Prenášať lode musia vodáci na úseku približne 800 metrov, väčšina si na prevoz radšej najíma autá.
BANSKÁ BYSTRICA. Splav Hrona už nie je tým zážitkom, akým bol v minulosti. Na hornom a strednom toku Hrona by malo postupne vyrásť 36 hrádzí pre malé vodné elektrárne. Znamenalo by to, že vodáci budú musieť svoju plavbu prerušiť zakaždým po približne desiatich kilometroch.
Počas tejto sezóny je najhoršia situácia pri Banskej Bystrici – Šalkovej. Stavba tunajšej elektrárne skomplikovala život nielen tamojším obyvateľov, ktorí ju budú mať doslova za záhradami, ale aj vodákom. Lode je totiž potrebné prenášať na úseku dlhom takmer kilometer. Nie je to žiadna zábavka, takže mnohí vodáci si na prevoz lodí radšej najímajú autá. Zdržuje ich to, znechucuje a zvyšuje náklady na splav.
Výstrahy na moste
Na moste pred Šalkovou, kde sú umiestnené tabule s výstrahami o prerušení splavu, sme zastihli s autom aj Jána Miškoviča z Klubu vodných športov vo Zvolene. Práve čakal na veľkú skupinky vodákov z Prahy, aby im poprevážal autom lode. Oni zatiaľ prešli pešo cez dedinu. „Snažíme sa ako klub týmto spôsobom vodákom aspoň trochu pomôcť. Z tejto situácie, ku ktorej postupne prichádza na Hrone, mi je smutno,“ hovorí. Podľa neho už výstavba prvých elektrární ukázala, že na rekreačné využitie a vodákov sa dostatočne nemyslelo. Pri Hronskej Dúbrave nemajú napríklad vytvorený voľný prechod popri hrádzi, ale na kuse musia z hrádze odbočiť a vojsť do poľa.
„Mám obavy, aby také veľké množstvo plánovaných elektrární postupne nezabilo vodácku turistiku na Hrone,“ myslí si. Doplatili by na to nielen samotní vodácí, ale aj majitelia kempov a prístavísk, ktoré vybudovali pozdĺž Hrona.
Spomenie aj skúsenosti z Českej republiky, kde pri stavbe elektrární väčšinou myslia aj na budovanie žľabov pre splavovanie lodí, prípadne hľadajú iné riešenia v prospech vodáckeho športu.
Spomínali a prenášali
Za pravdu mu aj dáva Čeněk Nikodém z Prahy. S partiou priateľov si prišiel zaspomínať na splavovanie Hrona po takmer dvadsiatich rokoch. „Takéto prekážky určite nie sú príjemnou skúsenosťou. Myslím, že u nás sa viac myslí na to, aby boli takéto úseky splavné a bezpečné. Dokonca tie prieplavy vodákov, ktoré dostatočne nespĺňali bezpečnostné štandardy, v posledných rokoch opravili,“ hovorí.
Napriek výhradám však ostáva Hron podľa neho jednou z najzaujímavejších vodáckych riek a bolo by dobré si tento status udržať.
V Šalkovej budúcnosť s vodákmi konzultujú
Veronika Hlavatá zo spoločnosti ENERGO AQUA, ktorá elektráreň pri Šalkovej stavia konštatovala, že dlhší úsek, kde musia vodáci v súčasnosti prenášať, je dočasným riešením.
„ V júni investor rokoval so zástupcami vodáckej organizácie o vzájomnej spolupráci, s cieľom uľahčiť im presun po brehu a aktuálne čakáme na reakciu a návrh práve zo strany zástupcov vodáckej organizácie,“ dodala.
V rámci projektu chcú pre vodákov vybudovať bezpečné výstupište a nástupište za haťou , v čo možno najkratšom a najmä bezpečnom úseku.
Risk na vlastné nebezpečenstvo
Tiež dodáva, že nie všetci vodáci rešpektujú dopravné značenie na šalkovskom moste: „Už sme zaznamenali viacero prípadov nerešpektovania týchto plavebných značiek. Predmetné značky boli umiestené na šalkovskom moste na základe pokynov Štátnej plavebnej správy v súčinnosti so Slovenským vodohospodárskym podnikom, š.p. ako správcom toku . Ich umiestnenie na danom mieste má zabezpečovať predovšetkým ochranu a bezpečnosť pre samotných vodákov,“ dodala.
Napriek značkám na moste, niektorí vodáci opakovane vystupujú až priamo na stavenisku a prechádzajú aj s plavidlami cez jednotlivé pracoviská, na ktorých prebieha zakladanie objektov malej vodnej elektrárne a spevňovanie hrádze na oboch brehoch. „Vystavujú sa tým sami riziku,“ doplnila.
„Spoločnosť ENERGO – AQUA a.s. si v tejto otázke splnila zákonné povinnosti, a nerešpektovanie značiek zo strany vodákov je na ich zodpovednosť. Nie je možné neustále sledovať situáciu na Hrone a upozorňovať vodákov, ktorý značky nerešpektujú. Je dôležité, aby si uvedomili, že bezpečnosť je na prvom mieste. Samozrejme máme záujem, aby k žiadnemu zraneniu ani úrazom vodákov nedošlo, preto budeme upozorňovať príslušné vodácke organizácie, aby napriek jasnému plavebnému značeniu na rieke dostatočne poučili svojich členov,“ dodala.
Elektráreň stavajú na mieste bývalej hate, ktorá bola aj v minulosti pre vodákov záľudná a kvôli viacerým tragickým nehodám ju nazvali aj "haťou smrti."
Pozor, vystupujeme
ˇ
Vodáci. lode aj zásoby musia na breh
Povykladať a previesť
Lode sú na aute, vodáci si zatiaľ nedobrovoľne prezrú dedinu aj stavenisko
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK