BANSKÁ BYSTRICA . Ako najväčší úspech svojho doterajšieho pôsobenia vo funkcii primátora Banskej Bystrice označuje Peter Gogola to, že Banskobystričania sa začínajú stotožňovať s jeho víziou rozvoja mesta ako centra cestovného ruchu. Ako uviedol pre agentúru SITA pri hodnotení prvej polovice svojho funkčného obdobia, ľudia začínajú chápať, že cestovný ruch nie sú len hotely a penzióny, ale každý sa svojím spôsobom spolupodieľa na vytváraní atmosféry mesta a kvality života v ňom.
„Nie je to len o tých hoteloch a penziónoch, ale aj o obrovských množstvách služieb a aj tovarov, ktoré sa nabaľujú na fungovanie cestovného ruchu,“ povedal Gogola. Ako ďalej pripomenul, v deväťdesiatych rokoch zanikla väčšina pracovných miest v banskobystrických priemyselných podnikoch a v súčasnosti sú najväčšími zamestnávateľmi Rooseveltova nemocnica a Univerzita Mateja Bela. S veľkými investíciami do priemyslu nemožno v súčasnej situácii globálnej ekonomickej krízy počítať, čo ukazuje aj stav v čerstvo dobudovanom a zatiaľ takmer prázdnom banskobystrickom priemyselnom parku. Cestovný ruch pritom medziročne globálne a aj v priestore krajín V4 a na Slovensku rastie. „Vychádzal som z výsledkov prieskumu verejnej mienky, ktoré hovorili o tom, že Banskobystričania by chceli, aby ich mesto bolo atraktívne, čisté, bezpečné a poskytovalo dostatok pracovných príležitostí. A keď som si tieto štyri atribúty zlúčil do jedného, odpoveďou na to, ako ďalej Banská Bystrica, je rozvoj cestovného ruchu,“ zdôraznil primátor.
Medzi hlavné konkrétne kroky na podporu cestovného ruchu Gogola zaradil vytvorenie mestsko-súkromnej agentúry Visit BB, ktorej je mesto 30-percentným spoluvlastníkom, ako marketingového nástroja na propagáciu mesta a budovanie jeho marketingovej značky. Spolu s mestami Zvolen a Sliač a niekoľkými podnikateľskými subjektmi tiež Banská Bystrica založila na základe zákona o podpore cestovného ruchu oblastnú organizáciu cestovného ruchu Stredné Slovensko.
„Toto sú nástroje, ktorými, verím, že začneme postupne dosahovať výsledky a začne sa zvyšovať počet návštevníkov mesta a počet prenocovaní,“ uviedol Gogola s tým, že už má signály, že Banskú Bystricu začínajú na Slovensku vnímať ako centrum cestovného ruchu. „Ja som napríklad zachytil v štatistikách slovenského Googlu, že čo sa týka destinácií cestovného ruchu, bola Banská Bystrica piatym najvyhľadávanejším pojmom v tomto vyhľadávači, čo ma potešilo,“ podotkol primátor. Banská Bystrica sa podľa neho musí prezentovať nielen sama osebe, ale spolu s celým regiónom. „Tá filozofia rozvoja cestovného ruchu počíta s tým, že Banská Bystrica je skvelá základňa pre fakultatívne výlety do okolia. Lebo v okruhu 50 kilometrov je tu v podstate všetko – kúpele, jaskyne, hory, kúpaliská, zimné športoviská, čokoľvek. Z tohto pohľadu bolo kľúčovým krokom založenie oblastnej organizácie cestovného ruchu,“ povedal Gogola.
Napĺňanie svojej vízie pretvárania Banskej Bystrice na centrum cestovného ruchu prirovnal k pestovaniu bambusu, ktorý prvé tri roky rastie veľmi pomaly, lebo si tvorí masívny koreňový systém, a až potom začne rýchlo rásť. „Sme v štádiu, keď zapúšťame tie korene. Mal som niekoľko stretnutí s podnikateľmi a pripravujem ďalšie stretnutia s nimi, aby pochopili, že investícia do cestovného ruchu a do služieb pre návštevníkov mesta je to, čo môže jednak vytvárať pracovné príležitosti v meste a aj im vytvárať zaujímavý zisk,“ uviedol primátor. Veľký potenciál vidí najmä v návštevníkoch z Ruskej federácie, preto ho potešilo aktuálne zjednodušenie pravidiel udeľovania víz Rusom.