Individuálna doprava v meste víťazí – na našu škodu

Dotazníkový prieskum ukázal dopravné slabiny Banskej Bystrice. Až 65 percent ľudí používa na presun po meste individuálnu dopravu.

(Zdroj: JÁN KROŠLÁK- SME)

BANSKÁ BYSTRICA. Nemotorová doprava, či preprava obyvateľov Banskej Bystrice verejnou dopravou stále výrazne zaostáva za individuálnymi motoristami. Ukázal to dotazníkový prieskum, do ktorého sa v priebehu septembra zapojilo 861 respondentov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spolu s hľadaním východísk z nepriaznivého stavu prieskum prezentovali na minulotáždňovej verejnej diskusii k mestskej hromadnej doprave, ktorú organizovalo mesto v spolupráci so Slovenskou agentúrou životného prostredia, dopravcami a Občianskou cykloiniciatívou Banská Bystrica (OCIBB).

SkryťVypnúť reklamu

Zástupkyňa cykloiniciatívy Andrea Štulajterová informovala, že podľa výsledkov prieskumu sa až 65 percent ľudí presúva po meste individuálnou dopravou, 28 percent využíva verejnú dopravu, dve percentá pripadajú na cyklistov a päť na chodcov. Stav hodnotí ako nepriaznivý: „Tým, že mesto dotuje hromadnú dopravu a často vozíme v autobusoch oba vzduch, za ktorý platíme, doplácame na to všetci,“ dodala.

Rôzne kampane chcú preto zamerať predovšetkým na individuálnych motoristov. „Hľadáme cesty, ako v spolupráci s mestom a dopravcami dosiahnuť takú kvalitu verejnej dopravy, aby mal vodič motiváciu vymeniť auto za MHD,“ dodala. Pripustila, že intervaly odchodov niektorých spojov nie sú ideálne: „Ak sa ľudia potrebujú prepraviť rýchlo, čakať dvadsať minút na spoj je neúnosné. Je to otázka pre kompetentných, ktorí si musia spolu sadnúť a nastaviť intervaly tak, aby vyhovovali cestujúcim,“ doplnila.

SkryťVypnúť reklamu

Mestá pre ľudí sa zmenili na mestá pre autá

Súčasná situácia je podľa A. Štulajterovej neudržateľná. Vo svete jazdí približne miliarda áut, pričom až v 78 percentách v nich sedí jeden šofér. Z verejných priestranstiev nám ukrajujú parkoviská. Mnohé mestá v Európe sa už dokázali s týmto trendom vysporiadať a alternatívna doprava tu má silné zastúpenie. „Riešenia existujú, len ich treba odpozorovať a implementovať,“ dodala.

Banská Bystrica naštartovala proces ozdravenia preťaženej dopravy aj vypracovaním generelu nemotorovej dopravy, v rámci ktorého by malo vzniknúť 46 kilometrov cyklotrás.

Dopravca chce na zastávkach digitálne informácie

Mesto ročne zo svojho rozpočtu dotuje verejnú dopravu sumou 4 milióny eur. Táto podpora ide predovšetkým na vykrytie cestovných zliav. Prieskum okrem iného ukázal, že Banskobystričania považujú výšku cestovného za primeranú. MHD zabezpečujú dvaja prepravcovia – SAD Zvolen a Dopravný podnik mesta Banská Bystrica. Marek Modranský zo SAD Zvolen informoval, že ročne najazdia po meste 3,5 – 3,6 milióna kilometrov. V meste je 265 zastávok, ktoré plánujú postupne modernizovať. „Chceme ich doplniť napríklad o digitálne informácie, ktoré cestujúcim umožnia napríklad zistiť, koľko ich spoj mešká kvôli zápche,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 2006 postupne modernizovali aj vozový park, ktorý v súčasnosti považujú za najmodernejší a najekologickejší na Slovensku.

Vďaka trom úspešným projektom, na ktorých participovali obaja dopravcovia, sa podarilo vymeniť autobusy s naftovým pohon za moderné a ekologické na stlačený zemný plny. Rovnako sa podarilo vymeniť väčšinu starých trolejbusov za nízkopodlažné.

Ojedinelou fotkou chceli ukázať na vážny problém

Občianska cykloiniciatíva pred časom spustila aj zaujímavú akciu, ktorej cieľom bolo vytvoriť sériu obrázkov. Tie mali dokumentovať, aký rozsiahly priestor dokážu v mestských uliciach zabrať tri druhy dopravy.

Andrea Štulajterová hovorí, že princíp akcie bol jednoduchý: 40 áut, 40 cyklistov a 40 cestujúcich v mestskej hromadnej doprave odfotili na rovnakom mieste a z totožného uhla, čím vzniklo porovnanie ich celkovej plochy, ktorú zaberajú vo verejnom priestore. Výsledok si môžete porovnať.

doprava.jpg

FOTO- OCI BB

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Bystrica

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 386
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 17 195
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 705
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 379
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 188
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 561
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 469
  1. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  2. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  3. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  4. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  5. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  6. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  7. Jozef Pivarník: Breaking News z Koaličného Pieskoviska: Kapitán Danko Vytiahol Formičky a Hrozí Odchodom (Zase)
  8. Matej Galo: Ladislav Kamenický: Architekt novej železnej opony čo berie aj deťom z taniera
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 876
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 373
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 266
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 736
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 263
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 265
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 867
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 914
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  2. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  3. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  4. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  5. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  6. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  7. Jozef Pivarník: Breaking News z Koaličného Pieskoviska: Kapitán Danko Vytiahol Formičky a Hrozí Odchodom (Zase)
  8. Matej Galo: Ladislav Kamenický: Architekt novej železnej opony čo berie aj deťom z taniera
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 876
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 373
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 266
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 736
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 263
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 265
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 867
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 914
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu