Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Vianočnej kométy sa neľakajte, užite si ju

Kométa ISON podstúpi tento týždeň skúšku. 28. novembra bude najbližšie k Slnku a ak táto blízkosť nespôsobí jej rozpad, môže nám ponúknuť nádherné nebeské divadlo.

Kométa ISONKométa ISON (Zdroj: NASA)

BANSKÁ BYSTRICA. Jej oficiálny názov je kométa ISON, kvôli očakávanej dobrej viditeľnosti práve v adventnom a vianočnom období ju však niektoré svetové médiá nazvali aj Vianočnou kométou.

Či si naozaj budeme môcť na oblohe vychutnať toto neobvyklé divadlo, rozhodne najbližší týždeň. Beata Zimnikovalová z Hvezdárne v Banskej Bystrici informovala, že práve v tomto týždni čaká kométu skúška.

28. novembra bude totiž najbližšie k Slnku, čo môže rozhodnúť o jej ďalšom osude. Ak sa kvôli vysokému nárastu teploty nerozpadne, podľa astronómov nás vraj poteší zriedkavými pohľadmi na nočnú oblohu. „V tom prípade by sme chceli vo hvezdárni pripraviť aj verejné pozorovania oblohy. O všetko budeme našich priaznivcov informovať podľa toho, ako sa osud kométy vyvinie,“ konštatovala Zimnikovalová. Dodala, že odborníci hovoria o tomto úkaze najčastejšie ako o kométe desaťročia, keďže obloha nám podobné divadlo naposledy dopriala v roku 1997 pri kométe Hale – Bopp.

Skryť Vypnúť reklamu

Obavy z apokalypsy sú zbytočné

Ako to už pri podobných javoch býva, s kométou ISON sa spájajú aj rôzne apokalyptické vízie. Podľa niektorých zdrojov predznamenáva druhý príchod Krista na Zem, v horšom prípade s ňou spájajú rôzne blížiace sa katastrofy vo svete. Beata Zimnikovalová hovorí, že takéto katastrofické scenáre nie sú nijako odborne podložené a odporúča sústrediť sa skôr na pozorovanie výnimočnosti tohto javu. Záležať to bude v nemalej miere aj od toho, koľko jasných nocí počas decembra zažijeme.

Ako sa konštatuje v tlačovej správe Slovenského zväzu astronómov , kométu objavili v septembri 2012 astronómovia Vitalij Nevskij z Bieloruska a Arťom Novičonok z Ruska..

V čase objavu bola ešte ďaleko za dráhou Jupitera vo vzdialenosti viac ako 1 miliardu kilometrov od Slnka, čo svedčilo o veľkých rozmeroch jej jadra.

Skryť Vypnúť reklamu

Kométa prichádza do vnútornej slnečnej sústavy po prvýkrát a už predbežne vypočítaná dráha poukazovala na jej výnimočnosť. Preto dostávala prívlastky od kométy desaťročia až po kométu storočia.

V správe sa tiež konštatuje, že kométa preletí len 1,5 milióna kilometrov nad povrchom Slnka a toto tesné priblíženie nemusí prežiť bez ujmy. Ak by sa jadro rozpadlo, mohlo by sa uvoľniť veľké množstvo prchavých látok.

Viditeľná aj voľným okom

Astronómovia sľubujú, že ak sa kométa po priblížení k Slnku nerozpadne, v decembri ju uvidíme večer aj ráno a už bude mať vyvinutý typický chvost. 1. decembra pred východom Slnka uvidíme tenký kosáčik Mesiaca, vľavo od neho Saturn, nižšie slabší Merkúr a tesne nad obzorom aj kométu.

„Pozorovacie podmienky sa od začiatku decembra budú zlepšovať, no na druhej strane bude jasnosť kométy slabnúť. Od Vianoc, keď bude k nám najbližšie (64 miliónov kilometrov) začne byť pozorovateľná počas celej noci. V tom čase však na jej pozorovanie už budeme potrebovať aspoň triéder. Na oblohe sa bude pohybovať severne, 7. januára 2014 bude v tesnej blízkosti Polárky. Okolo 12. januára 2014 bude Zem prechádzať vláknom mikroskopických častíc uvoľnených z tejto kométy, no ich veľkosť nie je dostatočná na vytvorenie meteorického roja. Je však pravdepodobné, že aj v tomto ročnom období budú pozorovateľné nočné svietiace oblaky,“ konštatuje tlačová správa.

Najlepšie z Polonín

Keďže kométa by mala byť viditeľná aj voľným okom, odborníci odporúčajú sledovať ju z čo najtmavších oblastí bez umelého svetla. . V tomto smere môžeme určite závidieť obyvateľom, ktorí žijú v blízkosti Parku tmavej oblohy Poloniny, ktorý je najmenej poznačený svetelným znečistením.

Najčítanejšie na My Bystrica

Inzercia - Tlačové správy

1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 234
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 4 572
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 383
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 467
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 400
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 331
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 272
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 260
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 3 200
  10. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 127

Hlavné správy z SME | MY Banská Bystrica - aktuálne správy

Pomôcť môže aj plastová fľaša od minerálky. Rozhovor s Dr. Igorom Baranom, ktorý má v oblasti záchrannej služby viac ako štyridsaťročné skúsenosti.

30. júl
Pravidelnú prímestskú autobusovú dopravu na takmer 70 percent územia BBSK zabezpečuje spoločnosť SAD Zvolen.

Banskobystrický kraj hľadá dodávateľov prímestskej dopravy na ďalších 10 rokov za viac ako 420 miliónov eur.

SITA 29. júl
V pláne je aj prelet stíhačky Mig-29.

Návštevníkov akcie zabavia kapely rôznych hudobných žánrov. Vstup na podujatie je zdarma.

TASR 29. júl
Ivan Saktor.

Podľahol ťažkej chorobe.

29. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Žene už záchranári nemohli pomôcť.

31. júl

O udalosti informovali hasiči.

9 h

Slovenskom sa ženú búrky.

10 h

Po ťažko zraneného Milana priletel záchranársky vrtuľník, zdravotníci bojovali o jeho život viac ako hodinu.

5 h