BANSKÁ BYSTRICA .Súťaž Do práce na bicykli, ktorú organizuje mesto Banská Bystrica v spolupráci s Občianskou cykloiniciatívou Banská Bystrica (OCI BB) s cieľom motivovať obyvateľov mesta, aby na presun do svojej práce využívali bicykel namiesto auta, si získava čoraz väčšiu popularitu.
Do jej tohtoročného druhého ročníka sa zapojilo 45 družstiev, čo je o 10 viac než vlani. Ich spolu 136 členov najazdilo počas súťaže 25 017 kilometrov. Podľa aktivistky OCI BB Andrey Štulajterovej je záujem o súťaž dôkazom silnej spoločenskej požiadavky na budovanie bezpečných cyklotrás v Banskej Bystrici. „Bicyklom sa dá veľmi jednoducho prepraviť do práce, netreba na to extra kondíciu.
Dokonca sme porovnávali, ako rýchlo sa človek dostane do práce autom, verejnou mestskou dopravou alebo bicyklom. Práve bicykel vyšiel ako najrýchlejší spôsob prepravy v čase rannej a poobednej špičky,“ uviedla Štulajterová.
Súťaž Do práce na bicykli je určená firmám a organizáciám pôsobiacim na území Banskej Bystrice. Súťažili dvoj- až štvrorčlenné tímy ich zamestnancov, ktorí počas celého mája jazdili do práce a z práce na bicykli, pričom tímy aj jednotlivci sa vyhodnocovali v kategóriách najviac najazdených kilometrov a najväčší počet jázd. Každá firma či organizácia mohla prihlásiť viacero tímov.
Víťaz najazdil takmer 1 600 kilometrov
Tohtoročným víťazným tímom sa stal v oboch kategóriách tím Základnej školy Spojová. V individuálnych kategóriach boli za prvenstvo ocenení Peter Polóny, ktorý v súťaži najazdil najviac, konkrétne 1 594 kilometrov, a Peter Balog, ktorý absolvoval najväčší počet, konkrétne 54 jázd.
Rozvoj cyklodopravy je podľa primátora Petra Gogolu jednou z ciest ako v Banskej Bystrici riešiť problémy s nedostatkom parkovacích miest a dopravnými zápchami. Podľa výsledkov analýzy spracovanej pred vyše rokom pri príprave územnoplánovacieho Generelu nemotorovej dopravy až 64 percent Banskobystričanov využíva na presuny po meste auto, 28 percent používa mestskú verejnú dopravu, sedem percent sa presúva pešo a len jedno percento bicyklom.
Chýbajú cyklotrasy
Dôvodom je aj absencia cyklotrás v intraviláne mesta, hoci cykloturistických trás je v okolí Banskej Bystrice viacero. Štulajterová upozorňuje, že Banská Bystrica je z hľadiska dĺžky mestských cyklotrás spomedzi krajských miest na Slovensku dlhodobo na poslednom mieste. „Podľa nedávno zverejneného prieskumu má Banská Bystrica len 400 metrov cyklotrás. Pre porovnanie, mestá ako Nitra alebo Prešov ich majú približne 12 kilometrov, nehovoriac o Košiciach alebo Bratislave.
Posledné kroky mesta však naznačujú, že by sa to mohlo pomaly zlepšovať,“ dodala Štulajterová.