BANSKÁ BYSTRICA. Požiadavka na finančnú garanciu mesta Banská Bystrica v projekte, ktorý podal samosprávny kraj kvôli dobudovaniu novej prístupovej cesty na Pršany, niektorých mestských poslancov zaskočila. Ide totiž o nemalú čiastku, ktorá môže zasiahnuť v budúcom roku výrazne do hospodárenia mesta. Hoci presná suma je zatiaľ orientačná a bude záležať od rokovaní a podielu jednotlivých zmluvných strán , orientačne by malo ísť asi o milión eur.
Zatiaľ čo poslanci väčšinového klubu Smer – HZDS- SNS a nezávislí poslanci dotáciu zo strany mesta podporili, poslanci z klubu Banskobystrická alternatíva a SDKÚ- DS mali k jej prideleniu viacero výhrad. Na zastupiteľstve žiadali odpoveď na otázku, v akej finančnej kondícii je mesto a či takáto vysoká čiastka neuberie nielen z údržby iných ciest v meste, ale aj z ďalších rozvojových programov.
Poslanec Martin Turčan je presvedčený, že mesto bude týmto rozhodnutím suplovať to, čo je povinnosťou samosprávneho kraja: „Župa má v správe komunikáciu na Horné Pršany, ktorá je v dezolátnom stave. Postavenie novej cesty k Pršianskej terase však máme hradiť predovšetkým z rozpočtu mesta. Denne chodí väčšina Banskobystričanov po rozbitých cestách, preto sa pýtam, či má mesto budovať za samosprávny kraj novú cestu. O ceste sa môžeme baviť, ale nie formou výdavkov z kapitálového rozpočtu, ktorý nie sme schopní naplniť,“ dodal. Podľa neho by bolo správne, ak by tento záväzok vzal na seba samosprávny kraj.
Komunikácia na Pršiansku terasu je podľa neho potrebná, nie však za podmienok, nevýhodných pre mesto.
Od mesta žiadali informácie
Poslanec Pavol Katreniak tiež tvrdí, že nie sú proti vybudovaniu tejto cesty, mesto je však podľa neho v situácii, že ďalší úver si už brať nemôže: „Od mesta sme zatiaľ nepočuli jasnú odpoveď, kde na to vezmeme prostriedky. Či budeme predávať majetok, alebo akým spôsobom to chce mesto riešiť.. Môže sa stať aj to, že ak budeme robiť túto cestu, iné investičné akcie z kapitálovej položky už nepokryjeme.“
Upozornil tiež, že poslankyňa Ľudmila Priehodová už pred niekoľkými rokmi podmieňovala zmeny a doplnky územného plánu v oblasti Pršianskej terasy dobudovaním komunikácie. Fakt, že sa v tom čase uznesenie neschválilo, prináša s odstupom času problémy.
Poslanec Ladislav Topoľský na zastupiteľstve upozornil na skutočnosť, že ide o poslednú možnosť získať na projekt prostriedky z eurofondov.
Primátor tvrdí, že mesto má poistku
Peter Gogola hovorí, že podiel mesta na budovaní prístupovej komunikácie je jednou z posledných možností ako čerpať prostriedky z eurofondov pre dané programové obdobie: “Mesto prijalo záväzok, že sa bude podieľať na spolufinancovaní tejto cesty. Momentálne je ťažké povedať, o akú sumu pôjde, pretože budú prebiehať rokovania, aby sme dosiahli efekt spoločného financovania.“
Rokovať chce nielen so samosprávnym krajom, ale aj s investormi na Pršianskej terase. „Máme poistku, že celú záležitosť by sme mohli zastaviť vo chvíli, kedy by sa očakávaný podiel mesta stal vzhľadom na naše finančné možnosti neakceptovateľný.“
Podstatná bude zmluva
Riaditeľ Úradu BBSK Štefan Šulek potvrdil, že ide o prvú oficiálnu deklaráciu mesta, že sa chce podieľať na realizácii projektu. „Podstatné bude, aká zmluva o spolupráci sa podpíše,“ konštatoval. K degradácii cesty na Horné Pršany prišlo podľa neho až výstavbou komplexu bytoviek na Pršianskej terase, čím cesta dostala charakter miestnej komunikácie. Poslanci samosprávneho kraja by kvôli tejto skutočnosti ťažko schvaľovali projekt pre cestu, ktorá nemá charakter 2. a 3. triedy.
Na dobudovanie cesty pôjdu podľa neho prostriedky z viacerých zdrojov – z fondov Európskej únie, z bežných príjmov rozpočtu samosprávneho kraja, od súkromných investorov a mesta.
Kraj by mal do projektu vložiť približne 200 tisíc eur.
Projekt je podaný
Vedúci odboru hospodárskej stratégie a riadenia majetku BBSK Maroš Hrádela doplnil, že projekt na cestu je podaný a v prvom stupni procesu aj schválený: „Teraz očakávame, že nám predložia zmluvu o nenávratný finančný príspevok. Projekt obsahuje všetky práce – nielen tie za približne 480 tisíc na vybudovanie vrchných vrstiev cesty, ale tiež na všetky ostatné práce, ktoré s tým súvisia.“
Aby kraj nenávratný príspevok získal, potrebuje deklarovať zvyšné prostriedky na budovanie cesty. Práve to bol dôvod, aby získali prísľub finančnej podpory od mesta. Presná suma dotácie od mesta sa podľa neho nedá zatiaľ stanoviť z dôvodu, že ešte bude podliehať samotnému tendru. „Odhadujem, že približne 10 percent nákladov ešte môžeme ušetriť,“ dodal.