BANSKÁ BYSTRICA. Kuzmányho ulica a Štadlerovo nábrežie by mohli v budúcnosti zmeniť svoju terajšiu podobu. Počíta s tým návrh zmien a doplnkov územného plánu centrálnej mestskej zóny, ktorý prešiel verejným prerokovaním . Práve na ňom otvorili odborníci i laická verejnosť viaceré problémy, na ktoré by mohol návrh pri svojom schvaľovaní v zastupiteľstve naraziť. Je to napríklad inundačné pásmo Hrona, ktoré môže skomplikovať výstavbu podzemných garáží, či nedostatočne zohľadnená skutočnosť, že zmeny sa dotýkajú priestoru, ktorý je súčasťou mestskej pamiatkovej rezervácie.
Vlastníci bytov požadujú aj zachovanie torza aleje, ktorá je prirodzenou bariérou pred rušnou cestnou komunikáciou popri Hrone.
Občania a právnické osoby môžu návrh pripomienkovať už len do 17. septembra.
Počíta sa so zmenou zástavby
Zadávateľom návrhu je firma Kuzmány Invest, pričom štúdia rieši takzvaný blok 12 Centrálnej mestskej zóny– priestor medzi Štadlerovým nábrežím, Kuzmányho ulicou, potokom Bystrica a Národnou ulicou. Návrh počíta s nadstavbou obytných domov na Kuzmányho ulici 9 a 11, s dostavbou prieluky medzi dvoma bytovými domami , či s vybudovaním podzemných garáží.
Taktiež sa počíta s objektom občianskej vybavenosti v ukončení Dolnej ulice , na mieste asanácie domu architekta Adolfa Holescha. Navrhnuté objekty by mali mať dve až päť nadzemných podlaží, pričom tieto by mali slúžiť ako objekty bývania, administratívy a polyfunkcie.
Treba komplexný prístup
Historička architektúry Klára Kubičková je presvedčená, že návrh dostatočne nezohľadňuje skutočnosť, že riešený priestor je súčasťou mestskej pamiatkovej rezervácie. „V tomto smere bude rozhodujúce stanovisko Krajského pamiatkového úradu, ktoré by sa malo premietnuť do konečného návrhu. Dúfala som, že už v rámci prerokovania budú zohľadnené širšie väzby, a to nielen architektonické, “ dodala. Najstarším a najcennejším objektom riešeného priestoru je podľa nej torzo hradobného múru, ktoré je situované v zadnom trakte Kuzmányho ulice smerom od Štadlerovho nábrežia. „Malo by byť zvýraznené ako južná hranica historického jadra a pamiatkovej rezervácie,“ doplnila.
Obyvatelia mesta sú na priestor v okolí Huštáku citliví a aj v minulosti opakovane kritizovali nevhodnú modernú zástavbu, ktorá nástup do starého mesta nenávratne poškodila. Klára Kubičková upozornila aj na skutočnosť, že táto oblasť mesta patrila v minulosti k najviac zatápaným a vízia vybudovať v inundačnom pásme Hrona podzemné garáže vychádza podľa nej z neznalosti územia.
Do zelene zasahovať nechcú
Autori návrhu reagovali aj na otázky, ako sa chcú vysporiadať s koncepciou zelene, predovšetkým zvyšku zachovalej aleje pri hradobnom múre. Tá by mala byť s výnimkou chorých stromov zachovaná, čo požadujú aj zástupcovia vlastníkov bytov na Kuzmányho ulici. Tieto stromy nielenže majú svoju historickú a dendrologickú hodnotu, ale sú aj prirodzenou bariérou medzi rušnou komunikáciou pri Hrone a ich bytmi.
Podzemné garáže môžu byť problémom
Michaela Berčíková, zástupkyňa vlastníkov bytov na Kuzmányho ulici zdôraznila, že je nevyhnutné zreálniť podmienky pre parkovanie a garážovanie. Podzemné parkovisko totiž môže aj podľa nej naraziť na problémy s podzemnou vodou, s ktorou majú obyvatelia bytovky dlhodobo zlé skúsenosti vo svojich pivniciach.
O zohľadnenie tohto problému požiadala aj Monika Bobáková zo Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP, š.p. ). Mesto Banská Bystrica s vodohospodármi pred časom podpísalo memorandum, ktoré má riešiť jeho ochranu pred povodňami. Kým však nebude problém vyriešený ako celok, mal by spracovateľ do návrhu premietnuť aj protipovodňovú ochranu riešeného územia. Podľa poslanca mestského zastupiteľstva Pavla Katreniaka bude musieť dať poslanecký zbor pri svojom rozhodovaní o doplnkoch územného plánu odpoveď aj na to, či je v tejto časti mesta vhodné ďalšie zahustenie priestoru.
FOTO - AUTORKA