Streda, 13. december, 2017 | Meniny má Lucia
Pridajte si svoje mesto

Zabudnutý most môže byť historickým unikátom

Kamenný most v Zalámanej doline pri Harmanci môže mať mimoriadnu historickú hodnotu.

Nenápadný most môže mať v skutočnosti mimoriadnu historickú hodnotu(Zdroj: archív M.Kvietka)

Kamenný most v Zalámanej doline pri Harmanci, na ktorý sa prakticky zabudlo, môže mať podľa najnovších zistení mimoriadnu historickú hodnotu. Potvrdiť to má archeologický výskum.

BANSKÁ BYSTRICA. Pri vstupe do Zalámanej doliny neďaleko Harmanca sa nachádza takmer zabudnutý kamenný most. Dnes ho využívajú predovšetkým Mestské lesy Banská Bystrica.

Na most, ktorý ostal pred rokmi po otvorení novej cesty cez Šturec takmer zabudnutý, upozornil na jar tohto roku pracovníkov Stredoslovenského múzea v Banskej Bystrici Dušan Kováč, majiteľ horského hotela na Kráľovej studni.

Most nie je kultúrnou, ani technickou pamiatkou, nenachádza sa ani medzi pamätihodnosťami mesta Banská Bystrica. Je v značne narušenom stave, zarastený náletovými drevinami a zmienka o ňom nie je ani v archívnych materiáloch.

Nie je pritom vylúčené, že samotný most, prípadne jeho starší predchodca, bol postavený v období fungovania Thurzovsko – Fuggerovského mediarskeho podniku. Ak by sa potvrdilo datovanie jeho výstavby do 16. storočiam išlo by z historického hľadiska o mimoriadny objav.

V tomto období sa stavali takmer výhradne drevené mosty. Kamenné stavby boli skôr výnimkou, v súčasnosti k najstarším zachovaným kamenným mostom na Slovensku patria mosty v Kremnici a Poltári.

Určiť skutočný vek mosta pri Harmanci môže iba archeologický výskum v spojení so stavebno-historickým prieskumom.

„Ak by sa potvrdilo, že je to most, ktorý využívali už v čase existencie mediarskeho podniku, bol by to veľký prínos pre históriu aj v stredoeurópskom priestore,“ hovorí archeológ Stredoslovenského múzea v Banskej Bystrici Martin Kvietok. Aj keby sa však ukázalo, že most postavili v neskoršom období, ani táto skutočnosť by mu neubrala z významu.

Ničí ho hlavne prudká voda

Most dnes využívajú predovšetkým lesníci a turisti. Martin Kvietok sa obrátil aj na stavebných historikov, presné datovanie však môže spoľahlivo určiť až archeologický výskum.

„Most je vo veľmi zlom stave. Z jednej strany je do neho dokonca vrazená betónová skruž, no tá by sa podľa všetkého dala odstrániť. Most je každoročne vystavený náporom vody tečúcej z okolitých hôr, predovšetkým na jar pri topení snehu a v daždivých obdobiach,“ hovorí.

Medená cesta

Keďže datovanie mosta nie je jednoznačné, začal Martin Kvietok pátrať v archívnych záznamoch po údajoch, ktoré by mohli naznačiť súvislosti medzi touto stavbou a historickou medenou cestou, ktorá cez Zalámanú dolinu viedla.

„V archívnych dokumentoch som našiel zmienku o tom, že mesto Bystrica, v tom čase Neusohl, v spolupráci s mešťanom Jánom Thurzom dalo v roku 1496 kvôli uľahčeniu medzinárodného obchodu opraviť cestu, ktorá viedla od Harmanca cez Štubňu, Strečno a Jablunkovský priesmyk až do Sliezska.“ Je teda dosť možné, že na onej ceste stál aj kamenný most.

Existujú archívne, ale aj archeologické doklady o tom, že preslávená Thurzovsko – Fuggerovská spoločnosť, považovaná v tom období za jeden z najvýznamnejších medenorudných podnikov vo svete, vyvážala svoje produkty z bystrického medeného hámra až k Baltskému a Severnému moru.

„Pri svojich aktivitách sa spoločnosť dostala do ostrého sporu s kremnickým meštianstvom, keďže cesta sa vyhýbala mestskému chotáru Kremnice a tým pádom aj plateniu mýtneho,“ dodal archeológ.

Kremnickí radní páni dali preto cestu zatarasiť, čo mohlo stáť aj pri zrode neobvyklého názvu Zalámaná dolina.

Chcú rozbehnúť projekt záchrany

Stredoslovenské múzeum v súčasnosti s odborníkmi na historickú architektúru pripravujú rozpočet, potrebný na záchranu tejto unikátnej stavby.

„Hovorí sa, že voda je najväčším nepriateľom stavieb a v tomto prípade to naozaj platí. Ideálne by bolo začať s archeologickým výskumom už na jar budúceho roka, aby sa počas leta mohlo začať s konzervovaním. Ak už most obnažíme a očistíme, nebude možné ďalej čakať,“ doplnil archeológ.

Popri archeologickom výskume by chceli objekt mosta a koryto vodného toku vyčistiť, zbaviť okolie náletovej vegetácie a potom most zakonzervovať. Tiež zvažujú odklonenie súčasnej lesnej cesty, aby vynikol zrekonštruovaný solitér, kde by mohol byť umiestnený napríklad voz s meďou a informačná tabuľa s historickými údajmi o ťažbe medi a striebra.

„Aby sa projekt obnovy mohol začať realizovať potrebujeme v prvom rade, okrem finančných prostriedkov, súhlas mesta Banská Bystrica, ktorý je vlastníkom pozemkov, na ktorých most stojí. Následne sa musíme obrátiť na inštitúcie zabezpečujúce ochranu životného prostredia, pretože lokalita sa nachádza v 4. - 5. stupni ochrany prírody. Nakoniec potrebujeme aj súhlas Krajského pamiatkového úradu, ktorý stanoví podmienky archeologického výskumu a konzervácie architektúry mosta.“ dopĺňa Martin Kvietok

Zaujímavé nálezy

Na starej ceste v Zalámanej doline sa už v minulosti podarilo nájsť aj mince zo začiatku 18. storočia, čo je dokladom toho, že cesta sa už v tomto období využívala.

Súčasne s mincami sa tu našlo aj banícke kladivko. Jeho nález by mohol dokumentovať to, že Thurzovsko - Fuggerovská spoločnosť využívala baníkov nielen na práce v bani, ale aj pri výstavbe či úprave cesty cez Harmaneckú tiesňavu, kde bolo nutné priestor, kadiaľ išla cesta prakticky vysekať do skaly.

Využitie mosta pre cestovný ruch

Martin Kvietok na záver dodáva: „V prípade úspešnej realizácie projektu by sa takto prezentovaná pamiatka mohla stať miestom, ktoré budú navštevovať nielen ľudia prichádzajúci na Kráľovu studňu, ale všetci tí, ktorí budú prechádzať po ceste cez sedlo Šturec. Pre návštevníkov Banskej Bystrice a okolia, ktorí prichádzajú v smere od Turca, by sa tak most mohol stať prvou pamiatkou, ktorú by na svojej ceste navštívili. Tu by sa priamo na mieste mosta zoznámili s najvýznamnejším obdobím v dejinách Banskej Bystrice a to s obdobím pôsobenia Thurzovsko – Fuggerovského mediarskeho podniku.“

most.jpg

most3.jpg

mince.jpg

Mince, ktoré sa našli na ceste v Zalámanej doline

graphic1.jpg

Významný je aj nález baníckeho kladivka

FOTO - ARCHÍV M. KVIETKA

Spravodajstvo

 


  1. Turisti uviazli v krajne nepriaznivom počasí na Kráľovej holi 703
  2. Banskobystričan vraj marihuanu získal pri pohostinstve. Má podmienku 363
  3. V Brezne chcú žiť bez chémie a konzervantov. Vybudovali vlastnú mliekareň Foto 236
  4. Šéfovi kraja Jánovi Lunterovi pomáha syn Ondrej, neberie za to žiadnu odmenu 206
  5. Sezóna sa ani poriadne nezačala a bežecké trate už ničia skútre Foto 195
  6. Krajskí poslanci súhlasili s výmenou predstavenstva a dozornej rady Banskobystrickej regionálnej správy ciest Foto 190
  7. Na strednom Slovensku sú na cestách problémy 118
  8. V breznianskej nemocnici pribudla kaplnka 112
  9. V MY - Banskobystrické noviny nájdete texty kolied, ktoré budeme spievať na námestí Foto 108
  10. Schválený rozpočet mesta počíta s príjmami 74,5 milióna eur 107

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Turisti uviazli v krajne nepriaznivom počasí na Kráľovej holi

Počas cesty nahor vypovedal ratrak, v ohrození sa ocitli aj záchranári.

Banskobystričan vraj marihuanu získal pri pohostinstve. Má podmienku

Zo zaisteného množstva bolo možné vyrobiť 225 až 445 obvykle jednorazových dávok.

V Brezne chcú žiť bez chémie a konzervantov. Vybudovali vlastnú mliekareň

O mliečne výrobky v Brezne nebude núdza. Poľnohospodárske družstvo Ďumbier okrem pestovania obilnín a chovania dojníc rozbehlo prevádzku mliekarne, kde výrobu masla a tvarohu plánuje postupne rozšíriť o ďalšie produkty zdravej výživy.

Šéfovi kraja Jánovi Lunterovi pomáha syn Ondrej, neberie za to žiadnu odmenu

Na Úrade Banskobystrického samosprávneho kraja sa po nástupe nového šéfa kraja Jána Luntera vykonáva dôkladný personálny audit.

Sezóna sa ani poriadne nezačala a bežecké trate už ničia skútre

Lyžiari sa domáhajú spoločnej akcie, pri ktorej by si na trate posvietila polícia spoločne s lesnou strážou a majiteľmi lesných ciest a zvážnic, prípadne so spoločnosťami, ktoré zabezpečujú úpravu tratí.

Blízke regióny

Záchranári očakávajú ďalší nápor vetra

Stredisko Jasná je bez elektriky a padajú tam stromy. Problémy mali aj v Liptovskej Lúžnej.

Mladá Fiľakovčanka Viktória Póczosová dobýja svet fitnesu

Ako školáčka nemala rada telesnú výchovu. Neskôr sa zoznámila s fitnesom, v ktorom sa jej darí dosahovať úspechy.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Je rozhodnuté, Zvolen ide stavať letné kúpalisko

Najväčšiu investíciu smeruje Zvolen v budúcom roku do Barín.

Všetky správy

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa košický primátor.

Faktúra za Kiskove lety stojí na vode

Premiér Robert Fico sa už takmer mesiac vyhráža tým, že pošle Andrejovi Kiskovi faktúru na takmer milión eur za lety do Popradu.

Doteraz sme nedávali ani jeden kameň, reagujú v Smere na Ficov výrok

Ak nám niekto bude nadávať do červených kmérov, budeme ho žalovať, vysvetľuje poslanec Dušan Jarjabek, ako pochopil svojho straníckeho šéfa.

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.