Banskobystrická župa jej chce časť z nich zakázať.
BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrická župa navrhuje uzavrieť vyše 300 kilometrov ciest druhej a tretej triedy pre kamióny nad 12 ton.
Návrh na obmedzenie tranzitu pripravila v spolupráci Výskumným ústavom dopravným v Žiline. Platiť by mal od januára, najneskôr od februára budúceho roka.
Spoplatňujeme viac ako Rakúšania
Navrhovaný počet, takmer 40 úsekov, môže klesnúť po rokovaniach župy s národnými dopravcami, ale aj stúpnuť, keďže sa pripravuje rozšírenie spoplatnenej siete ciest prvej triedy asi o 225 kilometrov.
Slovensko má v porovnaní s Nemeckom, Českom a Rakúskom už teraz najvyšší podiel spoplatnených ciest.
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) zatiaľ návrh nehodnotí. Upozorňuje, že každý navrhovaný úsek treba zvážiť aj s ohľadom na priemysel, logistické centrá a dosah na zamestnanosť v lokalite.
Predsedníčka UNAS Ingrid Rosová prichádza s novým návrhom. Tvrdí, že by pomohol slovenským dopravcom priblížiť sa aspoň čiastočne konkurencieschopnosťou k okolitým krajinám. Bližšie však o ňom hovoriť nechcela.
„Myslíme si, že návrh bude prijateľný aj pre ministerstvo dopravy. Vieme, že župy, ako aj dopravcovia bojujú s finančnými problémami. Preto predpokladáme, že návrh, ktorý je výhodný pre obe strany, budú akceptovať.“
ČESMAD na otázky nereagoval.
Rokovať budú o cestách do závodov
Banskobystrická župa pripravila návrh veľkej reorganizácie kamiónovej dopravy na svojich cestách a na spojniciach s nitrianskou a trenčianskou župou.
Vedúci odboru hospodárskej stratégie Maroš Hrádela tvrdí, že cesty nie sú pre ťažké kamióny stavané.
Verí, že sa s dopravcami dohodnú. Rokovať budú najmä o cestách do priemyselných parkov a výrobných závodov. Inak budú riešiť návrh s ministerstvom dopravy.
Tranzitná doprava by sa podľa neho nemala vyhýbať diaľniciam, rýchlostným cestám a cestám prvej triedy, či už preto, že nechce platiť mýto, alebo si skracuje cestu.
„Aj v našom záujme je rozvoj samosprávneho kraja, ku ktorému dopravcovia nemalou mierou prispievajú. Ale keď ťažké nákladné autá rozbijú cesty, tak ich nemáme za čo opraviť a oni nebudú mať kade jazdiť,“ hovorí Hrádela.
Župan Vladimír Maňka zo Smeru o návrhu rokoval už s ministerstvom aj s premiérom Robertom Ficom.