iou a odbytom v zahraničí.
Kompetencie kraja vo vzťahu k rozvoju podnikateľskej sféry sú síce obmedzené, no neznamená to, že nulové. Kandidát na župného poslanca a majiteľ prosperujúcej zbrojovky Grand Power v Slovenskej Ľupči Jaroslav Kuracina hovorí, že stále existuje zo strany kraja viacero možností, ako podnikateľskú sféru rozhýbať. „Hlavnú príležitosť vidím v tom, aby kraj dokázal zviditeľniť náš región a jeho produkciu. Mal by tvoriť akýsi most medzi miestnou produkciou a odbytom v zahraničí,“ dodal.
Stimuly deformujú zdravé podnikanie
Podnikateľ otvorene hovorí aj o tom, prečo sa mu nepáčia rôzne dotácie a regulácie zo strany štátu. Akékoľvek stimuly podľa neho deformujú zdravé podnikateľské prostredie: “Je nemysliteľné, aby v zdravom systéme štát jedného podnikateľa podporil a iného nie. Veď stimuly – to nie sú štátne peniaze, ale peniaze nás všetkých. Na takúto pomoc sa musím vyskladať aj ja, moja firma a moji zamestnanci. Na druhej strane sa nedokážem zmieriť s faktom, že z mojich peňazí sa chce nejaký politik zapáčiť s tým, že sa mu podarí vytvoriť pár pracovných miest. Mne peniaze zoberie a dá ich inému, čo sa mi zdá byť úplný logický nezmysel. Nie je to iba nefér, ale úplne to deformuje voľnú súťaž,“ dodáva.
Ak teda treba začať niečo z pozície kraja robiť, je to propagácie župy smerom k zahraničiu.
„Každá župa má vytvorené kontakty so zahraničím a túto skutočnosť treba využiť.“
Je presvedčený že výroba v období fungovania Československa mala dobrý základ a že vstup do Európskej únie nás v mnohých smeroch poškodil: „Západ nás potreboval ako zdroj lacnej pracovnej sily a neraz aj ako odpadkovú jamu pre svoje prebytky, ktoré u nich nik kupovať nechce. Do Európskej únie nás neprijali z ľudomilnosti, ale potrebovali zlikvidovať konkurenciu a otvoriť nové trhy pre svoj nekvalitný tovar.
Aj preto je presvedčený, že by sme sa mali orientovať viac na východné trhy. „Bohužiaľ, u nás sa v posledných rokoch vytvára obraz, že povedzme v Rusku, či Bielorusku stále žijú ľudia v zemľankách a fajčia „machorku“.
Naša firma predáva veľkú časť produkcie práve do Ruska, chodím tam niekoľkokrát do roka, takže môžem porovnávať. Sú to trhy, ktoré dokážu absorbovať čokoľvek, čo má kvalitu a prijateľnú cenu. Navyše, stále tu pretrváva pocit spolupatričnosti medzi slovanskými národmi,“ dodal.
Hľadať nové odbytiská
Jaroslav Kuracina je presvedčený, že slovenská ekonomika je v súčasnosti v situácii, že sa musí starať o hľadanie nových odbytísk. „Netreba veriť tomu, že nás spasí nejaký zahraničný investor. Toto slovné spojenie pôsobilo v posledných rokoch trochu ako čarodejnícka palička, no má ďaleko od pravdy. Zväčša neprinesie zahraničný investor nič iné, iba likvidáciu domáceho priemyslu a vzdelanosti. Prinesie síce technológiu, ktorá je jeho, ale po desiatich rokoch výrobu zruší, technológiu si odnesie preč a nám ostane prázdna lúka.“
Preto komunálny politik opakovane tvrdí, že jedinou istotou je spoliehať sa na vlastné sily. Riadi sa touto skutočnosťou nielen pri podnikaní, ale aj v úlohe poslanca mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici, kde pôsobí v tomto volebnom období. Podpora domáceho podnikania by preto mala byť jednou z jeho priorít aj v prípade, že uspeje ako župný poslanec.
Autor: eta