BANSKÁ BYSTRICA. Severný obchvat Banskej Bystrice, ktorý je posledným, štvrtým úsekom rýchlostnej cesty R1 – PR1BINA slávnostne odovzdali do užívania dnes dopoludnia. Vodičom začal slúžiť popoludní od 18. hodiny.
Premiér Robert Fico konštatoval, že dokončením projektu R1 sa podarilo splniť cieľ, ktorý si vláda vytýčila ešte v roku 2006.
„Za podstatnú považujeme skutočnosť, že dokončením tohto projektu sa skráti cesta medzi Bratislavou a Banskou Bystricou približne o pol hodiny. Výrazne sa tiež odbremení tranzit cez Banskú Bystricu,“ dodal.
Zástupca spoločnosti Eurovia CS Martin Borovka konštatoval, že stavbu sa podarilo dokončiť v termíne napriek tomu, že trasa prechádzala geologicky náročným terénom. Súčasťou výstavby bolo aj vybudovanie nového železničného mosta a oprava železničného tunela.
Ministrova dobrá a zlá správa
Minister dopravy Ján Počiatek priniesol obyvateľom Banskej Bystrice dobrú aj zlú správu. Tou zlou je skutočnosť, že po otvorení úseku pre vodičov sa skončí dočasný raj pre cyklistov a korčuliarov, ktorí rozostavaný úsek v hojnej miere využívali na športovanie. Na druhej strane sa však výrazne odbremení doprava v centre Banskej Bystrice, zlepší sa životné prostredie v meste a bezpečnosť dopravy: “Odovzdanie moderného úseku je prínosom nielen pre obyvateľov Banskej Bystrice a Horehronia, ale celého Slovenska,“doplnil.
Riaditeľ spoločnosti GRANVIA, a.s., Eric Genetre informoval, že stavba obchvatu trvala dva roky a 11 mesiacov, pričom do tohto obdobia spadali aj tri náročné zimy: “Stavba bola o to zložitejšia, že sme ju budovali v blízkosti obytných štvrtí, čo zvyšovalo nároky na zamedzenie nadmernej prašnosti a hlučnosti,“ konštatoval.
Dokončením úseku sa podľa neho uzatvorila jedna etapa, ďalším cieľom je poskytnúť užívateľom obchvatu komfort a bezpečnosť. Situáciu na ceste bude priebežne sledovať niekoľko kamier.
Trojročná intenzívna práca sa končí
Verejným obstarávateľom stavby je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, zhotoviteľom spoločnosť Granvia Construction . Obchvat meria 5,7 km a nachádzajú sa na ňom 4 mimoúrovňové križovatky, 24 mostov a premostení a takmer 6 km protihlukových stien. Celková dĺžka novovybudovaných komunikácií vrátane križovatkových vetiev dosiahla dĺžku takmer 13 kilometrov. Štát má za výstavbu a následnú 30-ročnú prevádzku a údržbu rýchlostnej cesty Nitra – Tekovské Nemce a obchvatu Banskej Bystrice zaplatiť Granvii ročne 125 miliónov eur. V období najintenzívnejších prác na stavbe pracovalo denne až 900 pracovníkov.
Prevádzku a údržbu severného obchvatu zabezpečí prevádzkovateľ Granvia Operation, a.s., prostredníctvom svojho subdodávateľ EUROVIA SK, závod Operation. Plánovaná novostavba Strediska správy a údržby sa bude nachádzať pri križovatke Cementáreň.
Dokončenie poslednej fázy výstavby prvého PPP projektu na Slovensku tak odštartuje prevádzku a údržbu všetkých štyroch úsekov projektu R1-PR1BINA. Koncesionár bude zabezpečovať ich správu a údržbu až do roku 2041. Projekt rýchlostnej cesty R1 (PPP) Nitra -Tekovské Nemce a Banská Bystrica - severný je rozdelený na štyri úseky . Prvé tri úseky Nitra – Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce boli odovzdané do predčasného užívania v októbri 2011.
Parametre stavby
- Dĺžka obchvatu 5 671,40 m
- Mimoúrovňové križovatky : 4, celková dĺžka vetiev: 5 698,51 m
- Celková dĺžka novobudovaných miestnych komunikácií : 5 193,20 m
- Počet mostných objektov : 24 , plocha mostov : 21 720,11 m2
- Počet oporných a zarúbných múrov : 20 kusov, dĺžka 2 736,58 m
- Protihlukové steny : 14, dĺžka : 5 752,38 m
- Rekonštrukcia tunela ŽSR : 350m
- Úprava vodných tokov : 1 008,00 m
- Celková dĺžka oceľových zvodidiel: 17 664 m
- Celkové množstvo betónových zmesí : 85 275 m3
- Celkové množstvo vysadených kríkov : 105 802 ks
Jedna z častí obchvatu
Premiér vyrazil aj prvú pamätnú mincu
Slávnostné prestrihnutie pásky
FOTO - autorka