Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:56

Pancierový vlak Štefánik ide na pol roka do Utrechtu

Na svetovú výstavu vojenských vlakových súprav ide súprava Štefánik.

Vlak Štefánik predviedli v lete 2011 na Medzinárodných leteckých dňoch.Vlak Štefánik predviedli v lete 2011 na Medzinárodných leteckých dňoch. (Zdroj: ARCHÍV SME – JÁN KROŠLÁK)

Proti Nemcom sme nasadili v SNP tri pancierové vlaky, vznikli prestavbou z klasických.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka SME.

ZVOLEN. Organizátori jednej z najväčších výstav o histórii železníc v Európe si vyžiadali slovenský pancierový vlak Štefánik.

Holanďania si požičali vlak na pol roka a budú ho ukazovať ako súčasť rozsiahleho projektu Vlaky vo vojne.

Tento pancierový vlak zasiahol prvý raz do bojov v Slovenskom národnom povstaní.

Po potlačení ho Nemci používali na výcvik svojich posádok. Jeho osud po vojne je neznámy. Zachoval sa len jeden vozeň.

Nasadili ho proti Nemcom

Na otvorení výstavy 30. marca pri príležitosti 300. výročia Utrechtského mieru by mali prvý raz vidieť podľa informácií Holanďanov opancierované vozne Štefánika aj členovia kráľovskej rodiny a holandskej vlády.

Pancierový vlak Štefánik prestavali počas II. svetovej vojny z klasického vlaku za dva týždne. Do bojov v povstaní ho nasadili prvý raz 5. mája 1944 pri Starej Kremničke proti nemeckej armáde. Niekoľkokrát ho poškodilo nemecké letectvo.

Fakty
vlak Štefánik
  • pancierový vlak Štefánik mohol odviesť 70 vojakov,
  • mal tykadlový vozeň, ktorý chránil pred mínami, tankový aj guľometný vozeň
  • počas SNP ho niekoľkokrát poškodilo nemecké letectvo,
  • po potlačení SNP vlak využívali Nemci na výcvik vlastných posádok .

Historik Múzea SNP Marián Uhrin hovorí, že po potlačení povstania zostal v Uľanke pri Banskej Bystrici, pretože ho zablokovali ustupujúce vlakové súpravy.

Odtiaľ ho Nemci previezli do českých Mílovíc, kde ho používali na výcvik posádok nemeckých pancierových vlakov.

Minimálne jeden slovenský pancierový vozeň ešte použili v poslednom roku vojny. Slovensko malo počas vojny štyri pancierové vlaky.

Štefánik, Hurban, Masaryk a Bernolák. Ten posledný vyrobila slovenská armáda pre boj na ruskom fronte priamo na Ukrajine.

Plechy boli tenké

Štefánik a Hurban boli pomerne jednoduché. Pre nedostatok materiálu a času opancierovali vozne tenkým kotlovým plechom. Až tretí vlak v poradí, Masaryk, dostal hrubšie plechy, ktoré pôvodne vyrobili v Podbrezovej pre nemecké ponorky.

Štefánik vozil približne 70 povstaleckých vojakov. Rušeň tlačil pred sebou takzvaný tykadlový vozeň naložený koľajnicami, ktorý chránil súpravu pred mínami na trati.

Za ním bol zapojený tankový vozeň, lokomotíva a guľometný vozeň. Veliteľa povstaleckej armády generála Jána Goliana takýto vlak nadchol a okamžite vydal rozkaz na stavbu ďalších.

Aj Hurban mal tenké plechy, ale bol lepšie vyzbrojený. Zasiahol do bojov pri Banskej Bystrici a pri Heľpe, kde kryl ústup povstaleckých jednotiek. Odtiaľ ho odzbrojený presunuli do harmaneckého tunela, kde zostal s Masarykom.

Veľký projekt

Zo všetkých pancierových vlakov sa zachovali len dva vozne. Z pôvodného Štefánika len tankový. V kolekcii pre Utrecht sa preto objavia aj dve repliky.

„Štefánik je jedinečný. Neviem o tom, že by sa zachoval v Európe nejaký improvizovaný pancierový vlak prestavaný z klasického. Ťažkej bojovej techniky, ktorá reálne bojovala v SNP, sa zachovalo málo. To, čo je, sa dá zrátať na prstoch jednej ruky,“ hovorí Uhrin.

"Pre Múzeum SNP v Banskej Bystrici je to jeden z najvýznamnejších výstavných projektov v histórii,“ hovorí riaditeľ múzea Stanislav Mičev.

V Utrechte predstavia okrem Štefánika ďalších pätnásť vojenských vlakových súprav z celého sveta.

Projekt „Oživili sme pancierový vlak“ Múzeum SNP spojilo aj s výstavami o Slovenskom národnom povstaní a pancierových vlakoch.

Do Utrechtu vlaky dotiahnu ťahače

Vozne boli po desaťročiach vonku v zlom stave.

ZVOLEN. Pancierový vlak sa dostane na výstavu do Holandska po koľajniciach do Bratislavy a odtiaľ ho prevezú do Utrechtu na špeciálnych ťahačoch. Vystavovať ho budú bez lokomotívy, prevoz 60-­tonového rušňa je nepredstaviteľný.

Železničné opravovne a strojárne vo Zvolene musia do konca marca stihnúť generálnu rekonštrukciu originálneho guľometného a pôvodného tankového vozňa. Vozne opravujú od Vianoc.

Vedúci prevádzky ŽOS Peter Oravec hovorí, že okolo 20. februára by mali byť hotové. Delový už stačí len natrieť a na guľometnom opravia strechu, vymenia drevený strop a interiér.

„Guľometný vozeň je pravdepodobne z Hurbana alebo Masaryka. Priviezli ho vo veľmi zlom stave. Päťdesiat rokov stál von v areáli Múzea SNP. Drevené časti boli zhnité.“

Rekonštrukciu za približne desaťtisíc eur platí Múzeum SNP so ŽOS Zvolen.

Daniel Vražda

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 461
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 595
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 378
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 740
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 250
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 047
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 779
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 501
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 238
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 033
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovenské národné povstanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky, Milan Rastislav Štefánik, Oslavy SNP

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Koronavírus Banskobystrický kraj: Starostka Baďana varí členom tímu obed (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Pilotné testovanie v Bardejove.
Takýto rad sa tvoril ráno v Jakube.

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.
.

Banská Bystrica nemá dostatok zdravotníkov na plošné testovanie

Primátor Ján Nosko vyzval zdravotníkov, aby sa hlásili na regionálnom veliteľstve vo Zvolene

Ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Primátor Kysuckého Nového Mesta čaká odpoveď od armády

V liste upozornil na to, že celoplošné testovanie nemôžu za takýchto podmienok zvládnuť.Problémom je aj firma Schaeffler s tisíckami zamestnancov.

Už ste čítali?