Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Stavba elektrárne vyháňa vodákov z Hronu na breh

Tohtoročnú vodácku sezónu na Hrone komplikuje výstavba malej vodnej elektrárne pri Šalkovej.

Naložiť, previesť, vyložiť.... Vodákom sa splav skomplikoval.Naložiť, previesť, vyložiť.... Vodákom sa splav skomplikoval. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Prenášať lode musia vodáci na úseku približne 800 metrov, väčšina si na prevoz radšej najíma autá.

BANSKÁ BYSTRICA. Splav Hrona už nie je tým zážitkom, akým bol v minulosti. Na hornom a strednom toku Hrona by malo postupne vyrásť 36 hrádzí pre malé vodné elektrárne. Znamenalo by to, že vodáci budú musieť svoju plavbu prerušiť zakaždým po približne desiatich kilometroch.

Počas tejto sezóny je najhoršia situácia pri Banskej Bystrici – Šalkovej. Stavba tunajšej elektrárne skomplikovala život nielen tamojším obyvateľov, ktorí ju budú mať doslova za záhradami, ale aj vodákom. Lode je totiž potrebné prenášať na úseku dlhom takmer kilometer. Nie je to žiadna zábavka, takže mnohí vodáci si na prevoz lodí radšej najímajú autá. Zdržuje ich to, znechucuje a zvyšuje náklady na splav.

SkryťVypnúť reklamu

Výstrahy na moste

Na moste pred Šalkovou, kde sú umiestnené tabule s výstrahami o prerušení splavu, sme zastihli s autom aj Jána Miškoviča z Klubu vodných športov vo Zvolene. Práve čakal na veľkú skupinky vodákov z Prahy, aby im poprevážal autom lode. Oni zatiaľ prešli pešo cez dedinu. „Snažíme sa ako klub týmto spôsobom vodákom aspoň trochu pomôcť. Z tejto situácie, ku ktorej postupne prichádza na Hrone, mi je smutno,“ hovorí. Podľa neho už výstavba prvých elektrární ukázala, že na rekreačné využitie a vodákov sa dostatočne nemyslelo. Pri Hronskej Dúbrave nemajú napríklad vytvorený voľný prechod popri hrádzi, ale na kuse musia z hrádze odbočiť a vojsť do poľa.

„Mám obavy, aby také veľké množstvo plánovaných elektrární postupne nezabilo vodácku turistiku na Hrone,“ myslí si. Doplatili by na to nielen samotní vodácí, ale aj majitelia kempov a prístavísk, ktoré vybudovali pozdĺž Hrona.

SkryťVypnúť reklamu

Spomenie aj skúsenosti z Českej republiky, kde pri stavbe elektrární väčšinou myslia aj na budovanie žľabov pre splavovanie lodí, prípadne hľadajú iné riešenia v prospech vodáckeho športu.

Spomínali a prenášali

Za pravdu mu aj dáva Čeněk Nikodém z Prahy. S partiou priateľov si prišiel zaspomínať na splavovanie Hrona po takmer dvadsiatich rokoch. „Takéto prekážky určite nie sú príjemnou skúsenosťou. Myslím, že u nás sa viac myslí na to, aby boli takéto úseky splavné a bezpečné. Dokonca tie prieplavy vodákov, ktoré dostatočne nespĺňali bezpečnostné štandardy, v posledných rokoch opravili,“ hovorí.

Napriek výhradám však ostáva Hron podľa neho jednou z najzaujímavejších vodáckych riek a bolo by dobré si tento status udržať.

V Šalkovej budúcnosť s vodákmi konzultujú

Veronika Hlavatá zo spoločnosti ENERGO AQUA, ktorá elektráreň pri Šalkovej stavia konštatovala, že dlhší úsek, kde musia vodáci v súčasnosti prenášať, je dočasným riešením.

SkryťVypnúť reklamu

„ V júni investor rokoval so zástupcami vodáckej organizácie o vzájomnej spolupráci, s cieľom uľahčiť im presun po brehu a aktuálne čakáme na reakciu a návrh práve zo strany zástupcov vodáckej organizácie,“ dodala.

V rámci projektu chcú pre vodákov vybudovať bezpečné výstupište a nástupište za haťou , v čo možno najkratšom a najmä bezpečnom úseku.

Risk na vlastné nebezpečenstvo

Tiež dodáva, že nie všetci vodáci rešpektujú dopravné značenie na šalkovskom moste: „Už sme zaznamenali viacero prípadov nerešpektovania týchto plavebných značiek. Predmetné značky boli umiestené na šalkovskom moste na základe pokynov Štátnej plavebnej správy v súčinnosti so Slovenským vodohospodárskym podnikom, š.p. ako správcom toku . Ich umiestnenie na danom mieste má zabezpečovať predovšetkým ochranu a bezpečnosť pre samotných vodákov,“ dodala.

Napriek značkám na moste, niektorí vodáci opakovane vystupujú až priamo na stavenisku a prechádzajú aj s plavidlami cez jednotlivé pracoviská, na ktorých prebieha zakladanie objektov malej vodnej elektrárne a spevňovanie hrádze na oboch brehoch. „Vystavujú sa tým sami riziku,“ doplnila.

„Spoločnosť ENERGO – AQUA a.s. si v tejto otázke splnila zákonné povinnosti, a nerešpektovanie značiek zo strany vodákov je na ich zodpovednosť. Nie je možné neustále sledovať situáciu na Hrone a upozorňovať vodákov, ktorý značky nerešpektujú. Je dôležité, aby si uvedomili, že bezpečnosť je na prvom mieste. Samozrejme máme záujem, aby k žiadnemu zraneniu ani úrazom vodákov nedošlo, preto budeme upozorňovať príslušné vodácke organizácie, aby napriek jasnému plavebnému značeniu na rieke dostatočne poučili svojich členov,“ dodala.

Elektráreň stavajú na mieste bývalej hate, ktorá bola aj v minulosti pre vodákov záľudná a kvôli viacerým tragickým nehodám ju nazvali aj "haťou smrti."

salkova1.jpg

salkova0_r9736.jpg

salkova2_r4610.jpg

salkova3_r1325.jpg

Pozor, vystupujeme

salkova4_r5299.jpgˇ

Vodáci. lode aj zásoby musia na breh

salkova5_r514.jpg

Povykladať a previesť

salkova6_r8192.jpg

Lode sú na aute, vodáci si zatiaľ nedobrovoľne prezrú dedinu aj stavenisko

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 585
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 557
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 3 983
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 912
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 960
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 211
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 004

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Helena Michlíková: Taliansko- Slovensko
  4. Anna Miľanová: Potreba odluky cirkví od štatu.
  5. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo...
  6. Ivan Beňovič: Populárne mobilné messengery a súkromie ich používateľov
  7. Monika Bošková: Ako mi ochoreli morské prasiatka (2. časť)
  8. Štefan Vidlár: Igorúf advokát
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 11 888
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 206
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 878
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 881
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 035
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 112
  7. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 068
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel! 1 909
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ján Marhefka na výberovom konaní na šéfa Lesov SR. Odmieta, že by zlaté padáky v Štátnych lesoch Tatranského národného parku, vrátane toho jeho, boli nezákonné, neetické a účelové.

Výsledky testu boli kľúčové.


19. máj
Na udeľovaní Novinárskej ceny v Bratislave sprevádzal Ľubicu Stančíkovú manžel.

Porota vyzdvihla kvalitu investigatívnej práce, ktorá poukazuje na nekalé praktiky v súvislosti s pozemkami v okolí Liptovskej Mary.


20. máj
HC'05 Banská Bystrica

Sumár ďalších pohybov v kádri HC'05 Banská Bystrica.


20. máj
Zo zásahu na dopravnej priemyslovke vo Zvolene.

Pre zápach vo firme zasahovali hasiči aj v Detve.


20. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Helena Michlíková: Taliansko- Slovensko
  4. Anna Miľanová: Potreba odluky cirkví od štatu.
  5. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo...
  6. Ivan Beňovič: Populárne mobilné messengery a súkromie ich používateľov
  7. Monika Bošková: Ako mi ochoreli morské prasiatka (2. časť)
  8. Štefan Vidlár: Igorúf advokát
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 11 888
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 206
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 878
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 881
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 035
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 112
  7. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 068
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel! 1 909
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu