Pondelok, 25. september, 2017 | Meniny má Vladislav
Pridajte si svoje mesto

Horská železničná trať z Bystrice na Dolnú Štubňu má 22 tunelov

Na trati bolo v rokoch 1936- 1940 postavených 22 tunelov v dĺžke 12.211 metra (m).

BANSKÁ BYSTRICA. Väčšia časť železničnej trate Banská Bystrica Odbočka - Dolná Štubňa je vedená po úbočiach pohoria Veľká Fatra na rozhraní s Nízkymi Tatrami a Kremnickými vrchmi. "Trať prechádza krásnym horským krajom, ktorý pre svoju členitosť kládol veľké prekážky pri výstavbe trate, o čom svedčí veľký rozsah umelých stavieb, stavieb a zariadení železničného spodku," povedala Zuzana Chalupová z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Na trati bolo v rokoch 1936- 1940 postavených 22 tunelov v dĺžke 12.211 metra (m).

Najdlhší tunel v rámci ŽSR je vrcholový tunel tunel č. 14 - s dĺžkou 4698 m. V pôvodnom projekte trate bolo 14 tunelov, preto sú očíslované od 1 po 14. Ďalšie tunely, ktorých stavba bola vyvolaná podmienkami výstavby, boli projektované a vybudované dodatočne. Sú označené číslom a písmenom, napríklad tunel č. 2a.

Veľký výškový rozdiel

Dĺžka jednokoľajnej železničnej trate Bystrica Odb. Dolná Štubňa je 40,956 kilometra (km). Pričom od stanice Banská Bystrica (343,78 m. n. m.) po vrcholový bod v tuneli č. 14 (692,94 m. n. n.) pri stanici Čremošné prekonáva výškový rozdiel 349,16 m. Potom klesá na zastávku Dolná Štubňa (567,32 m. n. m.) o 125,62 m. "Vzdušná vzdialenosť od začiatku do konca trate je 23 km, teda skutočná dĺžka je takmer dvojnásobná," konštatovala Chalupová.

Slávnostné otvorenie stavby sa uskutočnilo 28. septembra 1936 na banskobystrickom portáli vrcholového tunela (tunel 14) za účasti prezidenta republiky Edvarda Beneša i ministra železníc Rudolfa Bechyňu. Na základe súhlasu československej vlády niektoré tunely dostali pomenovanie - napríklad tunel č. 17 tunel Dr. Beneša, tunel č. 8 Dr. M. Hodžu a tunel č. 9 R. Bechyně.

Viac ako 12 tisíc robotníkov

"V priebehu štyroch rokov bola postavená náročná horská trať prekonávajúca pohorie Veľkej Fatry 22 tunelmi v súhrnnej dĺžke 12.211 m, 112 mostmi a priepustmi (z toho štyri viadukty so železnými plnostennými konštrukciami, jedna železobetónová klenba s rozpätím 55 m)." Na stavbe trate pracovalo v čase najvyššieho počtu pracovníkov (máj 1938) 12.339 ľudí. Vzhľadom na malú dostupnosť a obývanosť územia priľahlého k železnici bolo postavených 220 robotníckych domov (pre 50 100 robotníkov jeden). Pri stavbe došlo k 2266 úrazom, z toho bolo 492 ťažkých a 35 smrteľných. "V obci Dolný Harmanec bol postavený a dodnes stojí pamätník na pamiatku tých, ktorí zahynuli pri stavbe železnice," dodala Chalupová. Slávnostné otvorenie trate sa konalo 19. decembra 1940 za prítomnosti najvyšších štátnych predstaviteľov ako Jozef Tiso či Alexander Mach.

Takto náročná trasa prináša podľa Chalupovej so sebou aj náročnú údržbu a špecifické problémy horskej trate. "Dlhodobým vplyvom klimatických podmienok, zmien teplôt, kyslých dažďov, pôsobením rozvíjajúceho sa koreňového systému stromov, vegetácie na prevažne vápencovom podloží počas 72 rokov od obdobia výstavby trate zaznamenávame v poslednom období zvýšený výskyt padania skál, respektíve stromov, ktoré sa nachádzajú na plytkom skalnom podloží na celom úseku trate." Prirodzená premenlivosť klimatických podmienok sa v čoraz väčšej miere prejavuje na procesoch zvetrávania a erózie.

Bezpečnostné opatrenia

"Najnebezpečnejšie miesta trate sú riešené ešte z obdobia výstavby trate zriadením zábran a od roku 1982 sa postupne zrealizovalo v určitých úsekoch sieťovanie skalných zárezov," vysvetlila Chalupová. Posledná komplexná rekonštrukcia dodávateľským spôsobom na zabezpečenie skalných zárezov bola v rokoch 2009/2010 pomocou sietí v úseku Dolný Harmanec Harmanec Jaskyňa. V roku 2008 sa konala komplexná rekonštrukcia zábran dodávateľským spôsobom v úseku Uľanka Kostiviarska.

Chalupová dodala, že okrem týchto komplexných rekonštrukcií napríklad zabezpečujú predovšetkým v jarnom období ramovanie skalných zárezov za účelom uvoľnenia narušených kamenných blokov. V zimnom období zas monitorujú v rámci pravidelnej kontrolnej činnosti, prípadne nariadených mimoriadnych pochôdzok kritické úseky trate z dôvodu možnosti padania lavín.

Zaujímavosti

 


  1. Sandálky na snehu, umývanie áut pri potoku. Aj tak sme si užívali hory a Chopok v roku 1966 Video 566
  2. V Banskej Bystrici dnes otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku Foto 419
  3. Boj proti čiernym stavbám pokračuje. V Brezne zbúrali ďalšiu nehnuteľnosť 357
  4. Päť kandidátov na predsedu BBSK zadáva spoločne prieskum u dvoch agentúr 345
  5. Pozrite si kandidátov na poslancov BBSK za okres Banská Bystrica 136
  6. Pred domami obetí nacistov pribudli ďalšie kamene. Foto 136
  7. Vodiči jazdiaci cez Horehronie môžu oddnes využívať nový obchvat 120
  8. Železnice SR plánujú na budúci týždeň v Brezne výluku 116
  9. Banskú Bystricu preniesli svetlá a tiene do iného sveta Foto 97
  10. Štyri kliniky Rooseveltovej nemocnice majú nových prednostov 86

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Sandálky na snehu, umývanie áut pri potoku. Aj tak sme si užívali hory a Chopok v roku 1966

Pred viac ako 50 rokmi trávili naši predkovia voľný čas celkom inak, ako dnes my. Presvedčte sa sami v archívnom dokumente ČT24.

V Banskej Bystrici dnes otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke, majetkom mesta sa stane po zápise na list vlastníctva.

Boj proti čiernym stavbám pokračuje. V Brezne zbúrali ďalšiu nehnuteľnosť

V uvedenom prípade išlo o dlhodobých neplatičov a len za minulý rok sme v okolí domu vyviezli 500 ton odpadu.

Päť kandidátov na predsedu BBSK zadáva spoločne prieskum u dvoch agentúr

Piati kandidáti na predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), ktorí sa stretli už pri dvoch okrúhlych stoloch, dnes na tlačovej besede v Banskej Bystrici deklarovali

Pozrite si kandidátov na poslancov BBSK za okres Banská Bystrica

V prvom volebnom obvode (okres Banská Bystrica) zaregistrovali 80 kandidátov.

Blízke regióny

Najkratšia lanovka v Československu

V archíve našich MY Liptovských novín sme narazili na peknú spomienku, jednosedačkovú lanovku, ktorá vozila turistov k Demänovskej jaskyni slobody.

Pozrite si uvítací monument, ktorý vyrastie na okraji Dudiniec

Dielo má skrášliť vstup do mesta a poukázať na charakter a význam Dudiniec ako kúpeľného mesta.

Mladý tím Lučenca zažil víťaznú premiéru

Vstup do 1. ligy Východ vyšiel novohradskému klubu na výbornú.

Na zápase v Rimavskej Sobote došlo k stretu fanúšikov s policajtmi

Výsledkový sumár víkendových zápasov III. ligy SsFZ.

Kulinársku jablkovú súťaž Hontu vyhral jablkový mešec

Jablkový mešec s karamelovými gaštanmi pripravila dvojica kuchárok Bibiana Janovská a Jana Babiaková.

Všetky správy

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

Merkelová avizuje tvrdé vysporiadanie sa s extrémistami z AfD (minúta po minúte)

V Berlíne ľudia protestovali proti Alternatíve pre Nemecko.

Dvesto pretekárov bojuje šesť a pol hodiny o titul a vždy vyhrá Sagan

Slovák má najviac víťazstiev, tituly zbiera ako na bežiacom páse a slávneho Merckxa mrzí, že si s ním nemohol zmerať sily, keď sám jazdil.

Osobnosti reagujú na triumf Sagana: Jazdec z malej krajiny mení históriu

Slovenský jazdec ako prvý v histórii získal tri tituly na MS za sebou.

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo. Tohtoročný šampionát však bol spomedzi víťazných jeho najťažší.

Kam vyraziť