BANSKÁ BYSTRICA. Mnohostranné využitie dekoračnej svetelnej brány za 18 800 eur pri mnohých podujatiach, ktorým banskobystrická mestská samospráva ešte začiatkom minulého roka zdôvodňovala primeranosť ceny tohto zariadenia, sa vlani nekonalo.
Po skončení minulého vianočného obdobia mesto svetelnú bránu opäť využilo až ako súčasť aktuálnej vianočnej výzdoby. Ako v tejto súvislosti uviedla vedúca odboru propagácie mesta Karin Graciasová Šikulová, využitie brány pri iných podujatiach by si totiž vyžadovalo ďalšie náklady. „Mesto Banská Bystrica deklarovalo záujem využívať svetelnú bránu aj v rámci iných podujatí, napríklad veľkonočných sviatkov. Napokon však výzdobu nerealizovalo, pretože primárnym sa stalo zachovanie vitálnych funkcií mesta,“ uviedla Graciasová Šikulová.
Nákup svetelnej brány, respektíve oblúka s rozmermi päť krát šesť metrov z odľahčeného hliníka, ozdobeného svetelnými girlandami zo zhruba (podľa údajov od mesta) 10-tisíc malých LED žiaroviek, pozostával z dvoch zákaziek.
Prvou bola konštrukcia kovovej brány vrátane dovozu, servisu a montáže, za ktorú mesto zaplatilo prešovskej firme Blue Butterfly Design 9 700 eur. Druhou boli girlandy s osvetlením a dva svetelné veľkoplošné nápisy "Banskobystrické Vianoce", z ktorých jeden bol osadený na bráne a jeden na hlavnom pódiu na námestí, a mesto za ňu zaplatilo prešovskej firme Binder Mediation & Consulting 9 100 eur. "Pri obstarávaní zákaziek bolo postupované štandardným spôsobom podľa zákona o verejnom obstarávaní.
Tri ponuky
V rámci prieskumu trhu sme získali tri ponuky, pričom spoločnosť s najnižšou ponukou realizovala zákazku," zdôraznila začiatkom minulého roka Graciasová Šikulová. Na otázku primeranosti ceny vtedy hovorkyňa primátora Monika Pastuchová uviedla, že ide o výsledok viacerých aspektov, z ktorých medzi najdôležitejšie patrí bezpečnosť. „Navyše nejde o jednorazovú záležitosť, toto zariadenie bude mesto používať dlhodobo pri mnohých podujatiach," uviedla Pastuchová a dodala, že dodávateľ poskytuje aj servis a zabezpečenie obmieňania doplnkov na bránu.
Sporná ceny brány
Podľa Obchodného registra obe firmy, ktoré zákazky na konštrukciu brány a svetelnú výzdobu dostali, sídlia na tej istej adrese, zhodné majú aj meno majiteľa. Podľa zákona o verejnom obstarávaní nemusí mesto pri takzvaných podprahových zákazkách - čo sú zákazky s predpokladanou hodnotou nižšou ako 10 000 eur - vyhlásiť súťaž, ale stačí mu vybrať dodávateľa len na základe prieskumu trhu oslovením aspoň troch potenciálnych dodávateľov. Primátor Peter Gogola nechcel možné účelové rozdelenie zákazky komentovať s tým, že podklady na nákup osobne nevydával. Cena 18 800 eur sa mu však privysoká nevidela. "Aj keď cena tej brány nie je nízka, vzhľadom na to, že má využiteľnosť na desať, možno dvadsať rokov, pri rozložení na to obdobie z toho vôbec nie som znepokojený alebo že by ma to nejako vyrušovalo," povedal vo februári Gogola.