Pancierový vlak Štefánik ide na pol roka do Utrechtu

Na svetovú výstavu vojenských vlakových súprav ide súprava Štefánik.

Vlak Štefánik predviedli v lete 2011 na Medzinárodných leteckých dňoch.Vlak Štefánik predviedli v lete 2011 na Medzinárodných leteckých dňoch. (Zdroj: ARCHÍV SME – JÁN KROŠLÁK)

Proti Nemcom sme nasadili v SNP tri pancierové vlaky, vznikli prestavbou z klasických.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka SME.

ZVOLEN. Organizátori jednej z najväčších výstav o histórii železníc v Európe si vyžiadali slovenský pancierový vlak Štefánik.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Holanďania si požičali vlak na pol roka a budú ho ukazovať ako súčasť rozsiahleho projektu Vlaky vo vojne.

Tento pancierový vlak zasiahol prvý raz do bojov v Slovenskom národnom povstaní.

Po potlačení ho Nemci používali na výcvik svojich posádok. Jeho osud po vojne je neznámy. Zachoval sa len jeden vozeň.

SkryťVypnúť reklamu

Nasadili ho proti NemcomNa otvorení výstavy 30. marca pri príležitosti 300. výročia Utrechtského mieru by mali prvý raz vidieť podľa informácií Holanďanov opancierované vozne Štefánika aj členovia kráľovskej rodiny a holandskej vlády.

Pancierový vlak Štefánik prestavali počas II. svetovej vojny z klasického vlaku za dva týždne. Do bojov v povstaní ho nasadili prvý raz 5. mája 1944 pri Starej Kremničke proti nemeckej armáde. Niekoľkokrát ho poškodilo nemecké letectvo.

Fakty

vlak Štefánik

pancierový vlak Štefánik mohol odviesť 70 vojakov,

mal tykadlový vozeň, ktorý chránil pred mínami, tankový aj guľometný vozeň

počas SNP ho niekoľkokrát poškodilo nemecké letectvo,

po potlačení SNP vlak využívali Nemci na výcvik vlastných posádok .

Historik Múzea SNP Marián Uhrin hovorí, že po potlačení povstania zostal v Uľanke pri Banskej Bystrici, pretože ho zablokovali ustupujúce vlakové súpravy.

SkryťVypnúť reklamu

Odtiaľ ho Nemci previezli do českých Mílovíc, kde ho používali na výcvik posádok nemeckých pancierových vlakov.

Minimálne jeden slovenský pancierový vozeň ešte použili v poslednom roku vojny. Slovensko malo počas vojny štyri pancierové vlaky.

Štefánik, Hurban, Masaryk a Bernolák. Ten posledný vyrobila slovenská armáda pre boj na ruskom fronte priamo na Ukrajine.

Plechy boli tenkéŠtefánik a Hurban boli pomerne jednoduché. Pre nedostatok materiálu a času opancierovali vozne tenkým kotlovým plechom. Až tretí vlak v poradí, Masaryk, dostal hrubšie plechy, ktoré pôvodne vyrobili v Podbrezovej pre nemecké ponorky.

Štefánik vozil približne 70 povstaleckých vojakov. Rušeň tlačil pred sebou takzvaný tykadlový vozeň naložený koľajnicami, ktorý chránil súpravu pred mínami na trati.

SkryťVypnúť reklamu

Za ním bol zapojený tankový vozeň, lokomotíva a guľometný vozeň. Veliteľa povstaleckej armády generála Jána Goliana takýto vlak nadchol a okamžite vydal rozkaz na stavbu ďalších.

Aj Hurban mal tenké plechy, ale bol lepšie vyzbrojený. Zasiahol do bojov pri Banskej Bystrici a pri Heľpe, kde kryl ústup povstaleckých jednotiek. Odtiaľ ho odzbrojený presunuli do harmaneckého tunela, kde zostal s Masarykom.

Veľký projektZo všetkých pancierových vlakov sa zachovali len dva vozne. Z pôvodného Štefánika len tankový. V kolekcii pre Utrecht sa preto objavia aj dve repliky.

„Štefánik je jedinečný. Neviem o tom, že by sa zachoval v Európe nejaký improvizovaný pancierový vlak prestavaný z klasického. Ťažkej bojovej techniky, ktorá reálne bojovala v SNP, sa zachovalo málo. To, čo je, sa dá zrátať na prstoch jednej ruky,“ hovorí Uhrin.

"Pre Múzeum SNP v Banskej Bystrici je to jeden z najvýznamnejších výstavných projektov v histórii,“ hovorí riaditeľ múzea Stanislav Mičev.

V Utrechte predstavia okrem Štefánika ďalších pätnásť vojenských vlakových súprav z celého sveta.

Projekt „Oživili sme pancierový vlak“ Múzeum SNP spojilo aj s výstavami o Slovenskom národnom povstaní a pancierových vlakoch.

Do Utrechtu vlaky dotiahnu ťahačeVozne boli po desaťročiach vonku v zlom stave.

ZVOLEN. Pancierový vlak sa dostane na výstavu do Holandska po koľajniciach do Bratislavy a odtiaľ ho prevezú do Utrechtu na špeciálnych ťahačoch. Vystavovať ho budú bez lokomotívy, prevoz 60-­tonového rušňa je nepredstaviteľný.

Železničné opravovne a strojárne vo Zvolene musia do konca marca stihnúť generálnu rekonštrukciu originálneho guľometného a pôvodného tankového vozňa. Vozne opravujú od Vianoc.

Vedúci prevádzky ŽOS Peter Oravec hovorí, že okolo 20. februára by mali byť hotové. Delový už stačí len natrieť a na guľometnom opravia strechu, vymenia drevený strop a interiér.

„Guľometný vozeň je pravdepodobne z Hurbana alebo Masaryka. Priviezli ho vo veľmi zlom stave. Päťdesiat rokov stál von v areáli Múzea SNP. Drevené časti boli zhnité.“

Rekonštrukciu za približne desaťtisíc eur platí Múzeum SNP so ŽOS Zvolen.

Daniel Vražda

Vlaky

Ilustračné foto

Vlaky by mohli začať premávať v auguste.


TASR 1
Martin Pekár.

Reformy sú nevyhnutné, ale prichádzajú neskoro, tvrdí hnutie.


TASR 12
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  1. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  8. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 10 405
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 10 185
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 885
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 031
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 240
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 865
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 786
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 574
  1. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky.
  2. Rastislav Puchala: Fico má pravdu. Režimy v Číne a Vietname sú vysoko inšpiratívne
  3. Tomáš Hrubý: Byt bez dverí
  4. Martin Turčan: Copak je to za vojáka?
  5. Erik Kriššák: Radoslava Hubeková – Intersvet
  6. Vladimír Čuchran: Vojačkovia
  7. Ľubica Adamková: Máte PZP? Takto vás môže prekvapiť.
  8. Oskar Kaman: Staromešťan opäť na odstrel
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 912
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 123
  3. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 980
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 376
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 6 027
  6. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 852
  7. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 650
  8. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 646
  1. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  2. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  3. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  4. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  6. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  8. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Cesta je prejazdná.


Na mieste dopravnej nehody autobusu a osobného auta.

Zasahujú všetky záchranné zložky.


Ilustračné foto.

Dušana Mittera útočník napadol v garáži.


SITA 1
Pohľad zhora na Dunajskú Stredu.

Srdce Žitného ostrova zažilo mafiánsku masakru.


  1. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky.
  2. Rastislav Puchala: Fico má pravdu. Režimy v Číne a Vietname sú vysoko inšpiratívne
  3. Tomáš Hrubý: Byt bez dverí
  4. Martin Turčan: Copak je to za vojáka?
  5. Erik Kriššák: Radoslava Hubeková – Intersvet
  6. Vladimír Čuchran: Vojačkovia
  7. Ľubica Adamková: Máte PZP? Takto vás môže prekvapiť.
  8. Oskar Kaman: Staromešťan opäť na odstrel
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 912
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 123
  3. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 980
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 376
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 6 027
  6. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 852
  7. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 650
  8. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 646
  1. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  2. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  3. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  4. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  6. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  8. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu