BANSKÁ BYSTRICA. Nielen koordináciu štyroch národných projektov, na ktoré Metodicko-pedagogické centrum (MPC) v súčasnosti čerpá zdroje z Európskeho sociálneho fondu, ale aj problémy v súvisiace so zmenami legislatívy riešili zamestnanci MPC na koordinačnom pracovnom stretnutí 8. a 9. apríla v Banskej Bystrici. Na dnešnej tlačovej konferencii to objasnila zástupkyňa generálnej riaditeľky MPC Darina Výbohová.
"Máme za sebou prvé tri mesiace roku 2013, v ktorých sme riešili dva hlavné problémy, zmenu legislatívy týkajúcu sa verejných obstarávaní, ktorá má dopad na realizáciu našich odborných aktivít. Takisto sme riešili problémy, ktoré boli spojené so zmenou podmienok práce na dohodu dohodárov, našich externých spolupracovníkov," konštatovala Výbohová. Pokračovala, že sa rozbiehali odborné aktivity a nový projekt. Bolo teda potrebné, aby sa navzájom informovali o tom, v akom stave realizácie sú tieto aktivity. Zaoberali sa aj novými podmienkami na ďalšie obdobie.
Štyri projekty
MPC v súčasnosti čerpá zdroje z Európskeho sociálneho fondu na štyri národné projekty. Všetky sa týkajú vzdelávania pedagogických aj odborných zamestnancov a tvorby nových vzdelávacích programov. Dva sú však priamo namierené na včleňovanie tzv. marginalizovaných rómskych komunít do väčšinovej spoločnosti. A to špecifickou výučbou, celodenným vzdelávaním, zvyšovaním počtu detí z osád v materských školách (MŠ), nákupom didaktických pomôcok a nevyhnutnými osvetovými programami rodičov detí z cieľovej skupiny.
Ako priblížil koordinátor pre rómsku problematiku Róbert Korec, jeden z projektov sa začal realizovať v roku 2009 vzdelávanie pedagogických zamestnancov MŠ ako súčasť reformy školstva. Ďalším je najväčší národný projekt, na ktorý je vyčlenených asi 45 miliónov eur - profesijný a kariérny rast pedagogických zamestnancov. Cieľom je vytvoriť 625 akreditovaných vzdelávacích programov, ktoré reflektujú na špecifiká cieľovej skupiny učiteľov. "Už sa blížime k cieľovému číslu, projekt končí budúci rok v decembri a je to nosný projekt MPC v rámci kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov," konštatoval Korec.
Pedagógovia v rómskych komunitách
Ambíciou projektu nazvaného Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít, na ktorý získali 25 miliónov eur, je vytvoriť 12 vzdelávacích programov šitých na mieru pedagógom pracujúcich v lokalitách s rómskymi komunitami. Projekt má ambíciu vytvoriť celodenný výchovný systém. Ten momentálne funguje na 200 školách. "Vzniklo 1400 nových krúžkov," vysvetlil Korec. V popoludňajších hodinách sa v krúžkoch snažia podľa jeho slov čo najviac udržať najmä rómske deti v prostredí školy.
Štvrtý projekt, ktorý Korec nazval "menšou dvojičkou" predchádzajúceho, bol zazmluvnený len vo februári - inkluzívny model vzdelávania na predprimárnom stupni školskej sústavy. Je naň určených vyše sedem miliónov eur. Cieľom je zapojiť do neho 110 MŠ.
Na celoslovenskom stretnutí v Banskej Bystrici sa zišli zamestnanci MPC, ktoré je ústredne riadenou organizáciou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR. Činnosť MPC je zameraná na výkon metodickej činnosti a na ďalšie vzdelávanie pedagogických a nepedagogických zamestnancov. V jeho pôsobnosti sú školy a školské zariadenia na území SR.