ČIERNY BALOG. Slávnostným položením prvých koľají vo Vydrovskej doline pri Čiernom Balogu štartujú ďalšiu etapu obnovy Čiernohronskej železnice (ČHŽ).
Ako uviedol riaditeľ ČHŽ Aleš Bílek, železnica v Čiernom Balogu získala v ostatnom čase už druhý významný grant z programu cezhraničnej spolupráce Maďarská republika Slovenská republika 2007 - 2013 financovaného Európskym fondom regionálneho rozvoja.
Turizmus aj doprava
"Z prvého projektu, realizovaného v rokoch 2011 až 2012, sme obnovili štyri kilometre zrušeného úseku trate Čierny Balog Dobroč, ktorý okrem ďalšieho rozvoja turistického ruchu prispeje v budúcnosti i k skvalitneniu verejnej dopravnej obslužnosti v obci," priblížil Bílek.
"Druhý projekt nám pomôže obnoviť a zrekonštruovať existujúci úsek trate do Vydrovskej doliny do samého srdca Lesníckeho skanzenu a umožní obiehanie súprav lokomotívami," dodal.
Trať vo Vydrovskej doline bola v roku 1982 spolu s celou zachránenou časťou ČHŽ zapísaná do Ústredného zoznamu kultúrnych pamiatok SR, ako jediná zachovaná odbočka pôvodnej lesnej železnice.
Unikátna pamiatka
Svojim typickým trasovaním medzi postupne vznikajúcou zástavbou osady Vydrovo a pokračovaním do Vydrovskej doliny, predstavuje trať na Slovensku v podstate jedinú pamiatku na kedysi tak bežnú tvár krajiny vo väčšine dolín Karpát. Práve tu vznikol v roku 1983 i prvý Tábor dobrovoľníkov na záchranu a obnovu ČHŽ a rovnako tu vznikol a je Lesmi Slovenskej republiky, š.p. neustále budovaný a vylepšovaný Lesnícky skanzen.
Obnova značne poničeného spodného úseku trate bola vykonaná svojpomocne dobrovoľníkmi Stromu života v rokoch 1988 1992, v roku 1998 sa podarilo Lesom Slovenskej republiky dokončiť i obnovu spevnenej lesnej cesty. Ale až po otvorení Lesníckeho skanzenu v roku 2002 získala trať na význame v súčasnosti patria tieto dva kilometre k najzaťaženejším úsekom zachovaných tratí ČHŽ.
Celkovo má dnes ČHŽ 20 km maximálnu dĺžku všetkých tratí 132 km dosiahla v 20. rokoch 20. storočia.