BANSKÁ BYSTRICA. Obyvatelia novej banskobystrickej štvrte v lokalite Pršianska terasa a susednej obce Horné Pršany sú rukojemníkmi dohadovania sa mesta Banská Bystrica s Banskobystrickým samosprávnym krajom (BBSK) o tom, kto má byť investorom novej prístupovej cesty k ich obydliam.
Jediná prístupová cesta z Banskej Bystrice-Radvane je v zlom stave a nutná je dostavba novej z Banskej Bystrice-Kremničky. Na neúnosnú situáciu sa rozhodli kompetentných upozorniť aj petičnou akciou. „Terajšia cesta sa prepadá, je postavená na zosuvnom svahu, je úzka, nie je dimenzovaná na toľko áut, koľko tam teraz chodí. Nová cesta mala byť hotová ešte skôr, ako sa začalo stavať na Pršianskej terase,“ povedala členka petičného výboru a starostka Horných Pršian Anna Miartušová. Dodala, že tamojší obyvatelia sa boja, že keď sa stará cesta, po ktorej jazdí aj mnoho nákladných áut, ešte viac poškodí, zostanú odrezaní od sveta.
Novú cestu začala ešte v roku 2008 budovať banskobystrická mestská firma MBB v súvislosti s budovaním kanalizačného zberača, ktorá má na výstavbu cesty Kremnička – Pršianska terasa aj stavebné povolenie. V rokoch 2008 a 2009 sa koridor plánovanej cesty odlesnil a vybudoval sa tam zberač splaškovej kanalizácie z Pršianskej terasy. Podľa mesta by však zhruba 900-metrový úsek mala dostavať krajská samospráva. „Mesto Banská Bystrica zastáva názor, že predmetný úsek by mal byť preložkou cesty III. triedy, a tie patria pod pôsobnosť BBSK, a teda investorom a budúcim vlastníkom by mal byť BBSK.
Mesto prejavilo záujem riešiť spoločne túto situáciu a sme pripravení ponúknuť súčinnosť, ale v tomto prípade musí byť iniciatívny BBSK. Pripomeňme, že nie všetko, čo je na území mesta, je aj v kompetencii samosprávy. Mesto zodpovedá len za miestne komunikácie, nie za cesty II. a III. triedy,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa banskobystrického primátora Monika Pastuchová.
Banskobystrická župa však dáva od dostavby ruky preč s tým, že ide o zodpovednosť mesta. Ako pripomenul jej hovorca Peter Hajnala, BBSK vlastní cestu z Banskej Bystrice-Radvane cez Pršiansku terasu do Horných Pršian (III/066026), ktorá ešte pred povolením výstavby na Pršianskej terase zabezpečovala dopravné spojenie pre zhruba 400 obyvateľov Horných Pršian. Od roku 1981 sa však na Pršianskej terase na základe zmien územného plánu zóny vybudovalo vyše 300 bytov a desiatky rodinných domov. Na aktuálne dopravné zaťaženie, najmä na záťaž nákladnými autami v súvislosti s výstavbou, však existujúca cesta nebola dimenzovaná, čo bolo mestu známe aj pred povolením výstavby na Pršianskej terase. „Zákon o obecnom zriadení ukladá obciam a mestám povinnosť zabezpečovať výstavbu a údržbu miestnych komunikácií. Je zrejmé, že nedokončená komunikácia má charakter miestnej komunikácie, ktorá je podľa cestného zákona vlastníctvom obce alebo mesta,“ uviedol Hajnala a pripomenul, že na stavbu cesty Kremnička - Pršianska terasa má stavebné povolenie mestská firma MBB.
Podľa členky petičného výboru Evy Krchňavej by však župa, ak odmieta dostavať cestu z Kremničky, mala opraviť svoju cestu z Radvane. Podľa nej by si to vyžiadalo zhruba rovnako veľkú investíciu.