BANSKÁ BYSTRICA. O tom, či samosprávny kraj získa nenávratný finančný príspevok na vybudovanie komunikácie k Pršianskej terase, sa stále nerozhodlo. Vedúca odboru sprostredkovateľského orgánu pre regionálny operačný program (ROP) BBSK Marta Skalošová informovala, že žiadosť bola oficiálne prijatá a v rámci prvej fázy prebehla kontrola jej formálnej správnosti. „V druhej fáze bude prebiehať odborné hodnotenie a v tretej výberový proces,“ doplnila.
Záverečným výstupom procesu bude podľa nej rozhodnutie o schválení , prípadne neschválení žiadosti.
Na májovom mestskom zastupiteľstve vyvolala požiadavka na finančnú garanciu zo strany mesta rozporné reakcie. Niektorí poslanci namietali voči riešeniu, že samosprávny kraj chce s pomocou eurofondov vybudovať k Pršianskej terase cestu, hlavný finančný záväzok by však malo niesť mesto.
Suma na túto položku sa spomínala skôr orientačne, keďže jej výšku môžu ovplyvniť viaceré faktory v priebehu schvaľovacieho procesu. Spomínala sa suma okolo milióna eur, podľa poslanca Igora Kašpera (nezávislý) je však táto odhadovaná suma skreslená a jej výška bude záležať v nemalej miere od toho, akým spôsobom a akou výškou prostriedkov na budovanie cesty prispejú ostatné subjekty mimo mesta.
„Podľa predbežných rokovaní so zástupcami investorov, štátu, mesta a samosprávneho kraja odhadujeme, že táto suma by nemala prekročiť 300 – 400 tisíc eur. Pri celkovom rozpočte cca. 1,8 mil EUR by bola participácia mesta len 20 %, čo by bola obrovská škoda nevyužiť. Ak by však táto suma prekračovala 500 tisíc eur, neodporučili by sme mestu, aby do tohto projektu vstúpilo. Taká suma by už mohla negatívne ovplyvniť základné funkcie mesta, čo si nemôžeme dovoliť,“ dodal.
Snaha združiť prostriedky
Združenie financií od všetkých spomenutých subjektov je podľa Igora Kašpera jediná možnosť, ako tento projekt doviesť do úspešného konca:“ Samostatne si to nemôže dovoliť nikto.“
Upozornil tiež, že ide o poslednú možnosť, ako komunikáciu tohto typu dobudovať s pomocou dotácií z EÚ, keďže výzva pre roky 2014- 2020 sa na takýto typ komunikácii ruší. Dotácia z EÚ by mala byť pre tento projekt vo výške 428 tis. EUR.
Perspektívna mestská lokalita
„Z ekonomického hľadiska ide o kľúčovú mestskú lokalitu s veľkou perspektívou rozvoja. Nachádza sa tam tisíc stavebných pozemkov a podľa perspektív územného plánu môže počet obyvateľov v tejto mestskej časti narásť až na sedem tisíc ľudí,“ dodal.
V najbližších piatich rokoch by malo na Pršianskej terase vyrásť ďalších 300 – 400 domov. „Odhadujem, že pri počte 500 – 600 domov v tejto lokalite by sa vrátila mestu investícia na daniach a ostatných poplatkoch v najbližších 7- 8 rokoch,“ dodal Igor Kašper.
Hoci schvaľovací proces je pomerne náročný, poslanec odhaduje, že po začatí stavby by mala byť cesta ukončená do 24 mesiacov a v roku 2015 by mala byť ukončená.
Zapojiť do projektu investorov
Investori by sa mali takisto podieľať sa na výstavbe komunikácie. „Vybudovaním cesty stúpnu aj ceny pozemkov, takže by to pre nich mohlo byť zaujímavé,“ dodal.
Primátor Peter Gogola po mestskom zastupiteľstve konštatoval, že mesto má poistku, aby mohlo celú záležitosť zastaviť vo chvíli, kedy by sa očakávaný podiel mesta stal vzhľadom na naše finančné možnosti neakceptovateľný.
Na dobudovanie cesty by mali ísť prostriedky z viacerých zdrojov - z fondov Európskej únie, z bežných príjmov rozpočtu samosprávneho kraja, od súkromných investorov a mesta. Kraj by mal prispieť sumou 200 tisíc eur.
„Spolu s kolegom Milanom Smädom (nezávislý) sme poslancami za túto mestskú časť, bojujeme za túto novú cestu už viac ako dva roky, boli sme pri všetkých rokovaniach a teraz svitla nám, ako aj všetkým občanom Pršianskej terasy a Horných Pršian reálna a posledná nádej. Musíme všetci pre to urobiť maximum, aby sa to podarilo,“ doplnil poslanec.