Obyvateľov Lillestromu vozí do Osla Slovák

Hoci prakticky celý život strávil na kolesách, robiť vodiča autobusu v Nórsku vôbec nebolo spočiatku jednoduché.

Nórsko spoznáva Ján Mlynár doslova za jazdy.Nórsko spoznáva Ján Mlynár doslova za jazdy. (Zdroj: archív J.M.)

Už len naučiť sa po nórsky, či prekľučkovať úzkymi uličkami Osla bola pre Zvolenčana Jána Mlynára veľká výzva.

BANSKÁ BYSTRICA. Zvolenčan Ján Mlynár, ktorého ľudia na Slovensku poznajú aj ako prezidenta Slovenskej únie vodičov, takmer štyridsať rokov jazdí na všetkom, čo má kolesá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na začiatku v nákladnej doprave to bol kamión a posledné roky bol šoférom autobusu v súkromnej spoločnosti, ktorá prepravovala dovolenkárov do dovolenkových destinácií.

Pracovať ako vodič linkového autobusu v chladnom Nórsku – to však predsa len bola veľká výzva. Mlynár však nie je človekom, ktorý by sa akejkoľvek výzvy zľakol.

SkryťVypnúť reklamu

„Aby som túto prácu získal, musel som sa naučiť po nórsky, zorientovať sa v preplnených kruhových križovatkách, jazdiť po úzkych uličkách Osla,“ povedal. Dodal, že už len vystaviť platný cestovný lístok v správnej cene považoval za veľmi zložité, keďže niekedy pasažier cestuje aj cez štyri platobné zóny.

Ponuku agentúry, ktorá robila nábor do firmy na miesto vodiča autobusu v Nórsku, mu našla na internete dcéra.

„Na pracovnú ponuku som zareagoval a dostal pozvanie na konkurz. Ten sa skladal z osobného pohovoru s pracovníkom agentúry a z jazdy autobusom so zástupcami spoločnosti po bratislavskej Petržalke. No a musel som vniknúť do základov nórčiny, čo tiež nebola žiadna sranda,“ hovorí.

Pohovorom prešiel bez väčších problémov. Vyhrané však zďaleka nemal, keďže na neho čakal trojmesačný kurz nórčiny.

SkryťVypnúť reklamu

„Bolo to veľmi náročné.“ hovorí dnes už s úsmevom. „Každý deň osem hodín štúdia. Potom domáce úlohy a učenie," spomína na neľahké obdobie Ján.

Prišla aj chvíľa, keď mal toho plné zuby a chcel to vzdať a vtedy ho najviac podporila manželka a dcéry. Priznáva, že nie každý záujemca ten tlak vydržal. Dvaja kamaráti to vzdali , on a sedem jeho kamarátov úspešne doštudovalo.janci1.jpg

FOTO- ARCHÍV J.M.

Ako chutí kebab v Osle?

V Osle, ktorému sa hovorí aj mesto prisťahovalcov, žije množstvo cudzincov a prevládajú obyvatelia Blízkeho východu. Tí chodia oblečení vo svojich typických odevoch a vtlačili mestu charakteristický kolorit.

„Z každého rohu rozvoniava kebab alebo pizza. Stretnúť a vidieť žobrajúcich Rumunov nie je žiadnou zvláštnosťou,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Dlhoročné jazdenie na cestách s kamiónom a pobyty v cudzine ho naučili sa zvŕtať aj pri sporáku. „Pizzu a kebab nemôžem jesť stále a stravovať sa v reštauráciách si dovolia len niektorí Nóri. Je to tu veľmi drahé. "

Preto si v prvých mesiacoch pobytu varil sám a bolo dobrým rozhodnutím po preradení do Lillestromu zavolať manželke, aby vycestovala za ním.

„Nie nadarmo sú slovenské ženy najlepšie kuchárky a košele sú tiež vždy snehobiele, uniforma riadne vyžehlená,“ pochvaľuje si prítomnosť manželky v severskej krajine.

Po absolvovaní základného jazykového kurzu v Nórsku už pracuje aj ona a hoci nie na plný úväzok , tiež pomáha finančne preklenúť vysoké poplatky.

Napríklad len za koncesiu na televízor zaplatíte ročne asi 400 eur a k tomu poistka za auto, ročná daň za auto, poplatky za diaľnice a aj za cestu do Osla v zimnom období, a to za používanie hrotov na pneumatikách.

A tiež za drahý benzín ktorý stojí cca 2 eurá, hoci každý víkend idú ceny benzínu a nafty o 1 Nórsku korunu smerom dole. Do práce dochádza Ján dvanásť kilometrov niekedy aj dva krát cez deň, keď má delenú smenu.

„Nóri nakupujú lacnejšie vo Švédsku, pričom zarábajú priemerne tri- až štyritisíc eur. Všetko je tam však niekoľkonásobne drahšie ako na Slovensku. Tak ako Slováci chodia nakupovať do Poľska, Nóri a aj Slováci, žijúci v Osle a jeho okolí sa vyberajú za lacnejšími potravinami a iným tovarom do susedného blízkeho Švédska.janci3.jpg

FOTO- ARCHÍV J.M.

Drahá „opica“

"V nórskom bežnom obchode alebo supermarkete kúpite z alkoholu len pivo, alkohol a víno musíte kúpiť len vo vybraných obchodoch,“ hovorí.

Dodáva, že fľaša vína sa dá kúpiť už od 10 eur, ale aj viac a fľaška tvrdého alkoholu stojí v Nórsku zhruba od 30 eur a značkový alkohol vás vyjde aj na 100 za fľašu.

Jedna škatuľka Marlboriek stojí 12 eur. Každému, kto má problém s alkoholom, alebo s fajčením Ján radí, aby strávil aspoň nejaký čas v Nórsku.

Čo sa týka chleba, predávajú ho tu množstvo druhov a je drahý, stojí 6 - 7 eur, maslo je slané, ryby napriek blízkosti mora sú tiež veľmi predražené.

„Na dobré chrumkavé rožky zabudnite a nekúpite ani lúpačky s makom alebo orechmi." Najviac problémov má Jánova manželka s múkou. Taká, ako na Slovensku, sa tu kúpiť nedá a bryndzu na halušky a slovenské oštiepky si prinášajú z domu ako najväčšiu špecialitu.

Kvalitný sociálny systém

Ján Mlynár hovorí, že povestný veľmi kvalitný sociálny systém v praxi skutočne funguje.

„Veľmi dobre je postarané o ženy na materskej dovolenke a o dôchodcov. Tí majú pri cestovaní zľavy. Veľmi by ste sa divili, keď príde do autobusu mladá žena a pýta si lístok pre invalidov. Každý tak asi desiaty lístok, ktorý predám, je dôchodca a invalid,“ hovorí.

Taxi služba je štátna a div divúci taxík si môže dovoliť aj dôchodca. Taxíky sú zreteľne označené, je ich v Osle veľa a všetci taxikári majú jednotné uniformy. Nórsko má až 36-percentnú daň.

„Vždy pred koncom roka však ľudia pracujú len na polovičnú daň, aby mali na vianočné darčeky. Rozhodol o tom nórsky kráľ.“

Kvalitní vodiči chýbajú

Ján hovorí, že prešiel mnohé mestá a štáty, ale nórski vodiči sú najhorší v cestnej premávke.

„V Osle je čulý dopravný ruch veľkomesta a vodiči majú čo robiť, aby sa v úzkych uličkách jeden druhému vyhli. Autobusy často jazdia aj po električkových koľajniciach a okrem klasických semaforov sa musia riadiť aj svetelnou signalizáciou pre električky. Medzi to sa motajú chodci, cyklisti a školské deti. Najväčší bôľ pre slovenských vodičov autobusov je pravidlo prednosti sprava.“

V Nórsku je len veľmi málo ciest označených ako hlavné cesty. Prednosť majú všetky vozidlá prichádzajúce z pravej strany a dokonca aj z obytnej zóny .

Na kruháčoch a križovatkách nórski vodiči smerovky používajú len zriedka a sú veľmi pomalí, lebo hoci je zákaz používať telefón za jazdy, každý jeden z nich za jazdy telefonuje.

Treba anjelskú trpezlivosť

Chodci majú na priechodoch prednosť a túto výsadu si aj užívajú.

"Niekedy sa vám doslovne hodia pod kolesá. Červenú na semafore nerešpektujú ani v prítomnosti policajtov, stále niekam a s niekým telefonujú, ako keby mali telefonovanie zadarmo. Ešte aj na autobus, keď dobiehajú na poslednú chvíľu stihnú telefonovať," s úsmevom na prezrádza Ján.

Ale policajné autá s modrými majákmi majú svoj rešpekt, tak ako aj hasičské a záchranné ambulančné vozidlá. Autobusy musia jazdiť načas. Za prípadný skorší odchod zo zastávky vodič dostane vysokú pokutu. Meškať môžeme aj viac ako pätnásť minút, ale každé meškanie musíme hlásiť cez vysielačku dispečingu.“

Cesta do Osla a z Osla v čase špičky je vždy zaplnená do prasknutia, ale autobusy ,taxíky a elektromobily majú svoj vyhradený jazdný pruh. Školský autobus pôjde, aj keby sa v ňom malo viezť päť žiakov, ale na začiatku a na konci vyučovania sú nabité do prasknutia.

„Nie je žiadnou zvláštnosťou, keď vám školák platí aj dvestokorunovou bankovkou.“

O poriadok príliš nedbajú

Ako vodič prímestskej dopravy v Nórsku zistil, že slovenskí cestujúci sú slušnejší a poriadkumilovnejší.

„ Keď ráno prídem do práce a je vonku chladno, autobus je už natočený, je v ňom teplo. Autobusy jazdia každých desať minút na všetkých linkách. Cestujúci si väčšinou uvedomujú vysokú pokutu, ktorá im hrozí, keby ich revízori prichytili bez platného cestovného lístka a poslušne sa logujú u vodiča, ale nájdu sa aj takí, ktorí to risknú, ale kontrolórov je v Osle dosť a pokuta je 150 eur. Na to si dáva každý pozor, Nóri to tu posudzujú veľmi prísne.“

Zároveň však dodáva, že úroveň cestujúcich je ďaleko za tou slovenskou. V autobusoch nechávajú neporiadok, zastávky a stanice sú plné odpadkov, novín, ohorkov z cigariet. „V autobuse sú kamery, ale aj tak si cestujúci zabúdajú mobily, peňaženky, rukavice, kabelky a dáždniky."

Jazyk ako podmienka

Ján Mlynár hovorí, že v Nórsku je síce veľa voľných pracovných miest, no záujem väčšinou stroskotá na jazykovej bariére.

„Dopyt po vodičoch autobusu je veľký, lebo získanie vodičského oprávnenia na autobus je v Nórsku veľmi drahou záležitosťou. Viacerých kolegov Nórov sme už naučili aspoň odzdraviť sa. Slovenským vodičom, ktorí sa niekedy ocitnú v Nórsku ako turisti, Ján odkazuje, aby za volantom v autobusoch hľadali usmievavých chlapíkov. Na tisíc percent to budú Slováci, ktorí si už zvykli aj na takú drsnú krajinu, akou Nórsko je.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 856
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 678
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 583
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 308
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 886
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 856
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 724
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 661
  1. Robert Štepaník: diel 124 - pod čiarou / Veľká noc a jej symbolika alebo Čo na nej „slniečkoví“ ľudia neznášajú?
  2. Štefan Šturdzík: Bicykel
  3. Vladimír Bojničan: Demokracia znesie len jeden prívlastok: liberálna. Všetky ostatné sú len maskou tyranie.
  4. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  5. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  6. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  7. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  8. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 243
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 360
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 666
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 17 938
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 11 816
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 252
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 641
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 767
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

UCED, energetická divízia skupiny CREDITAS, oslávila 1. apríla 2025 desiate výročie od založenia.


Ilustračné foto.

Štátni ochranári vyzývajú návštevníkov hôr k vyššej opatrnosti.


2
Ilustračná fotografia.

Incident sa nezaobišiel bez zranení.


21

Zavádzanie rezidentských zón prinieslo požadovaný efekt.


1
  1. Robert Štepaník: diel 124 - pod čiarou / Veľká noc a jej symbolika alebo Čo na nej „slniečkoví“ ľudia neznášajú?
  2. Štefan Šturdzík: Bicykel
  3. Vladimír Bojničan: Demokracia znesie len jeden prívlastok: liberálna. Všetky ostatné sú len maskou tyranie.
  4. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  5. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  6. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  7. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  8. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 243
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 360
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 666
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 17 938
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 11 816
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 252
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 641
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 767
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu