pred dvoma rokmi sme po prvý krát priniesli informáciu o snahách súkromného investora, ktorý chcel vybudovať dočasný vstup smerom od Krížnej ulice k Beniczkého domu. Proti tejto snahe sa v tom čase postavilo viacero občianskych aktivistov. Podľa nich by to bol vážny zásah do centrálnej mestskej zóny, ako aj do charakteru jednej z posledných zachovaných krížnych ulíc v centre.
Bývalý dlhoročný ochranár Otto Štroffek nás upozornil, že úvahy o stavbe vnútroblokovej komunikácie sú stále aktuálne. „Bol by to nielen vážny zásah do poslednej vnútroblokovej zelene v centre mesta, ale aj do charakteru tejto historickej ulice,“ povedal nám.
Historička architektúry Klára Kubičková je tiež presvedčená, že integrita starej časti mesta by tým utrpela výraznú ujmu.
Mesto zatiaľ vo veci nerozhodlo. Hovorkyňa primátora Monika Pastuchová informovala, že stavebný úrad neeviduje žiadosť o povolenie na vybudovanie vnútroblokovej komunikácie od Krížnej ulice k Beniczkého domu. „Vo vnútrobloku bolo vydané iba stavebné povolenie na stavbu Záhrada – centrum nezávislej kultúry – rekonštrukcia a zmena v užívaní stavby,“ upresnila.
Hľadá sa riešenie
Riaditeľ Útvaru hlavného architekta mesta Ľubomír Keleman doplnil, že ide o zložitú problematiku, ktorá zatiaľ nie je podporená zmenami a doplnkami územného plánu:
„K tejto možnosti sa vedú dlhodobejšie rokovania so zainteresovanými. Cieľom je nájsť akceptovateľné riešenie a vytvoriť predpoklad k dohode pri prerokovaní zmien a doplnkov územného plánu. Útvar hlavného architekta je len potenciálnym spracovateľom podľa uznesenia mestského zastupiteľstva a súhlasu mesta na prípadné spracovanie zmien a doplnkov.“
Aby bolo možné spracovať zmeny a doplnky územného plánu centrálnej mestskej zóny pre daný blok, je podľa neho potrebné najprv vypracovať urbanistickú štúdiu. Tú by mal zabezpečiť investor, pričom štúdia preverí možnosť využitia vnútrobloku . Až na základe prerokovania štúdie s vlastníkmi a najmä pamiatkármi, útvar hlavného architekta spracuje návrh zmien a doplnkov územného plánu. To však iba v prípade, ak štúdia preukáže objektívnosť výsledkov návrhu.
V čase, kedy myšlienka na vybudovanie dočasného vstupu vznikla, nám stanovisko poskytla aj investorská spoločnosť. Hlavným dôvodom na stavbu komunikácie bola podľa ich vyjadrenia skutočnosť, že pri nebezpečenstve požiaru, či inej nepredvídateľnej udalosti by záchranné vozidlá nemali do vnútrobloku prístup. Problémy majú majitelia tiež s likvidáciou odpadu. Krížna ulica by podľa nich vybudovaním vnútroblokovej komunikácie výraznejšie neutrpela, keďže zemné práce sa zvažovali vykonávať prevažne za parcelačným múrom.