Zo slovenských zástupcov vybrali jediného – Občiansku cykloiniciatívu Banská Bystrica.
BANSKÁ BYSTRICA. Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica (OCIBB), ktorá presadzuje cyklistiku ako rovnocenný spôsob dopravy, si pripísala ďalší významný úspech. Európska komisia v rámci svojej trojročnej kampane za udržateľnú mestskú mobilitu "Do The Right Mix" (Zvoľ si správnu kombináciu) zverejnila názvy osemnástich akcií, organizovaných občianskymi aktivistami, ktorým pridelia finančné prostriedky. Je medzi nimi aj banskobystrická iniciatíva.
Andrea Štulajterová z OCIBB upresnila, že spoločne s partnermi – mestom Banská Bystrica a Slovenskou agentúrou životného prostredia podali projektový zámer, ako reakciu na výzvu Európskej komisie na podporu projektov v rámci udržateľnej mestskej mobility.
Celkove hodnotila komisia 380 žiadostí zo všetkých krajín EÚ, pričom šesť z nich bolo zo Slovenska. Obsahom úspešného projektu zo stredného Slovenska je "Európsky týždeň mobility v Banskej Bystrici 2013."
Ten sa už od roku 2000 organizuje stále v tom istom termíne, tento rok od 16.-22.9.2013
„My sme sa v rámci projektu zaviazali zorganizovať napríklad už 7. ročník Cyklofestu, v spolupráci s políciou zriadiť mobilné detské dopravné ihrisko na námestí, či pripraviť prehliadku mesta na bicykli za účasti profesionálneho sprievodcu,“ hovorí Andrea Štulajterová.
Okrem toho vyvezie cyklobus deti zo slabšie situovaných rodín do okolia mesta a pripravia im výlet, spojený so súťažami a hrami, zameranými na ochranu životného prostredia a výhody bicykla, ako dopravného prostriedku. Súčasťou akcie bude aj kampaň na podporu využívania mestskej hromadnej dopravy.
Námestie otvoria cyklistom
OCIBB sa venuje rozvoju cyklodopravy v Banskej Bystrici dlhodobo. Spoluorganizuje obľúbenú súťaž Do práce na bicykli, podieľa sa na koncepte generelu nemotorovej dopravy v meste.
Novinkou by malo byť podľa A.Štulajterovej aj sprejazdenenie námestia pre cyklistov, ku ktorému by malo prísť už v priebehu leta.
„Je to jeden z ďalších krokov, ktoré sú v súlade s Územným generelom nemotorovej dopravy a smerujú k tomu, aby sa postupne na územi mesta vybudoval bezpečný priestor na využívanie bicykla, ako plnohodnotného dopravného prostriedku na presun po meste,“ dodala.
Andrea Štulajterová dopĺňa, že námestie má deväť vstupov, ktoré sú v súčasnosti označené zákazom vjazdu pre cyklistov. „V rámci tejto aktivity sa vymení dopravné značenie, čomu predchádzali dlhé byrokratické ťahanice od septembra minulého roka, vrátane všetkých možných povolení a stanovísk dotknutých subjektov. Najdôležitejšie a posledné je od Okresného dopravného inšpektorátu, ktoré už máme ústne prejednané a odsúhlasené a momentálne čakáme už len na oficiálnu odpoveď.“
Po preskúmaní situácie v iných mestách Európy podľa nej zvolili najlepšie technické riešenie. „ V rámci národného workshopu sme tu mali všetkých dopravných inžinierov a architektov z krajských miest nielen od nás, ale aj zo zahraničia, odborníkov z oblasti plánovania dopravy a tak sme mohli naozaj prijať také riešenie, ktoré aj na základe skúseností z iných miest bude najoptimálnejšie."
Bez koridorov a značenia
Na námestí sa nebudú značiť žiadne koridory, ani zvislé či vodorovné značenia. Podľa Štulajterovej to v historických zónach nedovolia pamiatkári , no podľa odborníkov je námestie je otvorený priestor, určený na voľný pohyb. „Nie je preto potrebné cyklistov, či chodcov vháňať do nejakých koridorov. Jediné, čo je potrebné , je upraviť rýchlosť cyklistu na 5 km/hodinu , čo je rýchlosť chodca. Inak platí základne pravidlo, že najslabší účastník verejného priestoru má vždy prednosť, v tomto prípade je to chodec.“
Predpokladajú, že toto riešenie prispeje k zatraktívneniu námestia a v spolupráci s mestom chcú vybudovať aj stojany na bicykle. Návrhy na cyklostanoviská momentálne konzultujú s pamiatkármi.