Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Slovenská správa ciest pripravuje výstavbu obchvatu Podbrezovej

Začiatok výstavby obchvatu plánuje na rok 2025, podľa podbrezovského starostu je to príliš neskoro.

BANSKÁ BYSTRICA. Zvýšenie plynulosti aj bezpečnosti cestnej premávky medzi Banskou Bystricou a Breznom má priniesť obchvat obce Podbrezová, ktorý ako preložku cesty I/66 plánuje vybudovať štátna rozpočtová organizácia Slovenská správa ciest (SSC). Motoristi aj obyvatelia Podbrezovej by si však naň mali počkať ešte 17 rokov, keďže podľa zámeru, ktorý investor aktuálne predložil na posúdenie vplyvov na životné prostredie (proces EIA), predpokladá jeho výstavbu v rokoch 2025 až 2030.

Podľa starostu Podbrezovej Ladislava Kardhordóa je plánovaný termín výstavby príliš ďaleký a obchvat je potrebný čo najskôr. „Cesta cez obec je v zlom stave, na úseku 700 metrov došlo v posledných rokoch k vyhasnutiu štyroch životov. Navyše v prípade dopravnej nehody je problematická možnosť náhradnej trasy. Kritický až katastrofálny stav cesty je pri opornom múre. Teraz prebieha pripomienkové konanie k štúdii obchvatu a jedna z našich pripomienok bude, aby ho začali stavať čo najskôr,“ povedal pre agentúru SITA Kardhordó. Dodal, že hoci chápe finančné limity štátu, obchvat je potrebný nielen pre obec, ale aj pre Železiarne Podbrezová ako najväčšieho zamestnávateľa na Horehroní a pre rozvoj cestovného ruchu v Nízkych Tatrách so strediskami Tále, Mýto pod Ďumbierom či Chopok-juh.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedným z hlavných cieľov výstavby obchvatu je podľa SSC presmerovať tranzitnú dopravu mimo obývanú časť obce. „Cesta I/66 v prieťahu obcou Podbrezová je kritickým úsekom, na ktorom sa v priebehu piatich rokov stali štyri smrteľné dopravné nehody. V súčasnosti má sledovaný úsek nevyhovujúce šírkové usporiadanie cesty a parametre chodníka, nevhodné rozhľadové pomery v troch križovatkách a nepostačujúce parametre pre radenie vozidiel v križovatke. V nevyhovujúcom stave je cestná kanalizácia v celom riešenom úseku a začínajú sa viditeľné deformácie oporného múru,“ uvádza SSC v zámere.

Tri varianty

Na posúdenie v procese EIA predložila SSC tri varianty trasovania obchvatu. Dva vedú severne, jeden južne od zastavaného územia Podbrezovej. Keďže obec leží v úzkej doline, všetky navrhované trasy obchvatov vedú svahovitým terénom a počítajú s výstavbou sústavy oporných a zárubných múrov a viacerých mostov. Južný obchvat by bol s dĺžkou takmer 4,3 kilometra novej cesty najkratší. Severné varianty by mali dĺžku takmer sedem kilometrov alebo vyše 9,14 kilometra novej cesty, pričom dlhší z nich by zahŕňal aj obchvat Podbrezovej-Lopeja, s ktorým ostatné dva varianty nepočítajú, keďže by sa začínali medzi Lopejom a centrálnou časťou Podbrezovej. Severné varianty počítajú s koncom obchvatu napojením na pôvodnú cestu I/66 pri obci Valaská, južný s napojením pri križovatke s cestou I/72.

Skryť Vypnúť reklamu

Výstavba obchvatu v najdlhšom variante trasy by bola s predpokladanými nákladmi takmer 137,890 milióna eur aj najdrahšia. Kratší severný variant by stál vyše 132,402 milióna eur a najkratší, južný variant takmer 92,914 milióna eur. Optimálnym variantom je podľa SSC južný, ako druhý v poradí vhodnosti označila najdlhší variant. Obec Podbrezová podľa starostu Kardhordóa tiež preferuje južný obchvat, ale s tým, aby bol predĺžený aj okolo časti Lopej.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 050
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 907
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 591
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 669
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 275
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 013
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 460
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 327
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 236
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 166
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

K nešťastnej udalosti prišlo v januári 2004.

5 h

Výsledok skríningového testovania. Okres Banská Bystrica 0,59 percenta, Brezno 1,88 percent. Testovanie sa tam zopakuje.

5 h

Primátor presadzuje zámer vytvorenia dvoch samostatných území mestského rozvoja.

6 h
Alexis D´aouts

Hokejisti HC05 ´Banská Bystrica zvíťazili v dohrávke 8. kola Tipos extraligy nad MHk 32 Liptovský Mikuláš 3:1.

10 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

11 h

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

17 h

Už ste čítali?