BANSKÁ BYSTRICA. Osem sviec, symbolizujúcich sedemdňový cyklus, /šesť dní stvorenia a siedmy deň odpočinku/, ktorý sa prelamuje v deň ôsmy, kedy prichádza z budúceho sveta Mesiáš s mierom a pokojom pre celý svet. Rozsvietené svetlá ako symbol znovuzasvätenia Božieho chrámu, ako symbol nádeje pre židovský národ v jeho najhroznejších chvíľach. Osem sviec sa v ôsmy deň Sviatku svetiel-Chanuka dnes po prvýkrát rozsvieti v Cikkerovej sieni na Radnici v Banskej Bystrici.
Slávnostný koncert, pod záštitou veľvyslanca Štátu Izrael, pána Alexandra Ben-Zvi a primátora Banskej Bystrice Petra Gogolu, zaháji modlitbou zástupca Židovskej náboženskej obce v Banskej Bystrici.
Projekt Chanuka Sameach už po druhý krát organizuje v spolupráci s Múzeom židovskej kultúry Slovenského národného múzea v Bratislave a jeho riaditeľom Pavlom Mešťanom , občianske združenie cult-E Európska kultúra. Projekt je realizovaný s finančnou podporou Úradu vlády SR a združenie jeho dramaturgiou vyzdvihuje multikulturalitu a multireligiozitu slovenských miest a fakt, že v identickom čase Vianoc prichádza ruka v ruke svetlo kresťanského sviatku so „Sviatkom svetiel“židovskej tradície.
Sviatok svetiel
Sviatok svetiel alebo Sviatok zasvätenia je židovským sviatkom, ktorý začína 25. dňa v židovskom mesiaci kislev a trvá osem dní. Je spomienkou na znovuzasvätenie Jeruzalemského chrámu Makabejcami po jeho znesvätení Antiochom IV. Epifanom. Chanuka tiež pripomína „zázrak oleja“. Podľa Talmudu našli Židia po príchode do Chrámu len jednu nádobu s čistým olivovým olejom, ktorý stačil pre chrámovú menoru na jeden deň. Zázrakom však olej horel 8 dní, čo stačilo, aby bol vylisovaný, pripravený a posvätený nový olej. Na pamäť tohto zázraku sa zapaľujú sviece a jedia sa jedlá pripravené na oleji. Každú noc chanuky sa po zapálení sviečok spieva pieseň Maoz cur/ Ó mocná skala/, ktorá sa spieva na melódiu zo stredovekého Nemecka a končí sa nádejou na príchod mesiáša a konečné vykúpenie.
Hľadanie dejinných súvislostí
Táto dôležitá časť obradu sa stala nielen súčasťou tohtoročného slávnostného koncertu na Radnici, kde okrem iných piesní v hebrejskom jazyku, v jazyku ivrit a v sefardskom jazyku zaznie aj Maoz cur v bravúrnom swingovom podaní Pražského jazzového septeta a sólistky, ale bola zároveň výzvou pre autorku projektu, Janu Orlickú, na hľadanie omnoho hlbších dejinných súvislostí.
Svetlo chanukového svietnika je zjednocujúcim prvkom každej židovskej rodiny. Zároveň je svetlo v metaforickej aj reálnej podobe oporou pre židovský národ počas mnohých ťažkých historických okamihov v jeho dejinách. Dramaturgia slávnostného koncertu bude gradovať v tomto zmysle a vrcholiť uvedením diela Todes Fuge, jedného z najvýznamnejších nemeckých povojnových lyrických básnikov 20. storočia, Paula Celana v zhudobnenej podobe autorom hudby a vynikajúcim jazzovým hudobníkom, Petrom Kořínkom, v podaní Komorného speváckeho zboru z Ostravy a Pražského jazzového septeta.
Sonety preložil v koncentračnom tábore
Svetoznáma báseň Todesfuge, vyšla v Paríži v roku 1952 ako súčasť Celanovej zbierky Mak a pamäť a opisuje hrôzy koncentračných táborov. Paul Celan, vlastným menom Paul Antschel, musel prerušiť štúdiá románskych jazykov a bol odsunutý do geta v roku 1941 a do roku 1944 pracoval na nútených prácach v rozličných táboroch, kde zároveň prišiel o matku aj otca. V táboroch popri upratovaní trosiek preložil Celan Shakespearove Sonety.
Dielo Todesfuge, ktoré rozsvieti 16.12.2012 o 18 hodine v Cikkerovej sieni Radnice v Banskej Bystrici svetlo nádeje pre židovský národ a budúce generácie , bolo uvedené pri príležitosti 60. výročia Ríšskej kryštálovej noci 15. novembra 1998 v Schwabische hall so svetoznámym jazzovým altsaxofonistom, Emilom Mangelsdorffom a odvysielané nemeckým rozhlasom.
Partnerom projektu je Židovská náboženská obec v Banskej Bystrici, Rotary club Banská Bystrica, mesto Banská Bystrica a Park kultúry a oddychu.
Autor: JO