BANSKÁ BYSTRICA. Nemotorová doprava, či preprava obyvateľov Banskej Bystrice verejnou dopravou stále výrazne zaostáva za individuálnymi motoristami. Ukázal to dotazníkový prieskum, do ktorého sa v priebehu septembra zapojilo 861 respondentov.
Spolu s hľadaním východísk z nepriaznivého stavu prieskum prezentovali na minulotáždňovej verejnej diskusii k mestskej hromadnej doprave, ktorú organizovalo mesto v spolupráci so Slovenskou agentúrou životného prostredia, dopravcami a Občianskou cykloiniciatívou Banská Bystrica (OCIBB).
Zástupkyňa cykloiniciatívy Andrea Štulajterová informovala, že podľa výsledkov prieskumu sa až 65 percent ľudí presúva po meste individuálnou dopravou, 28 percent využíva verejnú dopravu, dve percentá pripadajú na cyklistov a päť na chodcov. Stav hodnotí ako nepriaznivý: „Tým, že mesto dotuje hromadnú dopravu a často vozíme v autobusoch oba vzduch, za ktorý platíme, doplácame na to všetci,“ dodala.
Rôzne kampane chcú preto zamerať predovšetkým na individuálnych motoristov. „Hľadáme cesty, ako v spolupráci s mestom a dopravcami dosiahnuť takú kvalitu verejnej dopravy, aby mal vodič motiváciu vymeniť auto za MHD,“ dodala. Pripustila, že intervaly odchodov niektorých spojov nie sú ideálne: „Ak sa ľudia potrebujú prepraviť rýchlo, čakať dvadsať minút na spoj je neúnosné. Je to otázka pre kompetentných, ktorí si musia spolu sadnúť a nastaviť intervaly tak, aby vyhovovali cestujúcim,“ doplnila.
Mestá pre ľudí sa zmenili na mestá pre autá
Súčasná situácia je podľa A. Štulajterovej neudržateľná. Vo svete jazdí približne miliarda áut, pričom až v 78 percentách v nich sedí jeden šofér. Z verejných priestranstiev nám ukrajujú parkoviská. Mnohé mestá v Európe sa už dokázali s týmto trendom vysporiadať a alternatívna doprava tu má silné zastúpenie. „Riešenia existujú, len ich treba odpozorovať a implementovať,“ dodala.
Banská Bystrica naštartovala proces ozdravenia preťaženej dopravy aj vypracovaním generelu nemotorovej dopravy, v rámci ktorého by malo vzniknúť 46 kilometrov cyklotrás.
Dopravca chce na zastávkach digitálne informácie
Mesto ročne zo svojho rozpočtu dotuje verejnú dopravu sumou 4 milióny eur. Táto podpora ide predovšetkým na vykrytie cestovných zliav. Prieskum okrem iného ukázal, že Banskobystričania považujú výšku cestovného za primeranú. MHD zabezpečujú dvaja prepravcovia – SAD Zvolen a Dopravný podnik mesta Banská Bystrica. Marek Modranský zo SAD Zvolen informoval, že ročne najazdia po meste 3,5 – 3,6 milióna kilometrov. V meste je 265 zastávok, ktoré plánujú postupne modernizovať. „Chceme ich doplniť napríklad o digitálne informácie, ktoré cestujúcim umožnia napríklad zistiť, koľko ich spoj mešká kvôli zápche,“ dodal.
Od roku 2006 postupne modernizovali aj vozový park, ktorý v súčasnosti považujú za najmodernejší a najekologickejší na Slovensku.
Vďaka trom úspešným projektom, na ktorých participovali obaja dopravcovia, sa podarilo vymeniť autobusy s naftovým pohon za moderné a ekologické na stlačený zemný plny. Rovnako sa podarilo vymeniť väčšinu starých trolejbusov za nízkopodlažné.
Ojedinelou fotkou chceli ukázať na vážny problém
Občianska cykloiniciatíva pred časom spustila aj zaujímavú akciu, ktorej cieľom bolo vytvoriť sériu obrázkov. Tie mali dokumentovať, aký rozsiahly priestor dokážu v mestských uliciach zabrať tri druhy dopravy.
Andrea Štulajterová hovorí, že princíp akcie bol jednoduchý: 40 áut, 40 cyklistov a 40 cestujúcich v mestskej hromadnej doprave odfotili na rovnakom mieste a z totožného uhla, čím vzniklo porovnanie ich celkovej plochy, ktorú zaberajú vo verejnom priestore. Výsledok si môžete porovnať.
FOTO- OCI BB