Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Zabudnutý most môže byť historickým unikátom

Kamenný most v Zalámanej doline pri Harmanci môže mať mimoriadnu historickú hodnotu.

Nenápadný most môže mať v skutočnosti mimoriadnu historickú hodnotuNenápadný most môže mať v skutočnosti mimoriadnu historickú hodnotu (Zdroj: archív M.Kvietka)

Kamenný most v Zalámanej doline pri Harmanci, na ktorý sa prakticky zabudlo, môže mať podľa najnovších zistení mimoriadnu historickú hodnotu. Potvrdiť to má archeologický výskum.

BANSKÁ BYSTRICA. Pri vstupe do Zalámanej doliny neďaleko Harmanca sa nachádza takmer zabudnutý kamenný most. Dnes ho využívajú predovšetkým Mestské lesy Banská Bystrica.

Na most, ktorý ostal pred rokmi po otvorení novej cesty cez Šturec takmer zabudnutý, upozornil na jar tohto roku pracovníkov Stredoslovenského múzea v Banskej Bystrici Dušan Kováč, majiteľ horského hotela na Kráľovej studni.

Skryť Vypnúť reklamu

Most nie je kultúrnou, ani technickou pamiatkou, nenachádza sa ani medzi pamätihodnosťami mesta Banská Bystrica. Je v značne narušenom stave, zarastený náletovými drevinami a zmienka o ňom nie je ani v archívnych materiáloch.

Nie je pritom vylúčené, že samotný most, prípadne jeho starší predchodca, bol postavený v období fungovania Thurzovsko – Fuggerovského mediarskeho podniku. Ak by sa potvrdilo datovanie jeho výstavby do 16. storočiam išlo by z historického hľadiska o mimoriadny objav.

V tomto období sa stavali takmer výhradne drevené mosty. Kamenné stavby boli skôr výnimkou, v súčasnosti k najstarším zachovaným kamenným mostom na Slovensku patria mosty v Kremnici a Poltári.

Určiť skutočný vek mosta pri Harmanci môže iba archeologický výskum v spojení so stavebno-historickým prieskumom.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak by sa potvrdilo, že je to most, ktorý využívali už v čase existencie mediarskeho podniku, bol by to veľký prínos pre históriu aj v stredoeurópskom priestore,“ hovorí archeológ Stredoslovenského múzea v Banskej Bystrici Martin Kvietok. Aj keby sa však ukázalo, že most postavili v neskoršom období, ani táto skutočnosť by mu neubrala z významu.

Ničí ho hlavne prudká voda

Most dnes využívajú predovšetkým lesníci a turisti. Martin Kvietok sa obrátil aj na stavebných historikov, presné datovanie však môže spoľahlivo určiť až archeologický výskum.

„Most je vo veľmi zlom stave. Z jednej strany je do neho dokonca vrazená betónová skruž, no tá by sa podľa všetkého dala odstrániť. Most je každoročne vystavený náporom vody tečúcej z okolitých hôr, predovšetkým na jar pri topení snehu a v daždivých obdobiach,“ hovorí.

Skryť Vypnúť reklamu

Medená cesta

Keďže datovanie mosta nie je jednoznačné, začal Martin Kvietok pátrať v archívnych záznamoch po údajoch, ktoré by mohli naznačiť súvislosti medzi touto stavbou a historickou medenou cestou, ktorá cez Zalámanú dolinu viedla.

„V archívnych dokumentoch som našiel zmienku o tom, že mesto Bystrica, v tom čase Neusohl, v spolupráci s mešťanom Jánom Thurzom dalo v roku 1496 kvôli uľahčeniu medzinárodného obchodu opraviť cestu, ktorá viedla od Harmanca cez Štubňu, Strečno a Jablunkovský priesmyk až do Sliezska.“ Je teda dosť možné, že na onej ceste stál aj kamenný most.

Existujú archívne, ale aj archeologické doklady o tom, že preslávená Thurzovsko – Fuggerovská spoločnosť, považovaná v tom období za jeden z najvýznamnejších medenorudných podnikov vo svete, vyvážala svoje produkty z bystrického medeného hámra až k Baltskému a Severnému moru.

„Pri svojich aktivitách sa spoločnosť dostala do ostrého sporu s kremnickým meštianstvom, keďže cesta sa vyhýbala mestskému chotáru Kremnice a tým pádom aj plateniu mýtneho,“ dodal archeológ.

Kremnickí radní páni dali preto cestu zatarasiť, čo mohlo stáť aj pri zrode neobvyklého názvu Zalámaná dolina.

Chcú rozbehnúť projekt záchrany

Stredoslovenské múzeum v súčasnosti s odborníkmi na historickú architektúru pripravujú rozpočet, potrebný na záchranu tejto unikátnej stavby.

„Hovorí sa, že voda je najväčším nepriateľom stavieb a v tomto prípade to naozaj platí. Ideálne by bolo začať s archeologickým výskumom už na jar budúceho roka, aby sa počas leta mohlo začať s konzervovaním. Ak už most obnažíme a očistíme, nebude možné ďalej čakať,“ doplnil archeológ.

Popri archeologickom výskume by chceli objekt mosta a koryto vodného toku vyčistiť, zbaviť okolie náletovej vegetácie a potom most zakonzervovať. Tiež zvažujú odklonenie súčasnej lesnej cesty, aby vynikol zrekonštruovaný solitér, kde by mohol byť umiestnený napríklad voz s meďou a informačná tabuľa s historickými údajmi o ťažbe medi a striebra.

„Aby sa projekt obnovy mohol začať realizovať potrebujeme v prvom rade, okrem finančných prostriedkov, súhlas mesta Banská Bystrica, ktorý je vlastníkom pozemkov, na ktorých most stojí. Následne sa musíme obrátiť na inštitúcie zabezpečujúce ochranu životného prostredia, pretože lokalita sa nachádza v 4. - 5. stupni ochrany prírody. Nakoniec potrebujeme aj súhlas Krajského pamiatkového úradu, ktorý stanoví podmienky archeologického výskumu a konzervácie architektúry mosta.“ dopĺňa Martin Kvietok

Zaujímavé nálezy

Na starej ceste v Zalámanej doline sa už v minulosti podarilo nájsť aj mince zo začiatku 18. storočia, čo je dokladom toho, že cesta sa už v tomto období využívala.

Súčasne s mincami sa tu našlo aj banícke kladivko. Jeho nález by mohol dokumentovať to, že Thurzovsko - Fuggerovská spoločnosť využívala baníkov nielen na práce v bani, ale aj pri výstavbe či úprave cesty cez Harmaneckú tiesňavu, kde bolo nutné priestor, kadiaľ išla cesta prakticky vysekať do skaly.

Využitie mosta pre cestovný ruch

Martin Kvietok na záver dodáva: „V prípade úspešnej realizácie projektu by sa takto prezentovaná pamiatka mohla stať miestom, ktoré budú navštevovať nielen ľudia prichádzajúci na Kráľovu studňu, ale všetci tí, ktorí budú prechádzať po ceste cez sedlo Šturec. Pre návštevníkov Banskej Bystrice a okolia, ktorí prichádzajú v smere od Turca, by sa tak most mohol stať prvou pamiatkou, ktorú by na svojej ceste navštívili. Tu by sa priamo na mieste mosta zoznámili s najvýznamnejším obdobím v dejinách Banskej Bystrice a to s obdobím pôsobenia Thurzovsko – Fuggerovského mediarskeho podniku.“

most.jpg

most3.jpg

mince.jpg

Mince, ktoré sa našli na ceste v Zalámanej doline

graphic1.jpg

Významný je aj nález baníckeho kladivka

FOTO - ARCHÍV M. KVIETKA

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  6. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  8. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  9. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  10. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 410
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 224
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 355
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 330
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 066
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 260
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 680
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 567
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 952
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 152
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Z lodí na vlakové súpravy preložili prvú várku električiek zo švajčiarskeho Bazileja, ktoré majú na Slovensku využiť pri prevádzke regionálnej železničnej dopravy.

11 h

Ponuku môžete využiť aj vtedy, ak v súčasnosti máte aktívne predplatné - nové predplatné vám začne platiť automaticky po skončení vášho súčasného.

23. apr
Breznianska samospráva začala s budovaním cykloprístreškov, stojanov a odpočívadiel v bezprostrednej blízkosti budúcich cyklotrás.

Cestovanie na bicykli je nielen ekonomické a ekologické, ale aj zdraviu prospešné.

12 h
Letné turistické autobusy budú premávať aj počas tohtoročnej sezóny.

S príchodom novej letnej sezóny a postupne odznievajúcimi obmedzeniami súvisiacimi s novým koronavírusom štartujú v Banskobystrickom okrese aj tento rok turistické autobusy.

13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dvaja malí chlapci zrazení na priechode pre chodcov, 14-ročný nevodič za volantom a prirýchly mladík zamestnali policajtov aj záchranárov.

20 h

Možno vás prekvapí, kde vznikol príbeh úspešnej La Donuterie.

12. máj

Uzávierka potrvá niekoľko dní. Známa je už obchádzková trasa.

16 h

Tradičný zvyk stavania májov zachovávajú aj v Liptovských Sliačoch. Slobodní mládenci ich postavili sedemnásť. Niektorí si pritom odniesli neželaný darček.

12. máj

Už ste čítali?