BANSKÁ BYSTRICA. Poľské divadlá Grupa Coincidentia z Bialystoku a Nettheatre z Lublinu, české Divadlo loutek Ostrava a Divadlo Drak z Hradca Králového sú ocenenými 18. ročníka medzinárodného festivalu súčasného bábkového divadla Bábkarská Bystrica, ktorý sa v stredu večer skončil slávnostným udeľovaním cien.
Grupa Cointidentia s Nettheatrom získali za hru Turandot na motívy rovnomennej opery Giacoma Pucciniho Cenu Henryka Jurkowského, udeľovanú za tvorivý počin v bábkovom divadle pre dospelých. Ako uviedol predseda poroty, režisér a umelecký šéf Vroclavského bábkového divadla Jakub Krofta, inscenácia Turandot bola najoriginálnejšou a zároveň najprovokatívnejšou v súťaži. „Moderné bábkové divadlo akoby prekračuje hranice. Už to nie je len o marionetách či maňuškách. V porote sme sa zhodli, že tí Poliaci sa v tomto ohľade dostali zrejme najďalej. Tá inscenácia bola rozhodne najinšpiratívnejšia, provokatívna, taká drzá v dobrom zmysle slova, takže myslím, že si cenu zaslúži,“ povedal Krofta. Divadlo loutek Ostrava získalo za hru Lebensraum Cenu predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja za humánne posolstvo a Divadlo Drak za inscenáciu Dievčatko so zápalkami Cenu detskej poroty, o ktorú súťažili inscenácie pre deti.
Z desiatich krajín Európy
Na tohtoročnej Bábkarskej Bystrici mali diváci možnosť vidieť počas šiestich dní vyše 30 predstavení v podaní 23 divadiel a divadelných skupín z 10 európskych krajín. V súťaži o Cenu detského diváka bolo 11 inscenácií pre deti, o Cenu Henryka Jurkowského a Cenu predsedu BBSK sa uchádzalo šesť inscenácií pre dospelých. Jedným z kritérií výberu festivalových predstavení je, že ide o inscenácie, ktoré vznikli za posledné dva roky od minulého ročníka Bábkarskej Bystrice.
Festival Bábkarská Bystrica je bienále, organizuje ho banskobystrické Bábkové divadlo na Rázcestí. Od minulého ročníka je dramaturgicky rozdelený na časť s predstaveniami pre deti, ktorá bola v tomto ročníku prvé štyri festivalové dni, a nasledujúcu časť venovanú predstaveniam pre dospelých. Zámerom tohto rozdelenia, na ktoré odkazuje aj podtitul Dvojitý impulz, je zvýrazniť, že bábkové divadlo nie je žáner určený len deťom, ako sa často stereotypne vníma, popularizovať bábkové divadlo pre dospelých a tiež zrovnoprávniť ho s ostatnou divadelnou tvorbou pre dospelých. Podľa riaditeľky Bábkového divadla na Rázcestí Ivety Škripkovej sa nová dramaturgická koncepcia festivalu osvedčila, keďže na predstaveniach bolo plno a ľudia začali chodiť aj na bábkové divadlá pre dospelých.