Pondelok, 16. júl, 2018 | Meniny má Drahomír

Horská železničná trať z Bystrice na Dolnú Štubňu má 22 tunelov

Na trati bolo v rokoch 1936- 1940 postavených 22 tunelov v dĺžke 12.211 metra (m).

BANSKÁ BYSTRICA. Väčšia časť železničnej trate Banská Bystrica Odbočka - Dolná Štubňa je vedená po úbočiach pohoria Veľká Fatra na rozhraní s Nízkymi Tatrami a Kremnickými vrchmi. "Trať prechádza krásnym horským krajom, ktorý pre svoju členitosť kládol veľké prekážky pri výstavbe trate, o čom svedčí veľký rozsah umelých stavieb, stavieb a zariadení železničného spodku," povedala Zuzana Chalupová z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Na trati bolo v rokoch 1936- 1940 postavených 22 tunelov v dĺžke 12.211 metra (m).

Článok pokračuje pod video reklamou

Najdlhší tunel v rámci ŽSR je vrcholový tunel tunel č. 14 - s dĺžkou 4698 m. V pôvodnom projekte trate bolo 14 tunelov, preto sú očíslované od 1 po 14. Ďalšie tunely, ktorých stavba bola vyvolaná podmienkami výstavby, boli projektované a vybudované dodatočne. Sú označené číslom a písmenom, napríklad tunel č. 2a.

Veľký výškový rozdiel

Dĺžka jednokoľajnej železničnej trate Bystrica Odb. Dolná Štubňa je 40,956 kilometra (km). Pričom od stanice Banská Bystrica (343,78 m. n. m.) po vrcholový bod v tuneli č. 14 (692,94 m. n. n.) pri stanici Čremošné prekonáva výškový rozdiel 349,16 m. Potom klesá na zastávku Dolná Štubňa (567,32 m. n. m.) o 125,62 m. "Vzdušná vzdialenosť od začiatku do konca trate je 23 km, teda skutočná dĺžka je takmer dvojnásobná," konštatovala Chalupová.

Slávnostné otvorenie stavby sa uskutočnilo 28. septembra 1936 na banskobystrickom portáli vrcholového tunela (tunel 14) za účasti prezidenta republiky Edvarda Beneša i ministra železníc Rudolfa Bechyňu. Na základe súhlasu československej vlády niektoré tunely dostali pomenovanie - napríklad tunel č. 17 tunel Dr. Beneša, tunel č. 8 Dr. M. Hodžu a tunel č. 9 R. Bechyně.

Viac ako 12 tisíc robotníkov

"V priebehu štyroch rokov bola postavená náročná horská trať prekonávajúca pohorie Veľkej Fatry 22 tunelmi v súhrnnej dĺžke 12.211 m, 112 mostmi a priepustmi (z toho štyri viadukty so železnými plnostennými konštrukciami, jedna železobetónová klenba s rozpätím 55 m)." Na stavbe trate pracovalo v čase najvyššieho počtu pracovníkov (máj 1938) 12.339 ľudí. Vzhľadom na malú dostupnosť a obývanosť územia priľahlého k železnici bolo postavených 220 robotníckych domov (pre 50 100 robotníkov jeden). Pri stavbe došlo k 2266 úrazom, z toho bolo 492 ťažkých a 35 smrteľných. "V obci Dolný Harmanec bol postavený a dodnes stojí pamätník na pamiatku tých, ktorí zahynuli pri stavbe železnice," dodala Chalupová. Slávnostné otvorenie trate sa konalo 19. decembra 1940 za prítomnosti najvyšších štátnych predstaviteľov ako Jozef Tiso či Alexander Mach.

Takto náročná trasa prináša podľa Chalupovej so sebou aj náročnú údržbu a špecifické problémy horskej trate. "Dlhodobým vplyvom klimatických podmienok, zmien teplôt, kyslých dažďov, pôsobením rozvíjajúceho sa koreňového systému stromov, vegetácie na prevažne vápencovom podloží počas 72 rokov od obdobia výstavby trate zaznamenávame v poslednom období zvýšený výskyt padania skál, respektíve stromov, ktoré sa nachádzajú na plytkom skalnom podloží na celom úseku trate." Prirodzená premenlivosť klimatických podmienok sa v čoraz väčšej miere prejavuje na procesoch zvetrávania a erózie.

Bezpečnostné opatrenia

"Najnebezpečnejšie miesta trate sú riešené ešte z obdobia výstavby trate zriadením zábran a od roku 1982 sa postupne zrealizovalo v určitých úsekoch sieťovanie skalných zárezov," vysvetlila Chalupová. Posledná komplexná rekonštrukcia dodávateľským spôsobom na zabezpečenie skalných zárezov bola v rokoch 2009/2010 pomocou sietí v úseku Dolný Harmanec Harmanec Jaskyňa. V roku 2008 sa konala komplexná rekonštrukcia zábran dodávateľským spôsobom v úseku Uľanka Kostiviarska.

Chalupová dodala, že okrem týchto komplexných rekonštrukcií napríklad zabezpečujú predovšetkým v jarnom období ramovanie skalných zárezov za účelom uvoľnenia narušených kamenných blokov. V zimnom období zas monitorujú v rámci pravidelnej kontrolnej činnosti, prípadne nariadených mimoriadnych pochôdzok kritické úseky trate z dôvodu možnosti padania lavín.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 230
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 440
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 193
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 549
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 187
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 573
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 494
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 4 248
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 816
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 350

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy z MY Bystrica

Na Deň stromu do Vydrovskej doliny prišli tisícky ľudí

Vo Vydrovskej doline pri Čiernom Balogu to v sobotu poriadne žilo. Lesníci pre návštevníkov pripravili pestrý program s 32 stanovišťami, obohatený o folklór, nechýbali stánky s ľudovými remeslami a občerstvením

Deti sa obchytkávali a zápasili, podľa školy ich to formovalo

Polícia dostala tri oznámenia na školu v Banskej Bystrici.

Na ženy čaká Deň krásy, ponúkne aj líčenie so známou vizážistkou

Novinky zo sveta kozmetiky, manikúry a hairstylingu, zdravé pochúťky a mnoho iných prekvapení.

Chrípky a respiračných ochorení bolo najviac u dospelých a detí

Chrípka a jej podobné ochorenia sa vyskytli v 41 prípadoch.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vežu v Bojniciach navštívili prví turisti. Pozrite sa na ten úžasný výhľad

Vyhliadková veža v Bojniciach je v skúšobnej prevádzke.

Experti z Martina zisťovali, z ktorých pochutín nafúkate

Jedlá, ktoré by ste nemali jesť pred tým, ako si sadnete za volant.

Nuda a samota môžu mať nepríjemné následky

Mestská polícia v súvislosti so začiatkom letných prázdnin vydala niekoľko rád pre rodičov detí. Na čo všetko by ste si mali dávať pozor?

V centre sociálnych služieb v Dubnici chýbajú zamestnanci

Niekoľko zamestnancov centra podalo výpoveď, zariadeniu hrozí kolaps.

Vybrali SME

Už ste čítali?