BANSKÁ BYSTRICA. Množstvo potravinových škandálov, ktoré sa na spotrebiteľov zosypali v poslednom období hlavne z veľkých obchodných sietí, zvyšuje na Slovensku záujem o kvalitnú produkciu domácich výrobcov a organizovanie farmárskych trhov. V Banskej Bystrici existuje šanca, že by sa takéto trhy mohli organizovať pravidelne. Na ich potrebu poukázala aj poslankyňa mestského zastupiteľstva Lucia Skokanová. „Téma pravidelnej organizácie farmárskych trhov ma zaujala z podnetu viacerých Banskobystričanov , ako aj diskusií na sociálnych sieťach,“ povedala.
Prínos pre obyvateľov vidí predovšetkým v možnosti zakúpiť si zdravé lokálne produkty priamo od výrobcov. „Organizácia farmárskych trhov má však aj spoločenský rozmer a je jednou z možností, ako oživiť naše námestie. Obyvatelia by mali možnosť nielen si nakúpiť, ale sa aj stretnúť s priateľmi a posedieť si s nimi,“ doplnila. Ak by sa podľa nej podarilo k trhom pridružiť menšie kultúrne vystúpenie miestnych hudobníkov alebo hercov, bolo by to príjemným spestrením hlavne v jarných a letných mesiacoch. „V tejto veci som začala komunikovať s PKO, ktoré by mohlo túto aktivitu zastrešiť,“ doplnila.
Ako v odpovedi na poslaneckú interpeláciu konštatoval ekonomický námestník Branislav Slaný, farmársky trh sa konal už pred niekoľkými rokmi pri Barbakane na tržnici. Jeho organizátorom bol vtedy samosprávny kraj. Počas konania trhu sa však objavili problémy s autami a zásobovaním v tomto priestore.
Farmársky trh zorganizovalo PKO aj v minulom roku. „Po konzultácií s pracovníkmi PKO by bolo vhodné využiť pre tento účel iné priestory, napríklad pri malej stanici v Radvani a začať s tradíciou farmárskeho trhoviska. Farmársky trh je dobrá myšlienka, samozrejme vo vhodných priestoroch. Mesto bude tieto aktivity PKO podporovať aj v budúcnosti,“ konštatuje sa v interpelácii.
Skúsenosti s farmárským trhom už majú aj v Kremnici, kde tieto aktivity zastrešuje združenie Centrum Tymián. Ako nám povedala zástupkyňa združenia Betty Mršková, ľudí táto forma predaja oslovila. „Farmárom, ktorých sme tam prezentovali, narástol počet odberateľov,“ povedala.
Výbornou príležitosťou podľa nej bolo aj to, že sa ľudia mohli stretnúť s farmármi osobne, spoznať ich a tak vedeli, od koho si produkty kupujú. „Rovnako to malo význam aj pre samotných farmárov, ktorí sú odkázaní na dôveru zákazníka,“ povedala Betty Mršková. „Pre nás, čo sme sa združili v Tymiáne, bola prezentácia prínosom, dali sme si v rámci projektu vytlačiť aj letáčky. V súčasnosti uvažujeme o spoločnom predajnom mieste. Zákazníci by tak nemuseli chodiť za tovarom až na farmy, ale farmár by im tovar na základe požiadavky doviezol na toto predajné miesto.