BANSKÁ BYSTRICA . Predstaviť špecifické prejavy secesie v maliarskej tvorbe na Slovensku v závere 19. a v prvej tretine 20. storočia je ambíciou výstavy Prejavy secesie v maľbe na Slovensku, ktorú otvorila Stredoslovenská galéria vo štvrtok vo výstavných priestoroch banskobystrického Bethlenovho domu. Záujemcovia si ju tam budú môcť pozrieť do konca júna.
Ako uviedla kurátorka výstavy Katarína Baraníková, výstava predstavuje niektoré príklady maliarskej tvorby viacerých autorov, u ktorých možno nájsť rôznorodé formálne náznaky, prístupy a vyrovnanie sa s výtvarnými podnetmi secesie. V slovenskom výtvarnom prostredí sa vplyvy secesie vyskytli v modifikovaných podobách a štýlovo premiešanom sprostredkovaní z najbližších stredoeurópskych kultúrnych centier Budapešti, Viedne, Prahy a Mníchova.
Vstrebali už len v modifikovaných podobách a so značným oneskorením v presahu do prvej tretiny 20. storočia. „V prezentovanom súbore malieb secesné prejavy zväčša sprevádzajú a podporujú názorové východiská symbolizmu, spriazneného umeleckého smeru. Príznačné symbolické duchovné orientácie a literárne inšpirácie zostávali určujúce napríklad pre tvorbu Ladislava Mednyánszkeho, Karola Miloslava Lehotského, Petra Júliusa Kerna, Karola Harmosa, Júliusa a Kolomana Tichých,“ uviedla Baraníková.
Na výstave sú zastúpené aj diela niekoľkých autorov z Bratislavského umeleckého spolku, ktorý fungoval od roku 1885, diela z ranej tvorby Júliusa Flacheho a v sledovanom kontexte prejavov secesie podľa kurátorky výraznejšie vyniká najmä raná tvorba Martina Benku, prezentovaná na výstave príkladmi krajinomalieb.
Výstava Prejavy secesie v maľbe na Slovensku je zostavená nielen zo zbierky Stredoslovenskej galérie, ale aj z diel zapožičaných od viacerých regionálnych galérií a múzeí na celom Slovensku. Na výstave sú zastúpené aj viaceré verejnosti dosiaľ málo známe diela.