BANSKÁ BYSTRICA .Napriek tomu, že deklarovanou prioritou banskobystrického primátora Petra Gogolu je už od jeho nástupu do funkcie pred vyše dvoma rokmi profilovať Banskú Bystricu ako centrum cestovného ruchu a založiť na tom jej rozvoj, na zvyšovaní počtu turistov sa to neprejavuje. Podľa údajov Štatistického úradu SR, kým vlani na celom Slovensku i v Banskobystrickom kraji návštevnosť ubytovacích zariadení v porovnaní s rokom 2011 stúpla, v okrese Banská Bystrica klesla.
Konkrétne vlani využilo služby ubytovacích zariadení v okrese 84 344 návštevníkov, čo je o 831 návštevníkov, respektíve o takmer jedno percento menej než v roku 2011. Pokles nastal u domácich aj zahraničných návštevníkov. Návštevnosť celého Banskobystrického kraja pritom medziročne vzrástla o 9,5 percenta na 401 869 návštevníkov, keď viac turistov zavítalo a prenocovalo v 10 z 13 okresov kraja a menej ich prišlo len do okresov Banská Bystrica, Veľký Krtíš a Žiar nad Hronom. Banskobystrický okres zostal s 21-percentným podielom turistov s prenocovaním najnavštevovanejším v kraji.
Gogola k týmto štatistickým údajom pre agentúru SITA uviedol, že rozvoj cestovného ruchu je beh na dlhé trate, a ak roky upadal, za dva roky sa to nedá zvrátiť. „Naša oblastná organizácia cestovného ruchu (Stredné Slovensko, pozn. SITA) vznikla minulý rok v marci. Prvýkrát sa prezentovala na veľtrhu cestovného ruchu tohto roku v januári. Nie je možné domnievať sa, že to prinesie okamžitý efekt. To je, ako keby ste zasadili jabloň a o dva týždne chceli zavárať jablkový kompót,“ uviedol Gogola. Pripomenul tiež, že mesto podporuje rôzne podujatia, čo sa odrazilo na zvýšenom počte jednodňových návštevníkov, ktorí však v uvedených štatistických údajoch nefigurujú.
S cestovným ruchom je to ako s bambusom
Ešte na začiatku tohto roka Gogola ako svoje hlavné konkrétne kroky na podporu cestovného ruchu uviedol vytvorenie mestsko-súkromnej agentúry Visit BB, ktorej je mesto od januára 2012 30-percentným spoluvlastníkom, ako marketingového nástroja na propagáciu mesta a budovanie jeho marketingovej značky. Spolu s mestami Zvolen a Sliač a niekoľkými podnikateľskými subjektmi tiež Banská Bystrica založila na základe zákona o podpore cestovného ruchu oblastnú organizáciu cestovného ruchu Stredné Slovensko a je jej dominantným členom.
Napĺňanie svojej vízie pretvárania Banskej Bystrice na centrum cestovného ruchu Gogola prirovnal k pestovaniu bambusu, ktorý prvé tri roky rastie veľmi pomaly, lebo si tvorí masívny koreňový systém, a až potom začne rýchlo rásť.
Dlhodobá aktivita
Riaditeľ agentúry Visit BB Roman Neradný uviedol, že až v poslednom období sa začalo v Banskej Bystrici s koncepčným budovaním cestovného ruchu ako dlhodobej aktivity. „Dlhodobé podceňovanie významu investícií do cestovného ruchu má za následok nedostatočné propagovanie mesta na Slovensku a v zahraničí. Napriek súčasným výsledkom nás teší záujem novinárov o problematiku cestovného ruchu. Potešilo by nás, keby za výsledkami nehľadali len negatíva a senzáciu, ale keby svoj záujem pretavili aj do propagácie mesta a jeho atraktivít a podujatí, ktoré sme na tento rok pripravili,“ uviedol Neradný.
Ako jeden z najväčších prínosov Visit BB pre Banskú Bystricu Neradný hodnotí začiatok budovania značky Banskej Bystrice ako destinácie cestovného ruchu. „Do tejto značky spoločnosť Visit BB investovala nemalé zdroje a jej mediálna hodnota sa za rok 2012 pohybuje na hranici vyše 340-tisíc eur,“ povedal pri hodnotení agentúry na začiatku marca tohto roka Neradný s tým, že takú sumu by si mestská samospráva do propagácie mesta nemohla dovoliť investovať.
Pojem hodnota značky destinácie vysvetlil ako hodnotu mediálneho priestoru, na ktorom sa táto značka prezentovala, keď sa zároveň prezentovali ponúkané produkty v cestovnom ruchu, respektíve hodnotu zrealizovaných kampaní pre destináciu Banská Bystrica za minulý rok. Okrem vkladu 2 143 eur do základného imania mesto Banská Bystrica agentúre Visit BB vlani zaplatilo na propagáciu svojich podujatí vyše 25-tisíc eur, pričom celkové tržby agentúry boli vyše 212-tisíc eur a zisk pred zdanením 2 106 eur. Väčšinu z tržieb mala od podnikateľov v cestovnom ruchu za prezentáciu a propagáciu ich produktov pod jednotným vizuálom a jednotnou komunikačnou líniou destinácie Banská Bystrica.
Medzi konkrétnymi cieľmi oblastnej organizácie cestovného ruchu Stredné Slovensko, deklarovanými krátko po jeho založení, bolo zvýšenie návštevnosti okresov Banská Bystrica a Zvolen a počtu prenocovaní, ktorý sa mal v priebehu roka zvýšiť minimálne o päť percent. Okres Zvolen podľa štatistických údajov vlani navštívilo 66 209 návštevníkov, čo je o 3 075, respektíve o 4,9 percenta viac než v roku 2011.