Väčšinou jazdia autom, niektorí chodia aj pešo.
ŠPANIA DOLINA. Špania Dolina, turistická atrakcia pri Banskej Bystrici, ktorá práve získala druhé miesto v súťaži Dedina roka, má tri autobusové spoje za deň.
Prvý autobus z dediny do mesta odchádza o 6.20 ráno, druhý o pol tretej a tretí o piatej popoludní. V obci žije takmer dvesto stálych obyvateľov a približne stovka chalupárov.
Miestni pracujú v Banskej Bystrici a ich deti chodia do mestských škôl. Niekedy sa dohodnú a viacerí sa vezú jedným autom.
Ján Rýs pracuje v Banskej Bystrici a denne dochádza do práce autom. Hovorí, že tak robí aj väčšina miestnych. Niektorí vraj chodia aj pešo do štyri kilometre vzdialenej Uľanky a tam nastúpia na mestskú hromadnú dopravu. V zime sa to nedá.
Prázdne sedadlá
„Ľudia zo Španej chodia väčšinou autom. Ráno vozia aj deti do škôl. Boja sa, aby sa netúlali hodinu po meste, kým sa začne vyučovanie,“ hovorí Rýs.
Pripúšťa, že pre dopravcu SAD Zvolen nie je Špania Dolina rentabilná, pretože cestuje málo ľudí. Jedným spojom približne päť až desať cestujúcich.
Starosta Španej Doliny Marián Slobodník dodáva, že pamiatkovú rezerváciu ľudovej kultúry by navštívilo oveľa viacej turistov, keby sa mali ako dostať do dediny a naspäť do mesta.
Dve hodiny, ktoré delia dva autobusové spoje, na prehliadku unikátnej obce podľa neho nestačia a mnohých ľudí to odrádza.
- Slováci chcú jazdiť autami, odnaučiť ich je ťažké
- Ako ušetriť na jazde autom? Nájdite si spolupasažiera
- Stĺpček Konštantína Čikovského
Doplácala by obec
Pridaním spojov by však rástla strata. Slobodník odhaduje, že na vyrovnanie nákladov by bolo treba priemerne asi pätnásť cestujúcich do jedného autobusu. „Pomohlo by nám, keby napríklad cyklobus chodil z Banskej Bystrice aj do Španej Doliny.“
Špania Dolina riešila nedostatok spojov pred dvoma rokmi zmluvou s dopravcom. Dohodli sa, že bude do dediny chodiť autobus „na nákupy“, stratu hradil obecný úrad. Slobodník ju odhadol na zhruba dvetisíc eur ročne.
Marek Modranský z SAD Zvolen tvrdí, že najlepšie vyťažené sú autobusové linky medzi okresnými mestami. „Ostatné prímestské linky sú takmer všetky stratové,“ dodal.
Cesta z dediny do Banskej Bystrice a späť stojí SAD okolo 30 eur. Ak by chceli ďalšiu linku a využilo by ju spolu desať cestujúcich, po odrátaní tržieb by musela obec doplácať takmer 20 eur denne.