BANSKÁ BYSTRICA. Zle nastavená koncepcia školstva od základných škôl až po vysokoškolské ustanovizne spôsobuje, že vo výrobe začíname výrazne pociťovať nedostatok odborníkov. Na ich úkor nám vychádza zo stredných a vysokých škôl množstvo absolventov neperspektívnych odborov s takmer nulovou šancou uplatniť sa na trhu práce.
Podľa úspešného podnikateľa , zakladateľa prosperujúcej zbrojovky Grand Power v Slovenskej Ľupči a mestského poslanca v Banskej Bystrici Jaroslava Kuracinu to môže byť časovaná bomba. Bol to tiež hlavný dôvod, pre ktorý sa rozhodol kandidovať v novembrových župných voľbách na post poslanca ako nezávislý kandidát. „Dôvodom, pre ktorý som sa rozhodol kandidovať na tento post ako nezávislý bola skutočnosť, že sa nechcem stať len hlasovacím automatom, ako je to v prípade poslancov za politické zoskupenia. Pre mňa je podstatné ponúknuť riešenia , východiská a vlastné skúsenosti, aby sa podarilo tento negatívny trend zvrátiť,“ dodal.
Keďže práve župy zodpovedajú v podstatnej miere za úroveň stredného školstva, možnosti ovplyvniť tento systém sú podľa neho vysoké.
Získať odborníkov do výroby je stále ťažšie
Vo svojej firme tiež začína výrazne pociťovať, že získať odborníkov na jednotlivé pozície je z roka na rok ťažšie napriek tomu, že ponúkajú nadštandardné platové a pracovné podmienky. Jedno z východísk preto vidí v aplikácii duálneho školstva, ktoré by na vysokej úrovni dokázalo prepojiť štúdium a prax medzi výrobou a strednými odbornými školami. Naopak, za nevyhnutnosť považuje redukciu gymnázií, ktoré by mali byť dostupné iba študentom s najlepším prospechom.
„ Za posledných dvadsať rokov vidíme kontinuálny úpadok školstva ako takého. Ale aj morálny a ľudský úpadok celej spoločnosti. Budúcnosťou národa sú pritom jeho deti. Kvôli zle nastavenej koncepcii školstva nie sú absolventi základných škôl pripravení na stredné školy. Chýbajú také praktické predmety práce na pozemku, odborný výcvik, či rôzne brigády. Žiaci nevedia chytiť do ruky pílku a zabiť klinec. Praktické zručnosti sa nahrádzajú nezmyselnými projektmi, akým sú napríklad úvahy o zavedení učebnice o homosexualite,“ hovorí.
Marazmus pokračuje neperspektívnymi odbormi na vysokých školách ako sociológia, ekomuzeológia, environmentalistika. J. Kuracina dodáva: „Keď sa pozrieme na portál s pracovnými ponukami, figurujú tam hlavne pozície ako CNC nastavovač, programátor, strojník, zámočník. Videli ste už, že by tam niekto hľadal sociológa?“
Školy systém duálneho vyučovania vítajú
Za pravdu mu dáva aj zástupca riaditeľa pre praktické vyučovanie Spojenej školy – SOŠ elektrotechnickej Štefan Šefranka. Práve táto škola je jedným z partnerov Grand Power pre praktické vzdelávanie študentov a vznikajúci systém duálneho školstva.
„Bohužiaľ, musím povedať, že zo základných škôl k nám prichádzajú žiaci, ktorí sú doslova negramotní, čo sa týka zručností. Pri výcviku s nimi musíme začínať prakticky od nuly,“ dodal zástupca.
Nedotiahnuté sú však podľa neho aj procesy praktickej výchovy na stredných školách. „Školské vzdelávacie programy sú síce dobrá vec, no často chýbajú na ich realizáciu peniaze.“ Preto považuje za veľký prínos, že žiaci budú môcť chodiť v rámci programu duálneho školstva na prax do firiem, ktoré sú vybavené najmodernejšími technológiami. „Je to pre nich veľmi motivačné. Môžu sa tak v priamom dotyku s praxou naučiť to, čo budú najviac potrebovať v reálnom živote,“ dodal.
Autor: eta