Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Individuálna doprava v meste víťazí – na našu škodu

Dotazníkový prieskum ukázal dopravné slabiny Banskej Bystrice. Až 65 percent ľudí používa na presun po meste individuálnu dopravu.

(Zdroj: JÁN KROŠLÁK- SME)

BANSKÁ BYSTRICA. Nemotorová doprava, či preprava obyvateľov Banskej Bystrice verejnou dopravou stále výrazne zaostáva za individuálnymi motoristami. Ukázal to dotazníkový prieskum, do ktorého sa v priebehu septembra zapojilo 861 respondentov.

Spolu s hľadaním východísk z nepriaznivého stavu prieskum prezentovali na minulotáždňovej verejnej diskusii k mestskej hromadnej doprave, ktorú organizovalo mesto v spolupráci so Slovenskou agentúrou životného prostredia, dopravcami a Občianskou cykloiniciatívou Banská Bystrica (OCIBB).

SkryťVypnúť reklamu

Zástupkyňa cykloiniciatívy Andrea Štulajterová informovala, že podľa výsledkov prieskumu sa až 65 percent ľudí presúva po meste individuálnou dopravou, 28 percent využíva verejnú dopravu, dve percentá pripadajú na cyklistov a päť na chodcov. Stav hodnotí ako nepriaznivý: „Tým, že mesto dotuje hromadnú dopravu a často vozíme v autobusoch oba vzduch, za ktorý platíme, doplácame na to všetci,“ dodala.

Rôzne kampane chcú preto zamerať predovšetkým na individuálnych motoristov. „Hľadáme cesty, ako v spolupráci s mestom a dopravcami dosiahnuť takú kvalitu verejnej dopravy, aby mal vodič motiváciu vymeniť auto za MHD,“ dodala. Pripustila, že intervaly odchodov niektorých spojov nie sú ideálne: „Ak sa ľudia potrebujú prepraviť rýchlo, čakať dvadsať minút na spoj je neúnosné. Je to otázka pre kompetentných, ktorí si musia spolu sadnúť a nastaviť intervaly tak, aby vyhovovali cestujúcim,“ doplnila.

SkryťVypnúť reklamu

Mestá pre ľudí sa zmenili na mestá pre autá

Súčasná situácia je podľa A. Štulajterovej neudržateľná. Vo svete jazdí približne miliarda áut, pričom až v 78 percentách v nich sedí jeden šofér. Z verejných priestranstiev nám ukrajujú parkoviská. Mnohé mestá v Európe sa už dokázali s týmto trendom vysporiadať a alternatívna doprava tu má silné zastúpenie. „Riešenia existujú, len ich treba odpozorovať a implementovať,“ dodala.

Banská Bystrica naštartovala proces ozdravenia preťaženej dopravy aj vypracovaním generelu nemotorovej dopravy, v rámci ktorého by malo vzniknúť 46 kilometrov cyklotrás.

Dopravca chce na zastávkach digitálne informácie

Mesto ročne zo svojho rozpočtu dotuje verejnú dopravu sumou 4 milióny eur. Táto podpora ide predovšetkým na vykrytie cestovných zliav. Prieskum okrem iného ukázal, že Banskobystričania považujú výšku cestovného za primeranú. MHD zabezpečujú dvaja prepravcovia – SAD Zvolen a Dopravný podnik mesta Banská Bystrica. Marek Modranský zo SAD Zvolen informoval, že ročne najazdia po meste 3,5 – 3,6 milióna kilometrov. V meste je 265 zastávok, ktoré plánujú postupne modernizovať. „Chceme ich doplniť napríklad o digitálne informácie, ktoré cestujúcim umožnia napríklad zistiť, koľko ich spoj mešká kvôli zápche,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 2006 postupne modernizovali aj vozový park, ktorý v súčasnosti považujú za najmodernejší a najekologickejší na Slovensku.

Vďaka trom úspešným projektom, na ktorých participovali obaja dopravcovia, sa podarilo vymeniť autobusy s naftovým pohon za moderné a ekologické na stlačený zemný plny. Rovnako sa podarilo vymeniť väčšinu starých trolejbusov za nízkopodlažné.

Ojedinelou fotkou chceli ukázať na vážny problém

Občianska cykloiniciatíva pred časom spustila aj zaujímavú akciu, ktorej cieľom bolo vytvoriť sériu obrázkov. Tie mali dokumentovať, aký rozsiahly priestor dokážu v mestských uliciach zabrať tri druhy dopravy.

Andrea Štulajterová hovorí, že princíp akcie bol jednoduchý: 40 áut, 40 cyklistov a 40 cestujúcich v mestskej hromadnej doprave odfotili na rovnakom mieste a z totožného uhla, čím vzniklo porovnanie ich celkovej plochy, ktorú zaberajú vo verejnom priestore. Výsledok si môžete porovnať.

doprava.jpg

FOTO- OCI BB

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 342
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 012
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 137
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 742
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 496
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 631
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 490

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Zasek zle
  2. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  3. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  4. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  5. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  8. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 721
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 629
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 547
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 876
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 439
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Novinár Miroslav Pejko sa venoval závažným ekonomickým témam. Z bytu odišiel bez mobilu a dokladov. Už sa nevrátil.


3 h
Kliešte sú v prírode nepríjemným spoločníkom

Ochorenie môže mať vážne a trvalé následky.


15 h
Ivan ďatelinka už nebude nosiť kapitánske céčko - ilustračné foto

Zamerali sme sa na augustové dianie v tíme HC ’05 Banská Bystrica.


15 h
Premiéra filmovej novinky bude už 18. augusta.

Scenár horúcej letnej komédie je založený na skutočných udalostiach.


17. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


17. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


17. aug

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


17. aug

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Zasek zle
  2. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  3. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  4. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  5. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  8. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 721
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 629
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 547
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 876
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 439
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu