BANSKÁ BYSTRICA. Takmer polovica ciest II. a III. triedy v banskobystrickej župe nevyhovuje normám. Majú dĺžku 1071 kilometrov.
Banskobystrická regionálna správa ciest začne opravovať výtlky v druhej polovici apríla, keď teploty stúpnu asi na desať stupňov.
V marci museli s opravami prestať. „Táto zima bola mimoriadna. Bežne dávame na opravy výtlkov ročne okolo 2,3 milióna eur, ale teraz odhadujeme najmenej 3,8 milióna,“ hovorí technický a investičný riaditeľ Marián Paulenka.
Paulenka tvrdí, že ide o výsledok dvadsaťročného deficitu peňazí na opravy. Len banskobystrická župa by potrebovala 240 miliónov eur, aby dostala cesty do štandardného stavu. Na tento rok má na údržbu ciest a mostov 9,7 milióna.
Zlá situácia je podľa neho na celom Slovensku. Bežná údržba sa robí nedostatočne, vozovky sa neobnovujú a nezosilňujú pravidelne.
„Nerobí sa pravidelne ani diagnostika únosnosti ciest, drsnosti, rovnosti a stavu povrchu. Máme cesty, na ktorých neboli veľké opravy robené 40 až 45 rokov.“
„Chýbajúce peniaze bránia správcom aplikovať kvalitnejšie technológie,“ hovorí vedúci oddelenia cestnej infraštruktúry banskobystrickej župy Peter Homola.
Zimnú údržbu by mali robiť studenou obaľovanou zmesou, ale tá je trikrát drahšia ako teplá, povedal Paulenka. „Studenú zmes sme minuli do konca decembra.“
Župan Vladimír Maňka očakáva viac peňazí aj od zmeny rozdeľovania dane z motorových vozidiel pre jednotlivé župy. Predpokladá, že by mohla platiť od budúceho roku.