Individuálna doprava v meste víťazí – na našu škodu

Dotazníkový prieskum ukázal dopravné slabiny Banskej Bystrice. Až 65 percent ľudí používa na presun po meste individuálnu dopravu.

(Zdroj: JÁN KROŠLÁK- SME)

BANSKÁ BYSTRICA. Nemotorová doprava, či preprava obyvateľov Banskej Bystrice verejnou dopravou stále výrazne zaostáva za individuálnymi motoristami. Ukázal to dotazníkový prieskum, do ktorého sa v priebehu septembra zapojilo 861 respondentov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spolu s hľadaním východísk z nepriaznivého stavu prieskum prezentovali na minulotáždňovej verejnej diskusii k mestskej hromadnej doprave, ktorú organizovalo mesto v spolupráci so Slovenskou agentúrou životného prostredia, dopravcami a Občianskou cykloiniciatívou Banská Bystrica (OCIBB).

SkryťVypnúť reklamu

Zástupkyňa cykloiniciatívy Andrea Štulajterová informovala, že podľa výsledkov prieskumu sa až 65 percent ľudí presúva po meste individuálnou dopravou, 28 percent využíva verejnú dopravu, dve percentá pripadajú na cyklistov a päť na chodcov. Stav hodnotí ako nepriaznivý: „Tým, že mesto dotuje hromadnú dopravu a často vozíme v autobusoch oba vzduch, za ktorý platíme, doplácame na to všetci,“ dodala.

Rôzne kampane chcú preto zamerať predovšetkým na individuálnych motoristov. „Hľadáme cesty, ako v spolupráci s mestom a dopravcami dosiahnuť takú kvalitu verejnej dopravy, aby mal vodič motiváciu vymeniť auto za MHD,“ dodala. Pripustila, že intervaly odchodov niektorých spojov nie sú ideálne: „Ak sa ľudia potrebujú prepraviť rýchlo, čakať dvadsať minút na spoj je neúnosné. Je to otázka pre kompetentných, ktorí si musia spolu sadnúť a nastaviť intervaly tak, aby vyhovovali cestujúcim,“ doplnila.

SkryťVypnúť reklamu

Mestá pre ľudí sa zmenili na mestá pre autá

Súčasná situácia je podľa A. Štulajterovej neudržateľná. Vo svete jazdí približne miliarda áut, pričom až v 78 percentách v nich sedí jeden šofér. Z verejných priestranstiev nám ukrajujú parkoviská. Mnohé mestá v Európe sa už dokázali s týmto trendom vysporiadať a alternatívna doprava tu má silné zastúpenie. „Riešenia existujú, len ich treba odpozorovať a implementovať,“ dodala.

Banská Bystrica naštartovala proces ozdravenia preťaženej dopravy aj vypracovaním generelu nemotorovej dopravy, v rámci ktorého by malo vzniknúť 46 kilometrov cyklotrás.

Dopravca chce na zastávkach digitálne informácie

Mesto ročne zo svojho rozpočtu dotuje verejnú dopravu sumou 4 milióny eur. Táto podpora ide predovšetkým na vykrytie cestovných zliav. Prieskum okrem iného ukázal, že Banskobystričania považujú výšku cestovného za primeranú. MHD zabezpečujú dvaja prepravcovia – SAD Zvolen a Dopravný podnik mesta Banská Bystrica. Marek Modranský zo SAD Zvolen informoval, že ročne najazdia po meste 3,5 – 3,6 milióna kilometrov. V meste je 265 zastávok, ktoré plánujú postupne modernizovať. „Chceme ich doplniť napríklad o digitálne informácie, ktoré cestujúcim umožnia napríklad zistiť, koľko ich spoj mešká kvôli zápche,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 2006 postupne modernizovali aj vozový park, ktorý v súčasnosti považujú za najmodernejší a najekologickejší na Slovensku.

Vďaka trom úspešným projektom, na ktorých participovali obaja dopravcovia, sa podarilo vymeniť autobusy s naftovým pohon za moderné a ekologické na stlačený zemný plny. Rovnako sa podarilo vymeniť väčšinu starých trolejbusov za nízkopodlažné.

Ojedinelou fotkou chceli ukázať na vážny problém

Občianska cykloiniciatíva pred časom spustila aj zaujímavú akciu, ktorej cieľom bolo vytvoriť sériu obrázkov. Tie mali dokumentovať, aký rozsiahly priestor dokážu v mestských uliciach zabrať tri druhy dopravy.

Andrea Štulajterová hovorí, že princíp akcie bol jednoduchý: 40 áut, 40 cyklistov a 40 cestujúcich v mestskej hromadnej doprave odfotili na rovnakom mieste a z totožného uhla, čím vzniklo porovnanie ich celkovej plochy, ktorú zaberajú vo verejnom priestore. Výsledok si môžete porovnať.

doprava.jpg

FOTO- OCI BB

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 698
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 519
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 693
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 688
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 989
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 677
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 415
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 340
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 099
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 778
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 340
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 099
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 778
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu