BANSKÁ BYSTRICA. Tragickú nehodu, pri ktorej v októbri 2010 na banskobystrickom sídlisku Sásová zahynul 57-ročný lekár záchranár Andrej Faglic, doteraz súdy právoplatne neuzavreli. Podľa prokurátora nehodu zavinila vodička Citroëna Janka D., ale Okresný súd v Banskej Bystrici ju spod obžaloby opakovane oslobodil.
Po odvolaniach prokurátora banskobystrický krajský súd zrušil oslobodzujúce rozsudky prvostupňového súdu a vec vrátil na doplnenie dokazovania. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa krajského súdu Silvia Svitková.
Podľa odvolacieho senátu prvostupňový súd sa nedostatočne vysporiadal s právnym názorom krajského súdu vo viacerých bodoch. Opäť sa priklonil iba k jednoduchému záveru, vytrhnutému z kontextu znaleckého dokazovania, že vodič rýchlej zdravotníckej pomoci jazdil po hlavnej ceste neprimeranou rýchlosťou a preto vodička prichádzajúca do križovatky z vedľajšej cesty nie je zodpovedná za vznik dopravnej nehody. Krajský súd okrem iného konštatuje, že prvostupňový súd sa dostatočne nezaoberal predvídateľnosťou nebezpečenstva vo vzťahu k obžalovanej, a to nielen po skutkovej ale i po právnej stránke.
Odvolací súd ocenil rozsiahle dokazovanie, ale poukázal na viaceré nedostatky. Za nepochopiteľnú označil skutočnosť, že na vyšetrovacom pokuse na inkriminovanej križovatke sa zúčastnilo vozidlo záchrannej služby a auto obžalovanej vodičky, ale nie autobus mestskej hromadnej dopravy, na ktorom bolo možné vidieť odrazy svetelných signálov prichádzajúcej sanitky. Okresný súd si tiež neosvojil názor odvolacieho súdu doplniť znalecký posudok o tzv. časovo-grafickú analýzu dopravnej nehody.
Odvolací súd upozornil aj na ďalšie nedostatky. Po vrátení veci bude povinnosťou prvostupňového súdu znovu prehodnotiť doposiaľ vykonané dokazovanie a odstrániť nedostatky z rozhodnutia z apríla 2012, ktorým bol prípad sanitky vrátený po prvý raz.
Prokurátor 47-ročnej vodičke kladie za vinu, že pri výjazde na hlavnú cestu z Ďumbierskej ulice na Novú cestu do Sásovej nedala prednosť zľava prichádzajúcej sanitke s majákmi a nasledovala zrážka. Sanitku odhodilo a čelne sa zrazila s protiidúcim autobusom. Zrážka sa stala 14. októbra 2010 pred 20:00. Pri nehode zahynul lekár-záchranár Andrej Faglic, ťažko sa zranili dve osoby a ďalších šesť ľudí malo ľahké zranenia. Neskôr na následky zranení zomrel aj 30-ročný vodič sanitky Jozef Šárik. Po nehode zmenili pred križovatkou dopravné značenie z príkazu Pozor, daj prednosť na Stop.
Dôkazy v prospech vodičky
Okresný súd sa pri oslobodzujúcich rozsudkoch oprel o viaceré dôkazy v prospech vodičky. Sanitka jazdila rýchlosťou asi 110 kilometrov za hodinu, pričom podľa väčšiny svedkov nemala súčasne zapnuté svetelné i zvukové výstražné znamenia, ako to vyžaduje zákon.
Znalec vyhlásil, že ak by rýchlosť sanitky nepresiahla sedemdesiatku, vodička osobného auta by bola prešla bez problémov a k tragickej zrážke by nedošlo. Hranica križovatky nebola v tom čase vyznačená a nebola tam ani značka Stop. Súd pri rozhodovaní akceptoval i obhajobou predložený judikát Najvyššieho súdu Českej republiky, podľa ktorého nie je vinný vodič na vedľajšej ceste, ktorý nemôže predvídať neprimerane rýchlu jazdu vodiča na hlavnej ceste, ako to bolo v tomto prípade.
Po prvý raz prvostupňový súd oslobodil vodičku v októbri 2011. Krajský súd po odvolaní prokurátora vec vrátil na doplnenie dokazovania vrátane vyšetrovacieho pokusu na mieste havárie. No ani doplnené dokazovanie vinu vodičky osobného auta podľa prvostupňového súdu nepreukázalo a v júni 2013 ju oslobodil súd po druhý raz.
Prokurátor má iný názor - vodička išla nezodpovedne
Prokurátor zastáva názor, že kritickú nehodovú situáciu vyvolala nevhodná technika jazdy obžalovanej vodičky. Križovatkou prechádzala veľmi nezodpovedne a nerešpektovala povinnosť dať prednosť v jazde vozidlám na hlavnej ceste. Podľa prokurátora prvostupňový súd vyhodnotil dôkazy výlučne v prospech obžalovanej a nevzal do úvahy jej výrazný podiel na dopravnej nehode.
Obhajca Rastislav Urbáni na rozdiel od prokurátora si nemyslí, že vodička porušila zákon, keď nedala prednosť sanitke jazdiacej na hlavnej ceste. Obhajca tvrdí, že jeho klientka nemohla včas zastaviť, pretože sanitka išla najmenej rýchlosťou 110 kilometrov za hodinu.
Obhajca poukázal i na to, že vozidlo s právom prednosti jazdy nemalo súčasne so svetelnými zapnuté aj zvukové výstražné znamenia ako to stanovuje zákon. Dodal, že nie je doteraz známe, k akému prípadu záchranné vozidlo smerovalo.