Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Obyvateľov Lillestromu vozí do Osla Slovák

Hoci prakticky celý život strávil na kolesách, robiť vodiča autobusu v Nórsku vôbec nebolo spočiatku jednoduché.

Nórsko spoznáva Ján Mlynár doslova za jazdy.Nórsko spoznáva Ján Mlynár doslova za jazdy. (Zdroj: archív J.M.)

Už len naučiť sa po nórsky, či prekľučkovať úzkymi uličkami Osla bola pre Zvolenčana Jána Mlynára veľká výzva.

BANSKÁ BYSTRICA. Zvolenčan Ján Mlynár, ktorého ľudia na Slovensku poznajú aj ako prezidenta Slovenskej únie vodičov, takmer štyridsať rokov jazdí na všetkom, čo má kolesá.

Na začiatku v nákladnej doprave to bol kamión a posledné roky bol šoférom autobusu v súkromnej spoločnosti, ktorá prepravovala dovolenkárov do dovolenkových destinácií.

Pracovať ako vodič linkového autobusu v chladnom Nórsku – to však predsa len bola veľká výzva. Mlynár však nie je človekom, ktorý by sa akejkoľvek výzvy zľakol.

Skryť Vypnúť reklamu

„Aby som túto prácu získal, musel som sa naučiť po nórsky, zorientovať sa v preplnených kruhových križovatkách, jazdiť po úzkych uličkách Osla,“ povedal. Dodal, že už len vystaviť platný cestovný lístok v správnej cene považoval za veľmi zložité, keďže niekedy pasažier cestuje aj cez štyri platobné zóny.

Ponuku agentúry, ktorá robila nábor do firmy na miesto vodiča autobusu v Nórsku, mu našla na internete dcéra.

„Na pracovnú ponuku som zareagoval a dostal pozvanie na konkurz. Ten sa skladal z osobného pohovoru s pracovníkom agentúry a z jazdy autobusom so zástupcami spoločnosti po bratislavskej Petržalke. No a musel som vniknúť do základov nórčiny, čo tiež nebola žiadna sranda,“ hovorí.

Pohovorom prešiel bez väčších problémov. Vyhrané však zďaleka nemal, keďže na neho čakal trojmesačný kurz nórčiny.

Skryť Vypnúť reklamu

„Bolo to veľmi náročné.“ hovorí dnes už s úsmevom. „Každý deň osem hodín štúdia. Potom domáce úlohy a učenie," spomína na neľahké obdobie Ján.

Prišla aj chvíľa, keď mal toho plné zuby a chcel to vzdať a vtedy ho najviac podporila manželka a dcéry. Priznáva, že nie každý záujemca ten tlak vydržal. Dvaja kamaráti to vzdali , on a sedem jeho kamarátov úspešne doštudovalo.janci1.jpg

FOTO- ARCHÍV J.M.

Ako chutí kebab v Osle?

V Osle, ktorému sa hovorí aj mesto prisťahovalcov, žije množstvo cudzincov a prevládajú obyvatelia Blízkeho východu. Tí chodia oblečení vo svojich typických odevoch a vtlačili mestu charakteristický kolorit.

„Z každého rohu rozvoniava kebab alebo pizza. Stretnúť a vidieť žobrajúcich Rumunov nie je žiadnou zvláštnosťou,“ hovorí.

Skryť Vypnúť reklamu

Dlhoročné jazdenie na cestách s kamiónom a pobyty v cudzine ho naučili sa zvŕtať aj pri sporáku. „Pizzu a kebab nemôžem jesť stále a stravovať sa v reštauráciách si dovolia len niektorí Nóri. Je to tu veľmi drahé. "

Preto si v prvých mesiacoch pobytu varil sám a bolo dobrým rozhodnutím po preradení do Lillestromu zavolať manželke, aby vycestovala za ním.

„Nie nadarmo sú slovenské ženy najlepšie kuchárky a košele sú tiež vždy snehobiele, uniforma riadne vyžehlená,“ pochvaľuje si prítomnosť manželky v severskej krajine.

Po absolvovaní základného jazykového kurzu v Nórsku už pracuje aj ona a hoci nie na plný úväzok , tiež pomáha finančne preklenúť vysoké poplatky.

Napríklad len za koncesiu na televízor zaplatíte ročne asi 400 eur a k tomu poistka za auto, ročná daň za auto, poplatky za diaľnice a aj za cestu do Osla v zimnom období, a to za používanie hrotov na pneumatikách.

A tiež za drahý benzín ktorý stojí cca 2 eurá, hoci každý víkend idú ceny benzínu a nafty o 1 Nórsku korunu smerom dole. Do práce dochádza Ján dvanásť kilometrov niekedy aj dva krát cez deň, keď má delenú smenu.

„Nóri nakupujú lacnejšie vo Švédsku, pričom zarábajú priemerne tri- až štyritisíc eur. Všetko je tam však niekoľkonásobne drahšie ako na Slovensku. Tak ako Slováci chodia nakupovať do Poľska, Nóri a aj Slováci, žijúci v Osle a jeho okolí sa vyberajú za lacnejšími potravinami a iným tovarom do susedného blízkeho Švédska.janci3.jpg

FOTO- ARCHÍV J.M.

Drahá „opica“

"V nórskom bežnom obchode alebo supermarkete kúpite z alkoholu len pivo, alkohol a víno musíte kúpiť len vo vybraných obchodoch,“ hovorí.

Dodáva, že fľaša vína sa dá kúpiť už od 10 eur, ale aj viac a fľaška tvrdého alkoholu stojí v Nórsku zhruba od 30 eur a značkový alkohol vás vyjde aj na 100 za fľašu.

Jedna škatuľka Marlboriek stojí 12 eur. Každému, kto má problém s alkoholom, alebo s fajčením Ján radí, aby strávil aspoň nejaký čas v Nórsku.

Čo sa týka chleba, predávajú ho tu množstvo druhov a je drahý, stojí 6 - 7 eur, maslo je slané, ryby napriek blízkosti mora sú tiež veľmi predražené.

„Na dobré chrumkavé rožky zabudnite a nekúpite ani lúpačky s makom alebo orechmi." Najviac problémov má Jánova manželka s múkou. Taká, ako na Slovensku, sa tu kúpiť nedá a bryndzu na halušky a slovenské oštiepky si prinášajú z domu ako najväčšiu špecialitu.

Kvalitný sociálny systém

Ján Mlynár hovorí, že povestný veľmi kvalitný sociálny systém v praxi skutočne funguje.

„Veľmi dobre je postarané o ženy na materskej dovolenke a o dôchodcov. Tí majú pri cestovaní zľavy. Veľmi by ste sa divili, keď príde do autobusu mladá žena a pýta si lístok pre invalidov. Každý tak asi desiaty lístok, ktorý predám, je dôchodca a invalid,“ hovorí.

Taxi služba je štátna a div divúci taxík si môže dovoliť aj dôchodca. Taxíky sú zreteľne označené, je ich v Osle veľa a všetci taxikári majú jednotné uniformy. Nórsko má až 36-percentnú daň.

„Vždy pred koncom roka však ľudia pracujú len na polovičnú daň, aby mali na vianočné darčeky. Rozhodol o tom nórsky kráľ.“

Kvalitní vodiči chýbajú

Ján hovorí, že prešiel mnohé mestá a štáty, ale nórski vodiči sú najhorší v cestnej premávke.

„V Osle je čulý dopravný ruch veľkomesta a vodiči majú čo robiť, aby sa v úzkych uličkách jeden druhému vyhli. Autobusy často jazdia aj po električkových koľajniciach a okrem klasických semaforov sa musia riadiť aj svetelnou signalizáciou pre električky. Medzi to sa motajú chodci, cyklisti a školské deti. Najväčší bôľ pre slovenských vodičov autobusov je pravidlo prednosti sprava.“

V Nórsku je len veľmi málo ciest označených ako hlavné cesty. Prednosť majú všetky vozidlá prichádzajúce z pravej strany a dokonca aj z obytnej zóny .

Na kruháčoch a križovatkách nórski vodiči smerovky používajú len zriedka a sú veľmi pomalí, lebo hoci je zákaz používať telefón za jazdy, každý jeden z nich za jazdy telefonuje.

Treba anjelskú trpezlivosť

Chodci majú na priechodoch prednosť a túto výsadu si aj užívajú.

"Niekedy sa vám doslovne hodia pod kolesá. Červenú na semafore nerešpektujú ani v prítomnosti policajtov, stále niekam a s niekým telefonujú, ako keby mali telefonovanie zadarmo. Ešte aj na autobus, keď dobiehajú na poslednú chvíľu stihnú telefonovať," s úsmevom na prezrádza Ján.

Ale policajné autá s modrými majákmi majú svoj rešpekt, tak ako aj hasičské a záchranné ambulančné vozidlá. Autobusy musia jazdiť načas. Za prípadný skorší odchod zo zastávky vodič dostane vysokú pokutu. Meškať môžeme aj viac ako pätnásť minút, ale každé meškanie musíme hlásiť cez vysielačku dispečingu.“

Cesta do Osla a z Osla v čase špičky je vždy zaplnená do prasknutia, ale autobusy ,taxíky a elektromobily majú svoj vyhradený jazdný pruh. Školský autobus pôjde, aj keby sa v ňom malo viezť päť žiakov, ale na začiatku a na konci vyučovania sú nabité do prasknutia.

„Nie je žiadnou zvláštnosťou, keď vám školák platí aj dvestokorunovou bankovkou.“

O poriadok príliš nedbajú

Ako vodič prímestskej dopravy v Nórsku zistil, že slovenskí cestujúci sú slušnejší a poriadkumilovnejší.

„ Keď ráno prídem do práce a je vonku chladno, autobus je už natočený, je v ňom teplo. Autobusy jazdia každých desať minút na všetkých linkách. Cestujúci si väčšinou uvedomujú vysokú pokutu, ktorá im hrozí, keby ich revízori prichytili bez platného cestovného lístka a poslušne sa logujú u vodiča, ale nájdu sa aj takí, ktorí to risknú, ale kontrolórov je v Osle dosť a pokuta je 150 eur. Na to si dáva každý pozor, Nóri to tu posudzujú veľmi prísne.“

Zároveň však dodáva, že úroveň cestujúcich je ďaleko za tou slovenskou. V autobusoch nechávajú neporiadok, zastávky a stanice sú plné odpadkov, novín, ohorkov z cigariet. „V autobuse sú kamery, ale aj tak si cestujúci zabúdajú mobily, peňaženky, rukavice, kabelky a dáždniky."

Jazyk ako podmienka

Ján Mlynár hovorí, že v Nórsku je síce veľa voľných pracovných miest, no záujem väčšinou stroskotá na jazykovej bariére.

„Dopyt po vodičoch autobusu je veľký, lebo získanie vodičského oprávnenia na autobus je v Nórsku veľmi drahou záležitosťou. Viacerých kolegov Nórov sme už naučili aspoň odzdraviť sa. Slovenským vodičom, ktorí sa niekedy ocitnú v Nórsku ako turisti, Ján odkazuje, aby za volantom v autobusoch hľadali usmievavých chlapíkov. Na tisíc percent to budú Slováci, ktorí si už zvykli aj na takú drsnú krajinu, akou Nórsko je.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  9. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  10. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  1. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 429
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 712
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 10 456
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 804
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 128
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 179
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 690
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 516
  9. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 137
  10. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 097

Blogy SME

  1. INESS: Cena zamestnanca
  2. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  3. Ivan R. V. Rumánek: Brnenskí "obri" - Kelti? (Keltika 5)
  4. Marta Medzihradská: Šport vs kultúra v Banskej Bystrici
  5. Marcel Horacek: Život je fajn
  6. Štefan Vidlár: Krivé verše od ziskuchťivého penzistu
  7. Marián Lukáč: Blog č. 56- Transformácia v úmeni
  8. Unicef Slovensko: Deti v Libanone: život v narastajúcej neistote
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 163
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 387
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 633
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 5 697
  5. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 220
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 908
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 615
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 099
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Záchranári pomáhajú zranenému robotníkovi.

K nešťastnej udalosti došlo na parkovisku.


4 h

Nenechajte si ujsť ďalší diel LIVE diskusie na tému modernej dopravy v regiónoch s fundovanými hosťami už v pondelok 29. novembra o 10:00 hod.


red 7 h

Po celom Slovensku je situácia v zdravotníckych zariadeniach kritická. Čakanie na operáciu vzbudzuje obavy vždy. Ak však máte pred zákrokom práve v týchto mesiacoch, alebo vám operáciu posunuli, zvýšený strach a neistota sú úplne prirodzené. Práve v tejto situácii pomôže zmierniť stres možnosť skonzultovať svoj stav s viacerými lekármi. Vďaka novej službe Druhý medicínsky názor už aj s tými z popredných kliník v zahraničí.


16 h
Ilustračné foto.

Vynovené prostredie prispelo k väčšej pohode malých pacientov a sprevádzajúcich osôb.


TASR 27. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Peter sa z tohto sveta rozhodol odísť dobrovoľne.


27. nov

Oddelenie opustilo viacero zamestnancov.


26. nov

Zatvoriť školy sa rozhodla okresná hygienička, pretože na dvoch infikovaných dospelých pripadá jedno dieťa do 18 rokov.


2 h

Policajti zaevidovali nezvyčajný prípad v obci Hrnčiarovce nad Parnou.


25. nov

Blogy SME

  1. INESS: Cena zamestnanca
  2. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  3. Ivan R. V. Rumánek: Brnenskí "obri" - Kelti? (Keltika 5)
  4. Marta Medzihradská: Šport vs kultúra v Banskej Bystrici
  5. Marcel Horacek: Život je fajn
  6. Štefan Vidlár: Krivé verše od ziskuchťivého penzistu
  7. Marián Lukáč: Blog č. 56- Transformácia v úmeni
  8. Unicef Slovensko: Deti v Libanone: život v narastajúcej neistote
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 163
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 387
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 633
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 5 697
  5. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 220
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 908
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 615
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 099
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu