Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:56

Pancierový vlak Štefánik ide na pol roka do Utrechtu

Na svetovú výstavu vojenských vlakových súprav ide súprava Štefánik.

Vlak Štefánik predviedli v lete 2011 na Medzinárodných leteckých dňoch.Vlak Štefánik predviedli v lete 2011 na Medzinárodných leteckých dňoch. (Zdroj: ARCHÍV SME – JÁN KROŠLÁK)

Proti Nemcom sme nasadili v SNP tri pancierové vlaky, vznikli prestavbou z klasických.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka SME.

ZVOLEN. Organizátori jednej z najväčších výstav o histórii železníc v Európe si vyžiadali slovenský pancierový vlak Štefánik.

Holanďania si požičali vlak na pol roka a budú ho ukazovať ako súčasť rozsiahleho projektu Vlaky vo vojne.

Tento pancierový vlak zasiahol prvý raz do bojov v Slovenskom národnom povstaní.

Po potlačení ho Nemci používali na výcvik svojich posádok. Jeho osud po vojne je neznámy. Zachoval sa len jeden vozeň.

Nasadili ho proti Nemcom

Na otvorení výstavy 30. marca pri príležitosti 300. výročia Utrechtského mieru by mali prvý raz vidieť podľa informácií Holanďanov opancierované vozne Štefánika aj členovia kráľovskej rodiny a holandskej vlády.

Pancierový vlak Štefánik prestavali počas II. svetovej vojny z klasického vlaku za dva týždne. Do bojov v povstaní ho nasadili prvý raz 5. mája 1944 pri Starej Kremničke proti nemeckej armáde. Niekoľkokrát ho poškodilo nemecké letectvo.

Fakty
vlak Štefánik
  • pancierový vlak Štefánik mohol odviesť 70 vojakov,
  • mal tykadlový vozeň, ktorý chránil pred mínami, tankový aj guľometný vozeň
  • počas SNP ho niekoľkokrát poškodilo nemecké letectvo,
  • po potlačení SNP vlak využívali Nemci na výcvik vlastných posádok .

Historik Múzea SNP Marián Uhrin hovorí, že po potlačení povstania zostal v Uľanke pri Banskej Bystrici, pretože ho zablokovali ustupujúce vlakové súpravy.

Odtiaľ ho Nemci previezli do českých Mílovíc, kde ho používali na výcvik posádok nemeckých pancierových vlakov.

Minimálne jeden slovenský pancierový vozeň ešte použili v poslednom roku vojny. Slovensko malo počas vojny štyri pancierové vlaky.

Štefánik, Hurban, Masaryk a Bernolák. Ten posledný vyrobila slovenská armáda pre boj na ruskom fronte priamo na Ukrajine.

Plechy boli tenké

Štefánik a Hurban boli pomerne jednoduché. Pre nedostatok materiálu a času opancierovali vozne tenkým kotlovým plechom. Až tretí vlak v poradí, Masaryk, dostal hrubšie plechy, ktoré pôvodne vyrobili v Podbrezovej pre nemecké ponorky.

Štefánik vozil približne 70 povstaleckých vojakov. Rušeň tlačil pred sebou takzvaný tykadlový vozeň naložený koľajnicami, ktorý chránil súpravu pred mínami na trati.

Za ním bol zapojený tankový vozeň, lokomotíva a guľometný vozeň. Veliteľa povstaleckej armády generála Jána Goliana takýto vlak nadchol a okamžite vydal rozkaz na stavbu ďalších.

Aj Hurban mal tenké plechy, ale bol lepšie vyzbrojený. Zasiahol do bojov pri Banskej Bystrici a pri Heľpe, kde kryl ústup povstaleckých jednotiek. Odtiaľ ho odzbrojený presunuli do harmaneckého tunela, kde zostal s Masarykom.

Veľký projekt

Zo všetkých pancierových vlakov sa zachovali len dva vozne. Z pôvodného Štefánika len tankový. V kolekcii pre Utrecht sa preto objavia aj dve repliky.

„Štefánik je jedinečný. Neviem o tom, že by sa zachoval v Európe nejaký improvizovaný pancierový vlak prestavaný z klasického. Ťažkej bojovej techniky, ktorá reálne bojovala v SNP, sa zachovalo málo. To, čo je, sa dá zrátať na prstoch jednej ruky,“ hovorí Uhrin.

"Pre Múzeum SNP v Banskej Bystrici je to jeden z najvýznamnejších výstavných projektov v histórii,“ hovorí riaditeľ múzea Stanislav Mičev.

V Utrechte predstavia okrem Štefánika ďalších pätnásť vojenských vlakových súprav z celého sveta.

Projekt „Oživili sme pancierový vlak“ Múzeum SNP spojilo aj s výstavami o Slovenskom národnom povstaní a pancierových vlakoch.

Do Utrechtu vlaky dotiahnu ťahače

Vozne boli po desaťročiach vonku v zlom stave.

ZVOLEN. Pancierový vlak sa dostane na výstavu do Holandska po koľajniciach do Bratislavy a odtiaľ ho prevezú do Utrechtu na špeciálnych ťahačoch. Vystavovať ho budú bez lokomotívy, prevoz 60-­tonového rušňa je nepredstaviteľný.

Železničné opravovne a strojárne vo Zvolene musia do konca marca stihnúť generálnu rekonštrukciu originálneho guľometného a pôvodného tankového vozňa. Vozne opravujú od Vianoc.

Vedúci prevádzky ŽOS Peter Oravec hovorí, že okolo 20. februára by mali byť hotové. Delový už stačí len natrieť a na guľometnom opravia strechu, vymenia drevený strop a interiér.

„Guľometný vozeň je pravdepodobne z Hurbana alebo Masaryka. Priviezli ho vo veľmi zlom stave. Päťdesiat rokov stál von v areáli Múzea SNP. Drevené časti boli zhnité.“

Rekonštrukciu za približne desaťtisíc eur platí Múzeum SNP so ŽOS Zvolen.

Daniel Vražda

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  2. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  3. Keď ekológia spája
  4. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  5. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  10. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 820
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 523
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 516
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 006
  5. Od Česka až po Jadran 3 974
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 519
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 153
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 085
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 758
  10. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 241
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj akú posilu zo zámoria dotiahol HKM, čo čaká na kabínu Vionu po úspešnej sezóne, prejdeme si aj účinkovanie Slovákov v Tokiu a pozrieme sa aj na to, či bude Ronaldo pokračovať v Juventuse.


2 h
Múzeum SNP.

Verejnosť bude môcť podľa riaditeľa Mičeva nahliadnuť do útrob múzea a uvidí predmety, ktoré doteraz boli prístupné iba hŕstke odborníkov.


SITA 23 h
Ján Nosko a maskot podujatia.

Maskotom športového podujatia sa stal banský škriatok.


MOJ 26. júl
Rudlová. Ilustračné foto.

Po štyroch rokoch dostali stavebné povolenie.


26. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Za Chovana sme nedostali šesťcifernú sumu, prezradil Martin Ondrejka.


(KIJ) 26. júl

Zaznamenaná bola aj škodová udalosť.


26. júl

Na miesto udalosti bol vyslaný súdny lekár.


TASR 26. júl

Primátor Novák opäť žiada zvýšenie rýchlosti na ceste medzi Prievidzou a Novákmi na sto kilometrov za hodinu. O zvýšení rýchlosti na tomto úseku sa hovorí už desať rokov.


27. júl

Už ste čítali?