Horská železničná trať z Bystrice na Dolnú Štubňu má 22 tunelov

Na trati bolo v rokoch 1936- 1940 postavených 22 tunelov v dĺžke 12.211 metra (m).

BANSKÁ BYSTRICA. Väčšia časť železničnej trate Banská Bystrica Odbočka - Dolná Štubňa je vedená po úbočiach pohoria Veľká Fatra na rozhraní s Nízkymi Tatrami a Kremnickými vrchmi. "Trať prechádza krásnym horským krajom, ktorý pre svoju členitosť kládol veľké prekážky pri výstavbe trate, o čom svedčí veľký rozsah umelých stavieb, stavieb a zariadení železničného spodku," povedala Zuzana Chalupová z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Na trati bolo v rokoch 1936- 1940 postavených 22 tunelov v dĺžke 12.211 metra (m).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najdlhší tunel v rámci ŽSR je vrcholový tunel tunel č. 14 - s dĺžkou 4698 m. V pôvodnom projekte trate bolo 14 tunelov, preto sú očíslované od 1 po 14. Ďalšie tunely, ktorých stavba bola vyvolaná podmienkami výstavby, boli projektované a vybudované dodatočne. Sú označené číslom a písmenom, napríklad tunel č. 2a.

Veľký výškový rozdiel

Dĺžka jednokoľajnej železničnej trate Bystrica Odb. Dolná Štubňa je 40,956 kilometra (km). Pričom od stanice Banská Bystrica (343,78 m. n. m.) po vrcholový bod v tuneli č. 14 (692,94 m. n. n.) pri stanici Čremošné prekonáva výškový rozdiel 349,16 m. Potom klesá na zastávku Dolná Štubňa (567,32 m. n. m.) o 125,62 m. "Vzdušná vzdialenosť od začiatku do konca trate je 23 km, teda skutočná dĺžka je takmer dvojnásobná," konštatovala Chalupová.

SkryťVypnúť reklamu

Slávnostné otvorenie stavby sa uskutočnilo 28. septembra 1936 na banskobystrickom portáli vrcholového tunela (tunel 14) za účasti prezidenta republiky Edvarda Beneša i ministra železníc Rudolfa Bechyňu. Na základe súhlasu československej vlády niektoré tunely dostali pomenovanie - napríklad tunel č. 17 tunel Dr. Beneša, tunel č. 8 Dr. M. Hodžu a tunel č. 9 R. Bechyně.

Viac ako 12 tisíc robotníkov

"V priebehu štyroch rokov bola postavená náročná horská trať prekonávajúca pohorie Veľkej Fatry 22 tunelmi v súhrnnej dĺžke 12.211 m, 112 mostmi a priepustmi (z toho štyri viadukty so železnými plnostennými konštrukciami, jedna železobetónová klenba s rozpätím 55 m)." Na stavbe trate pracovalo v čase najvyššieho počtu pracovníkov (máj 1938) 12.339 ľudí. Vzhľadom na malú dostupnosť a obývanosť územia priľahlého k železnici bolo postavených 220 robotníckych domov (pre 50 100 robotníkov jeden). Pri stavbe došlo k 2266 úrazom, z toho bolo 492 ťažkých a 35 smrteľných. "V obci Dolný Harmanec bol postavený a dodnes stojí pamätník na pamiatku tých, ktorí zahynuli pri stavbe železnice," dodala Chalupová. Slávnostné otvorenie trate sa konalo 19. decembra 1940 za prítomnosti najvyšších štátnych predstaviteľov ako Jozef Tiso či Alexander Mach.

SkryťVypnúť reklamu

Takto náročná trasa prináša podľa Chalupovej so sebou aj náročnú údržbu a špecifické problémy horskej trate. "Dlhodobým vplyvom klimatických podmienok, zmien teplôt, kyslých dažďov, pôsobením rozvíjajúceho sa koreňového systému stromov, vegetácie na prevažne vápencovom podloží počas 72 rokov od obdobia výstavby trate zaznamenávame v poslednom období zvýšený výskyt padania skál, respektíve stromov, ktoré sa nachádzajú na plytkom skalnom podloží na celom úseku trate." Prirodzená premenlivosť klimatických podmienok sa v čoraz väčšej miere prejavuje na procesoch zvetrávania a erózie.

Bezpečnostné opatrenia

"Najnebezpečnejšie miesta trate sú riešené ešte z obdobia výstavby trate zriadením zábran a od roku 1982 sa postupne zrealizovalo v určitých úsekoch sieťovanie skalných zárezov," vysvetlila Chalupová. Posledná komplexná rekonštrukcia dodávateľským spôsobom na zabezpečenie skalných zárezov bola v rokoch 2009/2010 pomocou sietí v úseku Dolný Harmanec Harmanec Jaskyňa. V roku 2008 sa konala komplexná rekonštrukcia zábran dodávateľským spôsobom v úseku Uľanka Kostiviarska.

Chalupová dodala, že okrem týchto komplexných rekonštrukcií napríklad zabezpečujú predovšetkým v jarnom období ramovanie skalných zárezov za účelom uvoľnenia narušených kamenných blokov. V zimnom období zas monitorujú v rámci pravidelnej kontrolnej činnosti, prípadne nariadených mimoriadnych pochôdzok kritické úseky trate z dôvodu možnosti padania lavín.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  2. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  3. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  5. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  6. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  7. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  8. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 743
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 562
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 106
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 103
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 363
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 946
  7. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 793
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 566
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Rast cien zasahuje čoraz viac slovenských domácností. Okrem výdavkov na potraviny, energie či bývanie si mnohí začali všímať aj menšie, ale pravidelné položky, ktoré nenápadne zaťažujú rodinný rozpočet.


Róbert Pich strelil vytúžený stý ligový gól.

Róbert Pich je člen Klubu ligových kanonierov.


Ján Janočko 2
Foto z požiaru v areáli firmy v Polomke, ktoré zverejnil DHZ Závadka nad Hronom. Napokon vysvitlo, žeza ním stoja niektorí jeho členovia.

Spôsobili obrovské škody.


Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu