Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Horská železničná trať z Bystrice na Dolnú Štubňu má 22 tunelov

Na trati bolo v rokoch 1936- 1940 postavených 22 tunelov v dĺžke 12.211 metra (m).

BANSKÁ BYSTRICA. Väčšia časť železničnej trate Banská Bystrica Odbočka - Dolná Štubňa je vedená po úbočiach pohoria Veľká Fatra na rozhraní s Nízkymi Tatrami a Kremnickými vrchmi. "Trať prechádza krásnym horským krajom, ktorý pre svoju členitosť kládol veľké prekážky pri výstavbe trate, o čom svedčí veľký rozsah umelých stavieb, stavieb a zariadení železničného spodku," povedala Zuzana Chalupová z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Na trati bolo v rokoch 1936- 1940 postavených 22 tunelov v dĺžke 12.211 metra (m).

Skryť Vypnúť reklamu

Najdlhší tunel v rámci ŽSR je vrcholový tunel tunel č. 14 - s dĺžkou 4698 m. V pôvodnom projekte trate bolo 14 tunelov, preto sú očíslované od 1 po 14. Ďalšie tunely, ktorých stavba bola vyvolaná podmienkami výstavby, boli projektované a vybudované dodatočne. Sú označené číslom a písmenom, napríklad tunel č. 2a.

Veľký výškový rozdiel

Dĺžka jednokoľajnej železničnej trate Bystrica Odb. Dolná Štubňa je 40,956 kilometra (km). Pričom od stanice Banská Bystrica (343,78 m. n. m.) po vrcholový bod v tuneli č. 14 (692,94 m. n. n.) pri stanici Čremošné prekonáva výškový rozdiel 349,16 m. Potom klesá na zastávku Dolná Štubňa (567,32 m. n. m.) o 125,62 m. "Vzdušná vzdialenosť od začiatku do konca trate je 23 km, teda skutočná dĺžka je takmer dvojnásobná," konštatovala Chalupová.

Skryť Vypnúť reklamu

Slávnostné otvorenie stavby sa uskutočnilo 28. septembra 1936 na banskobystrickom portáli vrcholového tunela (tunel 14) za účasti prezidenta republiky Edvarda Beneša i ministra železníc Rudolfa Bechyňu. Na základe súhlasu československej vlády niektoré tunely dostali pomenovanie - napríklad tunel č. 17 tunel Dr. Beneša, tunel č. 8 Dr. M. Hodžu a tunel č. 9 R. Bechyně.

Viac ako 12 tisíc robotníkov

"V priebehu štyroch rokov bola postavená náročná horská trať prekonávajúca pohorie Veľkej Fatry 22 tunelmi v súhrnnej dĺžke 12.211 m, 112 mostmi a priepustmi (z toho štyri viadukty so železnými plnostennými konštrukciami, jedna železobetónová klenba s rozpätím 55 m)." Na stavbe trate pracovalo v čase najvyššieho počtu pracovníkov (máj 1938) 12.339 ľudí. Vzhľadom na malú dostupnosť a obývanosť územia priľahlého k železnici bolo postavených 220 robotníckych domov (pre 50 100 robotníkov jeden). Pri stavbe došlo k 2266 úrazom, z toho bolo 492 ťažkých a 35 smrteľných. "V obci Dolný Harmanec bol postavený a dodnes stojí pamätník na pamiatku tých, ktorí zahynuli pri stavbe železnice," dodala Chalupová. Slávnostné otvorenie trate sa konalo 19. decembra 1940 za prítomnosti najvyšších štátnych predstaviteľov ako Jozef Tiso či Alexander Mach.

Skryť Vypnúť reklamu

Takto náročná trasa prináša podľa Chalupovej so sebou aj náročnú údržbu a špecifické problémy horskej trate. "Dlhodobým vplyvom klimatických podmienok, zmien teplôt, kyslých dažďov, pôsobením rozvíjajúceho sa koreňového systému stromov, vegetácie na prevažne vápencovom podloží počas 72 rokov od obdobia výstavby trate zaznamenávame v poslednom období zvýšený výskyt padania skál, respektíve stromov, ktoré sa nachádzajú na plytkom skalnom podloží na celom úseku trate." Prirodzená premenlivosť klimatických podmienok sa v čoraz väčšej miere prejavuje na procesoch zvetrávania a erózie.

Bezpečnostné opatrenia

"Najnebezpečnejšie miesta trate sú riešené ešte z obdobia výstavby trate zriadením zábran a od roku 1982 sa postupne zrealizovalo v určitých úsekoch sieťovanie skalných zárezov," vysvetlila Chalupová. Posledná komplexná rekonštrukcia dodávateľským spôsobom na zabezpečenie skalných zárezov bola v rokoch 2009/2010 pomocou sietí v úseku Dolný Harmanec Harmanec Jaskyňa. V roku 2008 sa konala komplexná rekonštrukcia zábran dodávateľským spôsobom v úseku Uľanka Kostiviarska.

Chalupová dodala, že okrem týchto komplexných rekonštrukcií napríklad zabezpečujú predovšetkým v jarnom období ramovanie skalných zárezov za účelom uvoľnenia narušených kamenných blokov. V zimnom období zas monitorujú v rámci pravidelnej kontrolnej činnosti, prípadne nariadených mimoriadnych pochôdzok kritické úseky trate z dôvodu možnosti padania lavín.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 410
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 619
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 781
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 276
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 039
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 445
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 410
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 171
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 346
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 250
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Slovenské tunely

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

.

Banská Bystrica nemá dostatok zdravotníkov na plošné testovanie

Primátor Ján Nosko vyzval zdravotníkov, aby sa hlásili na regionálnom veliteľstve vo Zvolene

Ilustračné foto

Kotleba porušil karanténu, odišiel z bytu pred jej ukončením

Nasadol do auta a odišiel do straníckej centrály.

Marian Kotleba na súde.

Ak neabsolvujú test, správca bytového domu im hrozí zrušením nájmu

Správca hovorí, že išlo iba o jeden bytový dom vo Valaskej, kde vlastníci a nájomcovia bytov nerešpektujú nariadenia vlády v súvislosti s ochorením COVID - 19. Za nešťastnú formuláciu sa ospravedlnil.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?